Ahad, 6 September 2015

Apakah Anxiety Disorder - Bahagian Ke Tujuh

PART 7 – Anxiety Disorder

Oleh : Virgin Rosr VR
Untuk sebarang pertanyaan tentang Anxiety Disorder, sila emailkan soalan terus kepada penulis di alamat email beliau, virginrosevr@gmail.com

SETBACKS

Bahagian ni kalau kita samakan dengan babak dalam movie Bollywood kita boleh panggil ‘Intermission’ la gitu… sebabnya, ini keadaan yang wajib dialami oleh setiap dari kita yang sedang melalui proses kesembuhan secara semulajadi.

Apa itu setbacks?


Setbacks adalah keadaan di mana simtom-simtom Anxiety Disorder dari segi fizikal dan emosi berulang kembali setelah kita rasa keadaan kita telah pulih. Simtom yang hadir mungkin simtom lama atau simtom baru yang tak pernah kita alami sebelum ini. Simtom ini juga hadir tanpa kita duga.

Mungkin setelah 6 bulan kita bebas dari Anxiety tetapi pada satu hari yang tidak indah setbacks itu muncul. Mungkin juga setelah 2 tahun kita bahagia meredah bahtera cinta tiba-tiba setbacks itu muncul. Dan pastinya keadaan ini memberi peluang kepada penderita Anxiety Disorder untuk terjun kembali ke dalam cycle of Anxiety. Sememangnya setbacks adalah perkara yang amat tidak disukai oleh penderita. Namun begitu, tetap ada kaedah untuk berhadapan dengan setbacks.

Lazimnya apabila setbacks berlaku penderita akan mula mempersoalkan kembali:

“Kenapa hari ini aku rasa tak best macam 2 minggu yang lepas? For the past two
weeks aku berjaya jalani hidup tanpa Anxiety dan Panic Attack. Apa yang tak kena
pada aku kali ni?”

“Kenapa aku mesti lalui simtom ni lagi Ya Tuhan? Kenapa ia datang
kembali?”

“Adakah aku masih belum pulih? Adakah aku tak akan pulih sampai bilabila
macam orang lain? Aku salah makan ke tadi? Aku makan apa sampai
trigger semula simtom ni? Aku stress apa kali ni?”

“Adakah Anxiety aku makin teruk? Adakah aku akan gila?”

“Adakah aku memang akan betul-betul mati kali ini? Adakah ini yang
sebenar-benarnya petanda masa aku dah sampai?”

“Aku dah praktikkan attitude yang Si Naz tu ajar, tapi kenapa aku masih
ada Anxiety dan diserang Panic lagi? Apa yang aku silap buat? Teknik apa
yang aku tak buat dengan betul ni?”

“Aku benci keadaan ni, aku memang takkan boleh sembuh sampai bilabila..
aku akan selamanya menderita begini…Ya Tuhan, kenapa Engkau
tak sembuhkan aku? Aku dah tak tahan!!!! Aku nak hidup normal ku
kembali!!”

Itu adalah antara situasi yang dilalui oleh penderita Anxiety apabila setbacks berlaku. Penderita akan mula mengeluh dan kasihan kan dengan nasib diri, penderita akan mula mempersoal semula mengapa begitu dan mengapa begini. Penderita akan cuba kembali berlawan dengan simtom. Penderita akan sekali lagi mencari punca kenapa keadaan itu berulang kembali dan cuba menghapuskan simtom-simtom fizikal dan emosi itu dari menyerang. Penderita akan keluar kembali berjumpa doctor dan membuat pemeriksaan untuk kali ke-5. Penderita akan bertanya pada boyfriend supplement apa yang boleh menghilangkan simtom.

Penderita akan mula ke pusat urut Reborn untuk menghilangkan angin dalam badan. Penderita akan berusaha melawan kembali Anxiety Disorder untuk kesekian kalinya.

