Rabu, 24 Februari 2016

PATTERN PEMIKIRAN OCD GEOMETRI.


Siapa yg ada pattern macam ni?

Setiap kali bila nak fikir atau nak selesaikan atau merancangkan sesuatu isu, secara automatik fikiran akan memasukkan perkara2 lain dalam isu itu, sebab pattern geometri ni nak complete set, semua perkara mesti diambil kira secara adil, tepat dan saksama.

Akhirnya isu asal yg penting jadi temggelam, masalah tak dapat diselesaikan, tapi hal2 remeh temeh lain yg turut dimasukkan dlm pemikiran itu pula yg jadi isu penting, dan masa terbuang, hati pun sakit, mood pun hilang, jadi sensitif.


Isu yg dimasukan tu bermacam2, : Seperti Flashback hal-hal lepas, apakah yg akan berlaku kalau dimasa lepas aku tak buat kesilapan itu, agaknya sekarang ni mesti jadi lain (jadi elok dan perfect) tetapi dah buat silap, maka sekarang ni kan jadi macam ni pulak. Kemudian cari punca siapa punya pasal sampai aku buat silap, hati jadi marah, fikiran makin dalam dan panjang, tak boleh stop.

Akhirnya tak dapat buat keputusan, tak boleh let go, dan tak boleh move on, dan stuck kat situ jer.

Dan begitulah so on and so on. Makanya, sangat susah nak buat keputusan. Pattern ini jugalah yg mempengaruhi dan mengganggu jika penderita ingin membeli sesuatu, terpilih-pilih akhirnya tak juga dapat keputusan, dan selalunya akan membeli benda yg tak berkaitan
  
(kurang penting dan membazir, lepas tu tension sorang-sorang : ....." aku ni bodohlah ")

Contoh:

Esok nak tghari nak pergi meeting kat PJ.

Alamak tayar kete belah depan dah botak, bunga dah banyak habis. 
Oklah, besok pagi tukar je lah tayar, 
TAPI, .......ala.. Kan membazir duit, kalau si Ali tu tak pinjam kete aku bawak ganas2 selama 2 minggu mesti tak jadi macam ni...
mesti malam ni aku tak payah fikir2. 
Kan aku dah takleh tido, mesti esok masa meeting aku ngantok. 
Esok pagi tak payah nak terkejar2 pergi tukar tayar. 
Memangla dia bagi duit sewa pinjam kete, tapi masa tu aku tak perasaan pulak tayar dah jadi macam ni. KALAU la aku tak keluar rumah pergi kedai malam tu mesti aku tak jumpa Ali, dan tak de lah dia nak pinjam kete aku, patutnya malam tu aku tak payah pergi kedai, bukan nak beli apa pun, mmg saja cari masalah. bla bla bla (contoh je la)

Semua ini sebenarnya adalah: WAS-WAS

Was2 ni berasal dari dalam pemikiran, dari situlah dia merebak kepada perbuatan, ada yg berat pada ibadah (terutama bg umat islam kerana ada konsep sah, tak sah, dosa dan pahala, halal dan haram).

Ada yg berat kepada kekemasan samada pemakaian atau susunan rumah dan perabot, ada yg berat pada kebersihan tapi kerana memikirkan kuman dan penyakit, ada yg berat pada keselamatan, hingga kerjanya sering memeriksa bahagian2 yg boleh memberi kesan bahaya seperti suis, kunci, alarm, dll.

Tetapi dasarnya, pattern dan corak pemikiranlah yg paling terbabit.

Salah satu caranya, gunakan Teknik The Power Of NOW (rujuk semula artikel Jan 2016) :

"Satu-satunya waktu yg kita ada hanyalah SAAT INI"

Lupakan hal lalu, ianya hanya ada dlm fikiran sahaja, lupakan hal masa depan, ia juga hanya wujud dlm fikiran sahaja, Masa depan yg sebenar adalah SAAT ini. Hayati dan syukuri SAAT INI. The best moment is now. Maafkan diri sendiri yg tak sempurna dan mmg selalu buat silap, dan maaf kan org lain.

Inshaa Allah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]