Khamis, 28 Mei 2015

Doa Lintasan Hati


Asalamualaikum,

Untuk ikhtiar meredakan was2 dan lintasan hati, cuba amalkan doa ini:

Aku mohon perlindungan dengan Allah dari gangguan syaitan yg direjam. Aku mohon perlindungan dgn Allah daripada gangguan yg diakibatkan oleh bahagian2 tubuhku yg rosak atau yg terbina dari sumber yg haram. Aamiin, Ya Allah, Ya Robbal A'lamin.

Cubalah, Inshaa Allah, mudah-mudahan di ringankan oleh Allah.

Isnin, 25 Mei 2015

Program Rawati Kehidupan Anda



Syukur Alhamdulillah, atas keizinanNya, pada 24 May 2015 lalu, telah berlangsung dengan jayanya Seminar Motivasi Rawati Kehidupan Anda bertempat di dewan seminar tingkat 1, Masjid Jamek Al-Ehsaniah, Kg.Melayu Batu 16, Rawang.

Program kali ini adalah anjuran IKRAM hulu selangor dan disampaikan oleh Husnuzzon-LOA Consultancy dan peserta-pesertanya adalah dari golongan asnaf penerima bantuan zakat bulanan dari IKRAM. Ini adalah program untuk Siri Pertama bagi Seminar Motivasi untuk golongan-golongan asnaf ini. Didalam program kali ini, para peserta telah didedahkan dengan asas pemahaman teori Hukum Daya Tarik (Law Of Attraction) dan juga langkah-langkah cadangan bagi mengamalkannya didalam kehidupan. HusnuzzonLOA consultancy kali ini lebih banyak memberikan penekanan yang berkisar tentang masalah kewangan dan memberikan penjelasan serta cadangan kearah memiliki kehidupan yang memiliki KEBEBASAN KEWANGAN, KEBEBASAN MASA dan KEBEBASAN KESIHATAN.

Sambutan dan reaksi peserta disepanjang aktiviti program ini amat menggalakkan dan rata-rata mereka telah memberikan respon yang sangat positif di akhir program serta menunjukkan bahawa mereka kini telah sedar bahagian manakah dalam kehidupan mereka yang perlu mereka ikhtiarkan untuk diperbetulkan serta sangat yakin dan bersemangat untuk menjadi insan yang berjaya serta tidak lagi bergantung semata-mata hanya kepada bantuan dari pihak-pihak kebajikan. Semuga impian mereka tercapai, Inshaa Allah.




" ANDA MENARIK MASUK KE DALAM KEHIDUPAN ANDA, SEGALA APA YANG PALING BANYAK ANDA BERIKAN TUMPUAN DAN PERHATIAN, TIDAK MENGIRA SAMA ADA IANYA PERKARA POSITIF ATAU PERKATA NEGATIF "




Apakah Anxiety Disorder (Bahagian Empat)

PART 4 – Anxiety Disorder

Oleh: Virgin Rose VR


“WELCOME TO THE ROAD OF RECOVERY!!!!”

Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa aku suka sangat sebut proses kesembuhan ini sebagai satu perjalanan (road). Wahai sahabat ku sekalian alam, sememangnya ia adalah sebuah perjalanan. Sebuah perjalanan spiritual, sebuah perjalanan kerohanian yang perlu kalian lalui untuk mendapatkan kesembuhan secara 100% atas izin Penciptamu. (*Wah!! Macam bajet hebat jek bunyinya…..)

Okey dah, jangan fikir jauh-jauh sangat. Bukankah telah aku nyatakan pada bahagian sebelum ini? Bahawa kaedah rawatan Anxiety Disorder yang ingin aku tawarkan ini adalah kaedah rawatan secara semulajadi. Tanpa bantuan dari ubat-ubatan, tanpa bantuan dari keluarga, tanpa bantuan dari pakar psikiatri, tanpa bantuan dari kucing belaan, tanpa bantuan dari pekerjaan yang membahagiakan, tanpa bantuan dari duit yang berkepuk-kepuk, tanpa bantuan dari kekasih hati pengarang jantung, tanpa bantuan dari pengamal perubatan mistik, tanpa bantuan dari PTPTN! Semuanya dari
dalam diri.

