Selasa, 15 Mac 2016

testimoni peserta : Diary Kesyukuran


DIARY KESYUKURAN, salah satu slot dalam personal coaching dan Seminar, yg TIDAK ramai yg membuatnya setelah mempelajarinya.  Jika dah lupa, sila klik  LINK  untuk membaca artikel tentang Diary Kesyukuran yang pernah admin siarkan pada bulan January 2014 yg lalu.




Berikut adalah testimoni peserta Personal Coaching dan juga telah menghadiri Seminar tentang Diary Kesyukuran. Baca sampai habis ye

hi , im OCDian, im geometry⚛ & checker, hari ini 26 Februari 2016 ( FIRST YEAR ANNIVERSARY)  ulang tahun pertama sejak saye jumpa encik talhah iaitu tahun lepas 26februari 2015 jatuh pada hari khamis , tahun ni hari jumaat ( alhamdulillah masih diberi peluang hidup) artikel & kempen saye kali ini : Jom Tulis Diary Kesyukuran !!

Awak boleh cari satu buku kosong , any books , kemudian setiap 1 hari , awak just tulis 5 points numbering 1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣.

setiap number tu awak boleh la tulis perkara yg awak bersyukur/being grateful of . dari sekecil2 perkara sampai la sebesar2 perkara. tulis perkara yg awak rase terharu atau rase happyπŸ˜πŸ˜„πŸŒŽ
hadirin, orang putih/WESTERN ade satu quotation :

Count your blessings ! maksudnya ( kira/nyatakan rezeki2 awak ) . 

Islam pun ade quotation : jikalau kamu bersyukur, nescaya Aku(Allah) tambahkan pemberianKu (rezeki melimpah limpah) .

hadirin, kita selalu senang mengeluh πŸ˜” atau kritik  atau memperlekeh πŸ˜’ (downgrade) atau bersangka buruk tentang byk bende. SEBAB APE ?!!!

sbb norma masyarakat atau pengaruh sekeliling kita mmg selalu mcm tu . contohnya, :

di dunia barat: 

I'm NOT good enough ❌❌!!! 

why these bad things happened to meπŸ€•πŸ€• !! whats WRONG with youπŸ˜‘πŸ‘† !! 


whats WRONG with me πŸ˜ πŸ”«!!! 


kalo kat msia :

eh apsal harga brg ni mahal sgt πŸ’Ή!! 

eh teruk la kerajaan skrg !! 


sayang !! you ni cuba la masak sedap2 sikit πŸ—πŸ–πŸ§, tawar la rase !!! 


eh beb , kete aku eksiden teruk ni πŸš—πŸš¨!! 


apsal ko bodoh sgt πŸ˜«πŸ•΄!! 


apasal la rezeki aku asik macam ni , x ubah2 😿!!!


apsal la Tuhan bagi aku ujian macam ni !! apa dosa aku !!!


hadirin sekalian, last year , saya byk kali fikir nak bunuh diri 😲 sbb stucked dalam dunia OCD & anxiety . saya pun fikir kalo asik mcm ni , better aku mati !!😿 but apply diary kesyukuran ni : sgt2 membantu utk kita realise , utk kita faham , utk kita nyatakan perkara2 positif/happy yg kita lalui✍ .
thats why bila kita tulis points , kita baca balik (review), so ending dia mesty kita ade create perasaan bersyukur kpd Allah yg beri mcm2 perkara yg indah utk diri kita . ckp la kat Allah :

 terima kasih ya Allah sbb bagi aku ...

so kalian cuba apply dulu utk few days, insyaAllah you will feel good & seronok tulis diary kesyukuran ni . for me personally , after sye buat diary kesyukuran ni , mcm2 bende(material), kebaikan, perasaan tenang, perasaan yg stabil, & i feel keindahan hidup:

ramai org hargai saya.
saya pun senang hargai org lain, 
saya dpt ramai kawan2 baru , 
kwan2 yg sayang saya,
 roomates saya fhm my condition 😭 & sporting about mens talk😍, 
dpt main tennis & join archery petang2
(sebelum ni sye asik kurung diri takut nk keluar petang 😰), 

saya pun jumpa calon isteri yg baik ( insyaAllah, dpt kahwin dgn dia ) haha😊 , 
saya dpt iphone 6 gold , 
owner umah sewa halalkan hutang sewa saya yg tertunggak RM 1,500 ,
saya dpt kerje yg baik, my working groupmates understand me , 
saya dpt settle pelajaran diploma . 
(ESOK sabtu 27february, saya kena daftar kat UiTM sambung degree akaun 
( alhamdulillah rezeki belajar tu Allah masih bagi kat saya)

utk capai kesembuhan dlm OCD dan anxiety ni jgak, saya kdg2 always tulis dlm diary tu :

"aku dpt solat fardhu maghrib mudah"  
( hadirin, kdg2 dlm satu hari bukan semua solat fardu saya boleh buat dgn mudahπŸ˜”)

So, kalo solat tu mudah mmg saya direct TULIS , solat fardu yg mana mudah  (sebenarnya semua solat fardhu saya bersyukur dpt laksanakan) tapi kdg2 kan ade yg saya take time solat lama sbb tersangkut atau stress sgt. ⏰πŸ˜… so any solat mudah sye mentioned kat diary tu & also wuduk.

Hadirin skalian, wuduk boleh jadi sgt menakutkan utk saya ( biase la checker kan !! haha😜) ,
but i try my good utk wuduk secara normal & mudah , so kalo wuduk saya ok, pun sya akan mentioned kat dlm diary tu wuduk hari ni mudah.

Hadirin, any ibadah yg awak rase mudah & senang , awak tulis je dlm diary , sbb for me melalui diary ni cara saya bersyukur😊😌 , cara saya nk bagitau Allah yg saye sgt2 berterima kasih sbb ade few waktu solat mudah atau wuduk dpt amik dgn mudah. so kat sini Allah tu sentiasa Maha Mendengar (kesyukuran kita samada kita nyatakan atau sembunyikan)

Saya sgt percaya , pointing kat sini kalo saya bersyukur sbb ibadah mudah of course Allah tu TAMBAH LAGI kurniaanNya ( InsyaAllah ibadah kita lagi mudah & dipermudahkan & seronok utk kita beribadah & seronok utk kita always bersyukur atas kesudian Allah menciptakan diri kita) .

Hadirin , saya always teringat kata2 Miss Virgin Rose VR , one of person yg berjaya sembuh dari AD,  ape dia kata ???  dia kata:

"Allah ciptakan diri kita ni utk kita merasa Kasih Sayang Allah". 
( something like that la dia kata) so kat sini semua bentuk kasih sayang Allah tu anything anyforms apa2 shj kurniaan Allah yg indah , saya akan coretkan/tuliskan dlm diary kesyukuran saya.

so , jom tulis diary kesyukuran !!! sbb kita semua DESERVE ( BERHAK ) bahagia

~syed ~

Kredit untuk syed, semoga semakin pulih dan mendapat kesembuhan total, teruskan perjuangan, inshaa Allah.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]