Isnin, 28 September 2015

Apakah Anxiety Disorder - Bahagian Ke Sembilan

Oleh : VirginRose Vr
Untuk sebarang pertanyaan tentang Anxiety Disorder, sila emailkan soalan terus kepada penulis di alamat email beliau, virginrosevr@gmail.com

PART 9 – Anxiety Disorder

KESEMBUHAN TOTAL

Nah, inilah peringkat terakhir yang dinanti-nantikan oleh setiap pemilih rawatan semulajadi Anxiety Disorder. Kesembuhan TOTAL! Pasti semua mengimpikan kesembuhan yang sempurna.

Namun begitu, dalam bahagian ini perlu ditegaskan bahawa KESEMBUHAN merupakan perkara subjektif bagi setiap individu yang mengamalkan rawatan secara semulajadi……

Kenapa dikatakan subjektif?

Kerana definisi atau ‘rasa’ sembuh itu berkemungkinan berbeza diantara penderita-penderita Anxiety Disorder yang lain.

Jadi, apakah definisi kesembuhan sebenarnya?

Kesembuhan dalam Anxiety Disorder bermaksud penderita telah bebas dari semua simtom-simtom fizikal/emosi Anxiety/Panic Attack dan telah dapat menjalani kehidupan normal mereka semula.

ATAU

Penderita semakin kurang/tidak kerap atau hampir tidak mengalami simtom-simtom fizikal/emosi Anxiety/Panic Attack dan telah dapat menjalani kehidupan normal mereka semula.

MAKA, APAKAH MAKSUD KESEMBUHAN TOTAL?

Kesembuhan TOTAL membawa maksud kesembuhan sepenuhnya dari segi emosi dan fizikal. Di mana penderita telah bebas dari simtom-simtom Anxiety/Panic Attack secara keseluruhan. Penderita juga berjaya merasakan bahawa simtom-simtom yang datang itu TIDAK LAGI PENTING dalam hidupnya dan dapat menjalani kehidupan normal mereka semula. Dan yang paling utama adalah PENDERITA TIDAK LAGI RASA TAKUT JIKA ANXIETY/PANIC ATTACK BERULANG LAGI pada masa-masa akan datang.

Harus diingat, keadaan cemas atau Anxiety adalah perkara lazim yang boleh dialami oleh sesiapa sahaja manusia di muka bumi ini. Seorang kanak-kanak juga tahu perasaan cemas sekiranya tertinggal bas sekolah. Seorang kanak-kanak juga tahu keadaan panic sekiranya dikejar anjing.

Walau bagaimanapun, keadaan cemas dan bimbang itu akan jadi bercelaru sekiranya kita sentiasa membebankan hidup kita dengan perkara-perkara yang merisaukan dan membimbangkan pada setiap saat dan waktu. Keadaan itulah yang mengakibatkan minda dan badan kita menjadi terlampau letih kerana telah digunakan secara berlebih-lebihan (overused) sehingga menyebabkan button panic trigger secara active dengan tak memasal tidak kira masa dan tempat sehingga beri tindakbalas pada tubuh seperti berpeluh, jantung laju, sesak nafas, denyut-denyut, getar-getar, seram sejuk, melayang-layang, rasa takut nak mati, rasa nak pitam, rasa nak lari dan sebagainya. (cukup tak baca dalam satu nafas? Hehe)

Keadaan ini sangat menakutkan, betul tak??

Tetapi adakah kita tahu bahawa sekiranya Panic Attack trigger pada satu hari yang indah, kita SEBENARNYA AKAN SELAMAT dan tidak akan melompat jatuh dalam cycle of Anxiety sekiranya kita tidak mempedulikan the first panic attack itu?

Yang menyebabkan kita jatuh ke dalam pusaran Anxiety adalah apabila serangan pertama itu menjadi sebuah ketakutan yang Maha hebat dalam hidup kita sehingga kita terfikir-fikir dan otak seolah-olah menyampaikan signal bahawa itu adalah tanda mati atau tanda penyakit lain. Maka sejak serangan pertama itu, bermulalah episode pilu dan sugul dalam hidup sehingga mata tidak mahu dilelapkan, makan tidak mahu dihabiskan, mandi tidak mahu dilama-lamakan, percakapan tidak mahu dilebihkan, aktiviti harian langsung dikurangkan atau diberhentikan, air mata selalu dikeluarkan…

Sebenarnya, sesiapa pun yang alami keadaan itu pasti akan bertambah cemas kerana mana lah kita tahu itu panic attack atau Anxiety Disorder pada awalnya kan…..

Walau bagaimanapun, penerangan di atas adalah untuk menjawab soalan:

“Kenapa aku yang kena? Kenapa oranglain tak kena? Dia pun stress jugak, dia pun penah baca pasal tanda-tanda 100 hari kematian. Dia pun penah trauma dalam hidup bla bla bla bla tapi kenapa dia tak kena??? Why ME???????”