Ingat simtom basic dalam Anxiety Disorder; BIMBANG TAKUT BIMBANG TAKUT BIMBANG TAKUT BIMBANG TAKUT BIMBANG TAKUT bla bla bla bla……tu je perkara asas yang kita semua tahu. Bimbang pada simtom, takut pada mati. Bimbang pada musibah, takut pada penyakit dan seterusnya…… Maka, secara asasnya juga perasaan bimbang dan takut ini adalah berpunca dari ketidakstabilan emosi kita dari dalam ke luar. Ketidakstabilan perasaan hati kita dari dalam ke luar. Maka untuk mengimbangi emosi dan perasaan itu adalah dengan melalui proses pemantapan rohani dan spiritual yang mana ia juga BERMULA DARI DALAM KE LUAR.

”Apa signifikannya aku nak mantapkan kerohanian aku ni? Anxiety Disorder je kot… aku dah refer kt doctor, depa suro aku amek ubat jek. Depa suro aku p terapi bagai. Aku bukannya tinggal solat, aku bukannya tak puasa, aku bukannya tak amalkan ajaran agama yang telah aku anuti sejak lahir dulu. Aku dah penah pegi Umrah dan Haji secara keseluruhannya 14 kali, tu pun aku sampai terlupa yang mak ayah aku tak pergi pun lagi, adik aku yang ibu tunggal tu pun tak pegi lagi, tapi takpela asalkan part aku dah lepas. Depa belum wajib lagi sebab syarat wajib haji adalah bagi yang
berkemampuan je kan. Dan satu lagi aku ni bukannya penakut sangat. Aku bukannya pasif sangat. Pe kehal plak aku kena mantapkan spiritual aku lagi?”

Jawapannya adalah: SEKIRANYA ANXIETY DISORDER MENJADI EPISOD BERULANG KALI DALAM HIDUP ENGKAU, ENGKAU TIDAK LAGI ADA PERASAAN BIMBANG DAN TAKUT ITU. BIMBANG DAN TAKUT ITU PERKARA ASAS YANG AKU SEBUT TADI.

Engkau faham sekarang??

Pernah kalian dengar penderita Anxiety Disorder yang dikatakan pernah sembuh secara total dimana ia bebas dari Panic Attack/simtom selama 2 tahun atau 10 tahun tetapi pada satu hari yang hening keadaan tu berulang lagi? Pernah dengar penderita Anxiety Disorder yang masih perlu bergantung dengan ubat kerana bimbang simtom itu akan berulang? Kenapa relapse lagi? Bukankah doctor dah bagi ubat..kenapa on & off? Kenapa kekuatan dalaman kita kembali rapuh?

Inilah yang aku maksudkan sebagai kesembuhan semulajadi (kesembuhan melalui perjalanan rohani – dari dalam ke luar). Yang membawa maksud, sekiranya pada masa-masa akan datang kita berhadapan dengan pelbagai tekanan, kita mampu menyerap tekanan tersebut dan episod Anxiety Disorder tidak berulang lagi. Di kala itu juga, factor luaran tidak lagi menganggu kerapuhan spiritual kita kerana pada awalnya ia telah berjaya dikukuhkan.

Jadi, apakah proses yang terlibat dalam perjalanan kesembuhan ini? Sembang panjang-panjang pun tak guna, point nya tak sampai-sampai jugak!
Begini tuan-tuan dan puan-puan, secara asasnya ia melibatkan 5 elemen berikut:

1. Pengetahuan
2. Penerimaan
3. Setbacks/relapse
4. Konsisten dengan penerimaan
5. Kesembuhan TOTAL.


5 elemen yang wajib kalian lalui sebelum mencapai pada tahap kesembuhan total yang mana aku akan jelaskan satu persatu dalam bahagian-bahagian yang berasingan nanti. Namun sebelum itu, beberapa quote ingin aku senaraikan dibawah sebagai panduan kalian sebelum memulakan langkah untuk melalui perjalanan kesembuhan ini:

Kesembuhan adalah datang dari dalam diri.