Dalam situasi tersebut penderita sebenarnya tidak sedar bahawa dia telah kembali menerjunkan diri ke dalam lubuk Anxiety. Dia tidak sedar bahawa dia sedang memulakan proses Anxiety dan Panic Attack dalam hidupnya kembali. Dia tidak sedar bahawa dia sedang membebankan minda dan tubuhnya berulang kali. Dia tidak sedar bahawa dia telah berada dalam pusaran Anxiety sekali lagi.

Wahai sahabatku sekalian alam,

Masih ingatkah pesanku? Anxiety Disorder tidak akan pulih jika engkau mahu pulih. Anxiety Disorder tidak akan pulih setelah engkau habis membaca semua write-up terkumpulku nanti. Anxiety Disorder tak akan pulih selagi engkau berlari kesana sini mengelilingi dunia untuk mencari penawar bagi memulihkan simtom itu. Anxiety Disorder tidak akan pulih hanya dengan satu malam. It’s all about yourself. Kesembuhan Anxiety Disorder secara total adalah melalui SPIRITUAL. Dari dalam diri kamu. Dan spirit itu perlu melalui sebuah perjalanan.

Perjalanan bukan balek hari dari KL-JB. Tetapi perjalanan yang melibatkan proses secara perlahan dalam kesabaran. Dan ia juga bergantung kepada izinNya untuk memberi kesembuhan. Maka jangan harapkan kesembuhan. Harapkan Kekuatan untuk melalui perjalanan yang mungkin memakan masa itu. Lagi engkau tertekan untuk sembuh lagi engkau berdamping dengan simtom itu.

Oleh itu, apakah kaedah yang patut dilakukan untuk berhadapan dengan setbacks??

Silakan amal attitude ini:

LET IT BE.
WHATEVER.
ADA AKU KESAH.
LANTAK P LAH.
Dan yang paling kesat dan biadap- PEGI MAMPOS!

Dalam kata yang mudah, jika kita mengalami keadaan setbacks kaedah yang perlu
kita lakukan adalah GIVE NO RESPONSE.
Jangan beri tindakbalas pada setbacks. Tak perlu lagi fikir dalam-dalam adakah
Anxiety aku kembali lagi? Adakah aku tak akan pulih? Aku nak makan ubat apa ni
semuanya tak menjadi? Aku nak buat aktiviti apa lagi untuk buat aku busy dan tak
memikirkan tentang Anxiety?

Ubahlah corak pemikiran kita apabila mengalami setbacks. Setbacks itu wajib dalam
proses kesembuhan. Ia pasti datang pada sesiapa saja yang sedang menjalani proses
kesembuhan. Terima itu.

Ubahlah presepsi kita bahawa Anxiety bukan boleh pulih dalam masa sehari dua atau
sebulan dua. Sedarlah, badan dan minda kita telah lama terbeban dengan tekanan
selama beberapa tahun tanpa kita sedari, jadi mengapa kita kedekut untuk beri masa
pada badan kita berehat dan pulih dengan semulajadi? Beri masa pada tubuhmu.
Apabila tubuh kamu mengalami setbacks itu adalah signal bahawa kamu sedang
melalui proses kesembuhan. Biarkan setbacks itu datang bila-bila masa ia suka dan
berapa kali ia mahu jengah.

Ubahlah presepsi kamu pada dunia. Bahawa dunia ini bulat dan siang malam itu silih
ganti. Bahawa hujan panas itu silih ganti. Bahawa sedih gembira itu silih ganti.
Bahawa bahagia derita itu silih ganti. Apa salahnya jika kamu telah melalui hidup
tanpa Anxiety selama 8 bulan dan tiba-tiba ia nak jengah, jemputkan aja ia masuk ke
rumah. Welcoming Anxiety. Jangan avoid.

Apalah salahnya jika kamu telah melalui hari yang indah dan tiba-tiba hadir hari
yang malang. Apalah salah kiranya kamu menerima keadaan itu. Tetap sejahteralah
kamu. Bahawa Tuhan menyusun atur perkara di dunia ini adalah bukan secara
kebetulan tetapi sinkronasi.

Apa yang penting adalah kamu wajib kekal dan konsisten dalam attitude kamu.
WHATEVER!!

Bersambung ke SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]