Lazimnya kalau soalan begini ditanya pada aku, jawapan aku akan jadi persoalan pada mereka pula.

“Mana kau tahu dia tak penah kena?????"

Macam yang aku cakap, kemungkinan dia pernah mengalami episode panic attack dalam kehidupan. Tetapi serangan itu tidak memberi kesan pada hidupnya. Mungkin lepas serangan tu dia busy dengan hal yang lebih mengindahkan atau dia busy dengan tugasan harian sehingga mendesak dirinya untuk tidak terlalu focus pada diri sendiri sampaikan TIDAK PERASAN LANGSUNG serangan panic itu berlaku pada diri dia.. dia tak amek port pun menatang apa yang tiba-tiba mengubah fungsi tubuh badan nya saat itu….lantas hal itu dilupakan dan dia tak sempat pun nak masuk dalam CYLCE OF ANXIETY! Dan tak sempat tahu pun itu adalah PANIC ATTACK/ANXIETY.

Tetapi yang menjadi bala dan penderitaan pada kita adalah apabila kali pertama diserang simtom, kita menggelabah itik dan menjatuhkan diri dalam pusaran Anxiety.

Tak salah pun kalau kita dah jatuh dalam pusaran tu…tak salah pun kalau kita dah masuk dalam cycle tu selama 10 tahun…bukan tak boleh bangun pun…bukan tak boleh back to normal. Apa yang perlu kita buat adalah kembali pada proses kesembuhan yang telah berjela-jela aku huraikan dalam write-up pada part-part yang sebelum ini iaitu:

Bila dah dapat tahu ada simtom pelik, bole pegi buat pemeriksaan kesihatan/alternative. Sekiranya disahkan mengalami Anxiety Disorder dan ingin mengamalkan rawatan semulajadi maka mulakan dengan langkah pertama 1. PENGETAHUAN 2. PENERIMAAN 3. SETBACKS 4. KONSISTEN DENGAN PENERIMAAN dan 5. KESEMBUHAN TOTAL. Maka dengan izin Allah semua akan baik-baik aja smile emoticon

Soalan popular yang selalu ditanya, “Beb, macamane nak tahu kita dah dapat KESEMBUHAN TOTAL tu?”

Jawapan aku:

“Kau cuba tanya diri kau, kalau simtom-simtom Anxiety Disorder/Panic Attack datang secara tiba-tiba selepas 5 tahun akan datang kau akan rasa takut lagi tak?”

Jika jawapanmu MASIH TAKUT – kamu masih dalam proses kesembuhan.
Jika jawapanmu TAK TAKUT DAN TAK HERAN – maka kamu sudah mencapai tahap KESEMBUHAN TOTAL.

Jadi, laluilah proses kesembuhan itu dengan sabar dan redha. Laluilah ia seberapa lama pun badan kamu perlukan. Jika kamu perlu berada dalam proses kesembuhan itu selama 2 tahun atau 10 tahun sekalipun maka nikmati la proses itu tanpa mengalah dan mengeluh. Laluilah dengan attitude yang konsisten. Laluilah perjalanan spiritual itu dengan sejahtera.

NO FIGHTING, NO AVOIDING, NO CONTROLLING, NO MONITORING, NO OBSERVING, NO HIDING, NO RUNNING, NO QUESTIONING, NO COMPLAINING.

JANGAN SEMBUNYIKAN ANXIETY. REVEAL TO THE WORLD. REVEAL INSIDE YOURSELF. LET THE PEOPLE KNOW YOUR SYMPTOMS BUT NEVER EXPECT THEM TO UNDERSTAND YOU. YOU ARE THE ONE WHO SHOULD UNDERSTAND YOUR CONDITION THEN ONLY THE PEOPLE WITH GET INTO THE SUBJECT. ANXIETY IS NO LONGER A SECRET FOR YOU TO KEEP.

Berilah masa pada tubuh untuk sembuh. Jangan dipaksa badan itu untuk kembali normal.

Baca buku untuk halau simtom, jumpa kauselor untuk halau simtom, pegi terapi untuk halau simtom, makan ubat untuk halau simtom. Guys, that is not the right way…cara yang betul adalah REVERSE ACTION. WELCOMING THE SYMPTOMS.

Lagi Anxiety halang lagi kamu redah. Redaaahhhhh jer!!!

Kalau kita anggap Anxiety sebagai MONSTER maka Anxiety akan layan kita sebagai MANGSA. So, anggap Anxiety adalah kucing peliharaan yang kita sayang dan akan dibawa kemana-mana sahaja kita pergi.

LET IT BE!

Bersambung ke SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]