Jika engkau mensasarkan untuk sembuh engkau tak akan pernah sembuh.

Lebih banyak engkau meminta pertolongan luar lebih lama engkau dalam keadaan sakit.

Mempersoalkan keadaan hanya akan mengekalkan engkau dalam Cycle of Anxiety.

Tak perlu tunggu engkau sembuh baru nak teruskan hidup. Hidup sekarang.

Membenci Anxiety Disorder hanya akan membuatkan ia terus kekal berdamping denganmu.

Ikhlaskan hati mencintai Anxiety Disorder.

Lagi engkau berusaha untuk meredakan simtom lagi engkau membebankan minda dan badan engkau dengan tekanan.

Jadikan Anxiety Disorder sebagai wallpaper handphone engkau yang mana di atasnya ada icon Fesbuk, Whatsapp, Telegram, Instagram etc.
untuk engkau terus hidup dan bersosial.

Anxiety Disorder umpama pasir jerlus. Lebih kuat engkau berusaha untuk keluar darinya makin dalam engkau tenggelam.

Yakinlah bahawa semua akan kembali normal, kalau bukan hari ini, mungkin esok tetapi semua akan kembali normal.

Pemikiran yang menakutkan akan terus menjadi ketakutan sekiranya engkau memberi respon emosi pada pemikiran tersebut.

Perasaan bimbang dan takut yang melampau-lampau akan berubah menjadi sebuah kepercayaan dan habit. Tapi ingatlah, kepercayaan dan
habit adalah perkara yang kita boleh ubah iaitu dengan mengubah sikap!

Lagi kurang engkau rasa bimbang dan takut lagi engkau bebas dari belenggu fikiran dan lagi cepat engkau kembali pada dunia sebenar
engkau.

Apabila kita mengalami Anxiety, kita hanya ada imaginasi merepek yang lebih kuat dari realiti kehidupan sebenar.

Setiap kali engkau bangun pagi berhenti analisis badan engkau, berhenti memantau keadaan tubuh engkau.

Jangan biarkan Anxiety ada kuasa ke atas engkau. Engkau sebenarnya yang ada kuasa ke atas Anxiety.

Jangan terlalu bergantung pada makhluk. Kembalilah pergantungan pada Pencipta engkau.

Bersangka baik pada Pencipta engkau.

Anxiety akan mengubah personality diri engkau dari kaca kepada emas!


.....bersambung ke SINI

Sabtu, 16 Mei 2015

Apakah Anxiety Disorder (Bahagian Ketiga)


Anxiety Disorder - Part 3


Oleh : Virgin Rose VR

Dalam bahagian-bahagian sebelum ni telah dijelaskan punca kepada terjadinya Anxiety Disorder. Penjelasan yang diberikan lebih kepada punca subjektif yang mana ia dikumpulkan melalui pemerhatian dan pengalaman yang diceritakan oleh penderita-penderita Anxiety Disorder itu sendiri. Walau bagaimanapun, masih ada penjelasan punca terjadinya Anxiety Disorder secara biologi/klinikal namun bukanlah bidang aku untuk menjelaskan tajuk tersebut secara mendalam kerana aku bukan pakar psikiatri.

Dan telah disenaraikan juga simtom-simtom yang dideritai oleh individu Anxiety Disorder secara terperinci. Walaupun nampak macam terperinci tetapi percayalah masih banyak lagi simtom yang tak daya disenaraikan kerana penderitaan yang dialami oleh setiap individu Anxiety Disorder ada yang unik dan subjektif bergantung pada latarbelakang sifat dan sikap masing-masing serta pengalaman yang mereka tempuhi sebelum didiagnos mengalami keadaan kebimbangan yang tercelaru ini.

