Jumaat, 5 Februari 2016

Perasangka


Assalamualaikum,

 1. Was -was adalah perasangka (rasa syak yg membuat rasa tidak selesa dan terganggu)

2. Kebanyakkan rasa was-was ini pula tidak pasti bemar atau tidak, tetapi mendatangkan rasa tidak selesa, resah dan terganggu.

3. Semua perasaan di atas disimpulkan sebagai PERASANGKA

Firman Allah:

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari PERASANGKA (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari PERASANGKA itu adalah DOSA dan janganlah kamu mengintip atau MENCARI-CARI KESALAHAN dan KEAIBAN orang lain (mengagak-agak dgn perasangka fikiran, bukan dgn bukti dan fakta) dan janganlah setengah kamu MENGUMPAT setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (demikianlah keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani (QS Al-Hujuraat : 12)

Bagi sesiapa yg selalu mengalami masalah selalu terbayang perkara2 buruk yg belum terjadi, maka jangan percaya apada apa yg terbayang atau idea itu kerana itu hanyalah PERASANGKA. Jauhi gangguan itu dgn mengingatkan ayat ini:

"Hanya Allah Yang Mengetahui tentang masa depan kamu, sedangkan kamu tidak"
 (QS Al-Baqarah : 255)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]