Khamis, 22 Oktober 2015

10 Perkara yang Perlu Diketahui Jika Pasangan Anda adalah Penderita OCD


Apakah Anda sedang menjalin hubungan dengan seseorang yang memiliki penyakit Obsessive Compulsive Disorder atau OCD? Jika ya, mungkin anda perlu meningkatkan tahap kesabaran anda.



OCD adalah penyakit yang menyebabkan seseorang memiliki keinginan atau obsesif dan dorongan untuk mengulang-ulang perilaku tertentu (kompulsif) berkali-kali.

Sebenarnya, mereka mengetahui bahawa obsesif dan kompulsifnya tidak masuk akal, tetapi mereka tidak mampu menghentikannya kerana jika mereka tidak melakukannya, mereka akan merasa gelisah atau cemas. Penyakit ini mampu menganggu kehidupan Anda baik dalam segi hubungan, pekerjaan ataupun pendidikan.

Jika Anda jatuh cinta atau sedang menjalin hubungan dengan seorang penderita OCD, ada beberapa hal yang harus diketahui dan Anda ingat. Berikut 10 perkara yang perlu diketahui dari seorang penderita OCD.

1. Mereka tidak mampu mengendalikan diri
Otak seorang OCDian terkunci sehingga mereka tidak mampu menjalankan tugas-tugas dengan kadar normal. Mereka bukan tidak ingin berhenti, tapi sekuatmana pun mereka mencuba, mereka tidak akan mampu mengendalikan diri mereka. Jika mereka menceritakan sesuatu perkara kepada anda, mereka akan berusaha menceritakan dengan selengkapnya, dan jika anda mencelah dipertengahan, mereka akan terganggu dan ada sesetengah mereka akan mengulang semula cerita dari awal atau mengulangi beberapa ayat berulangkali.

2. Mereka tidak mampu berhenti memeriksa
Seseorang dengan OCD tidak akan pernah percaya ATAU selalu lupa apakah mereka sudah pintu bilik, mematikan komputer, atau hal-hal lainnya. Mereka akan selalu memeriksa dan terus memeriksa sehingga mereka benar-benar yakin.

3. Mereka akan menjadi takut bila menerima konflik
Walaupun rasa risau akan konflik sebenarnya bukanlah hal yg sangat teruk, namun bagi OCDian akan sangat terganggu dan takut akan hal ini. Mereka akan cemas ketika memikirkan hal-hal yang sebenarnya tidak perlu dicemaskan.

4. Mereka menghindari benda-benda, situasi, atau lingkungan tertentu
Samada seseorang, tempat, atau hal apa jua yg boleh mengganggu pemikiran mereka. Mereka takut jika terjebak dgn perkara yg membuatkan mereka was-was, itulah sebabnya penderita OCD selalu menjaga jarak terhadap orang-orang disekeliling mereka,

5. Hidup dengan keraguan, was-was dan ketidakpastian
Sikap mereka yang selalu memeriksa kerana kurang yakin, was-was dan ragu-ragu pada akhirnya membuat mereka cemas dan dan kesusahan. Ketidakpastian inilah yang akhirnya membuat hidup mereka menjadi tidak aman dan tidak tenang. Sesetengah mereka juga kemungkinan menghidapi Syndrome Tourette yang membuatkan mereka melakukan pergerakkan-pergerakkan ganjil seperti terkelip-kelip atau menggoyang-goyangkan tangan tanpa sebab.

6. Mereka perlu diyakinkan
Orang normal umumnya akan mudah menjadi tenang jika ada seseorang yang menenangkan mereka ketika mengalami saat-saat mengalami masalah. Namun, penderita OCD tidak akan mudah ditenangkan hanya dengan satu kalimat seperti, "semuanya akan baik-baik saja." Mereka harus diyakinkan berulang kali dengan hujah, logik akal mahupun nas Al Quran dan Hadis sehingga mereka benar-benar yakin.

7. Mereka tidak akan menggunakan bilik mandi umum
Kerana penderita OCD sangat mementingkan keselesaan dan kebersihan, seboleh-bolehnya mereka tidak akan menggunakan bilik mandi yang digunakan oleh orang lain, Bahkan jika mereka tiada pilihan, mereka lebih sanggup menangguhkan urusan ke bilik air sehinggalah mereka mendapatkan bilik air yg mereka anggap selesa dan sesuai seperti yang mereka inginkan.

8. Mereka sangat teliti dan hati-hati
Mereka juga akan sangat memerhatikan apa pun yang akan masuk ke mulut mereka samada kerana was-was kuman, kekotoran atau pun najis, halal dan haram. Bahkan mungkin memerlukan waktu beberapa minit untuk memeriksa dan mempersiapkan makanan sebelum mereka memakannya. Atau memeriksa apakah logo halal itu asli atau palsu.

9. Mereka takut penyakit
Terdapat juga penderita OCD yg memiliki kencenderungan Anxiety Disorder seperti sangat takut jika mereka menghidapi sebarang penyakit yang mereka pernah baca atau mereka dengar. Ketika mereka terlalu memikirkan tentang hal ini, mereka akan cenderung menjadi murung dan tidak tenang kerana kerisauan itu datang sendiri berulangkali didalam fikiran mereka tanpa mampu dihentikan.

10. Mereka tidak pernah merasa cukup bersih
Penderita OCD memiliki sifat yang selalu menuntut kesempurnaan dan ingin selalu kelihatan bersih. Mereka selalu merasa bahawa apa yang mereka pakai atau hal-hal yang ada di sekitar mereka tidak cukup bersih. itulah sebabnya kebanyakan dari mereka selalu berulang kali membersihkan diri mereka terutama dalam hal-hal yang membabitkan amal ibadah.

ARTIKEL INI DISESUAIKAN DARI RONA.METRONIEWS.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]