Selasa, 12 Januari 2016

Subjek / Masa / Lokasi

95% atau kebanyakan impian/ doa yang dimakbulkan, akan anda terima dengan kehadiran 3 elemen penting iaitu

1. Manusia (Subjek Utama)
2. Peristiwa (Melibatkan Tarikh dan Waktu)
3. Lokasi/Tempat (Melibatkan Longitude dan Latitude)

21: 16 / 20160112 / 3.1412, 101.68653

Yang mana segalanya ini memiliki kiraan yang sangat tepat / accurate yang telah ditetapkan oleh Allah Maha Pencipta. Tidak mungkin tersasar walau sesaat pun jangka waktu yang telah diberikan didalam basic program manusia. DAN, hal ini (takdir ini) masih diberikan peluang oleh Allah S.W.T kepada kita untuk mencorakkankan sendiri sebagimana yang kita inginkan berlaku dengan membuat permohonan doa kepadaNya.

Walaubagaimana pun, masih tertakluk kepada budibicara Allah S.W.T, tetapi kita telah diberikan kelonggaran untuk memilih. Maka gunakanlah peluang yang diberikan ini dengan sebaiknya.

Firman Allah:

Allah menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki. Dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab (Lauh Mahfuz). (Ar-Raad : 39)

Menurut Tsauban r.a sabda Rasulullah s.a.w:
"Tiada suatu pun yang dapat menolak ketentuan Tuhan melainkan DOA.” - Hadis sahih riwayat Ibn hibban dalam sahihnya. Disepakati kesahihannya oleh al-Zahabi.(semak Parallel Kehidupan)

Maka dari itu, kita sedia faham jika kita berdoa dan duduk sahaja dirumah, tanpa melakukan komitmen yang memasukkan diri kita ke dalam ruang aliran (flow) yang membabitkan kita dengan Manusia, Peristiwa dan Lokasi, maka agak sukar memanifestasikan keinginan kita, apatah lagi jika memiliki Tanggapan Asas  yang salah terhadap apa yang kita inginkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]