Jumaat, 5 Ogos 2016

Terimakasih, terimakasih, terimakasih

Adalah sangat mudah untuk menyebutkan perkara-perkara yang kita TIDAK miliki, tetapi, luangkanlah sedikit masa setiap hari untuk bersyukur sekurang-kurangnya pada 5 perkara yang kita perolehi pada hari itu. Mungkin ada beberapa perkara kecil yang kita perolehi pada hari ini tetapi kita tidak perasan atau terlepas pandang, umpamanya ucapan SMS selamat pagi dari seorang teman, itu juga satu perkara berupa doa yang sepatutnya kita hargai. Ketika memikirkan 5 perkara ini, hayatilah betul-betul dan rasainya kedalam perasaan anda.

1. Bayangkan seorang kanak-kanak kecil yang kamu kenali, yang kamu berikan hadiah atau makanan, tetapi kanak2 itu tidak menghargainya, membuangnya atau mengutuk pemberian kamu itu, adakah kebarangkalian untuk kamu membelikan lagi hadiah kepada kanak2 itu?

2. Bagaimana pula jika kanak-kanak itu menunjukkan perasan gembira dan suka pada pemberian kamu itu, mengucapkan terimakasih, menjaga dengan baik hadiah pemberian kamu, sering menunjukkan pada kamu hadiah itu setiap kali kamu berjumpa dengannya? Bagaimanakah pula kebarangkalian untuk kamu memberikan lagi hadiah kepada kanak2 itu? Tentu kita merasa terharu dan ingin membelikan lagi hadiah-hadiah dan pemberian lain kepada kanak-kanak itu kerana kita dapat merasakan pemberian kita dihargai.

Begitulah perbandingan antara Tuhan dan hamba-hambanya. Allah Yang Maha Suka Memberi mempunyai lebih banyak pemberian dan anugerah untuk hambaNya, melebihi doa permintaan hamba-hambaNya.

Firman Allah:

"Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras"."

And remember! your Lord caused to be declared (publicly): "If ye are grateful, I will add more (favours) unto you But if ye show ingratitude, truly My punishment is terrible indeed."

(QS Ibrahim :7)

Oleh itu bersyukurlah, berterimakasihlah, dan pasti Allah akan menambahkan lagi apa yang kamu ada.

Jika dalam Hukum Tarikan, kita telah mempelajari bahawa mewujudkan keinginan itu amat penting, maka dalam Hukum Kecukupan/Kelimpahan, kita mempelajari pula bahawa Mensyukuri dan Menghargai Nikmat itu amat penting. Kedua-dua perkara ini saling berkait antara satu dengan yang lain.

tulisan ini dipetik dari LINK

4 ulasan:

  1. Sungguh terlalu banyak yg Allah berikan kepada kita setiap detik. Udara yg kita hirup sudah tidak terkira. Bayangkan kalau dihentikan oksigen bagaimana kita hendak bernafas?...

    BalasPadam
  2. Ya, sangat benar itu Kakzakie, muga semua dari kita dapat belajar menjadi orang yang bersyukur. Terimakasih atas pandangan itu.

    BalasPadam
  3. terima kasih atas peringatan. mungkin lebih baik ambil sedikit waktu utk muhasabah diri, mengenang kembali segala nikmat yg Allah bg kat kita selama ini

    BalasPadam
  4. thanks...
    sangat mudah....orang pun suka bile kita ucapkan terima kasih...

    BalasPadam

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]