Lalu setelah mengenalpasti simtom-simtom yang dideritai apakah langkah yang perlu kita lakukan?

BUAT MEDICAL CHECK-UP SECARA MENYELURUH

Kita ada hak untuk buat permintaan pada doctor supaya jalankan pemeriksaan kesihatan menyeluruh pada diri kita untuk mengenalpasti apa masalah yang kita hadapi berdasarkan simtom-simtom yang kita alami. Cuma mungkin dari segi perbelanjaan pemeriksaan tu yang agak tinggi kos nya. Tapi tak salah untuk kita belanjakan sedikit duit kita untuk kenalpasti masalah itu diperingkat awal.

MENGESAN JIN ATAU BAPAK JIN ATAU ANAK JIN DALAM BADAN?

Mungkin cara ini agak konservatif, seperti tidak bole diterima dek akal. Tetapi setelah pemeriksaan dilakukan dan doctor mengesahkan bahawa kita tidak mengalami sebarang masalah namun simtom masih lagi wujud maka tidak salah jika kita ingin cuba rawatan Islam. Pergilah ke mana-mana pusat rawatan Islam yang TIDAK menggunakan tengkorak ka, buluh ka, kelapa ka, kain kuning kain hitam biru hijau ka, pulut kuning ka, kemenyan ka.

Pergilah ke pusat rawatan yang menggunakan kaedah rawatan ayat suci Al-Quran. Rawatan perubatan Islam ini sebagai satu langkah penyembuhan
alternatif semata-mata untuk mengenalpasti adakah gangguan tersebut berpunca dari emosi kita sendiri atau gangguan dari makhluk Allah yang lain khususnya jin tersebut. Kasian jin yang dipersalahkan. Tapi tak mengapa…ia hanya satu usaha kita….tak salah kita berusaha.

Kemudian……………..


RAWATAN PSIKIATRI?


Setelah perawat Islam mengesahkan bahawa ada gangguan maka berubatlah sebagai satu langkah usaha ke arah kesembuhan. Walau bagaimanapun, jika perawat perubatan Islam mengesahkan bahawa tiada gangguan lain dan simtom-simtom masih kita rasai maka di sini lah kita perlu terus berusaha untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya iaitu----kembali berbincang dengan doctor untuk diagnos samada kita telah alami Anxiety Disorder.
Apapun setelah kita didiagnos oleh pakar dan mereka telah mengesahkan bahawa kita memerlukan rawatan psikiatri maka tak salah juga untuk kita mencuba. Pakar psikiatri lazimya akan membekalkan ubat-ubatan bergantung pada tahap tekanan kita di saat menghadapi simtom-simtom tersebut. Harus diingat! Ubat-ubatan yang dibekalkan doctor mampu meredakan simtom yang dialami sekiranya seseorang individu itu tidak mampu bertahan dengan simtom.

Sekiranya simtom mengganggu kehidupan seharian dan menambah beban pada minda maka tak salah untuk kita cuba ubat yang diberikan oleh doctor. Apa yang penting buat masa ini adalah usah menambah beban pada minda dan fizikal lagi.. kerana minda dan fizikal kita sudah lama kepenatan tanpa kita sedari. Dan sekiranya kita memikirkan lagi bagaimana untuk hapuskan dan menghalau simtom dari badan maka itu hanya akan menambah beban pada minda dan badan kita diakhir-akhirnya. Sudah-sudahlah menambah beban….sudah-sudahla mengusutkan minda kita. Cuba bertenang dulu…



MEMBUAT PILIHAN RAWATAN


Harus juga kita ketahui bahawa Anxiety Disorder adalah 100% boleh dirawat! Samada dengan ubat-ubatan atau cara alternatif. Dan sekali lagi aku tegaskan, kaedah rawatan adalah bergantung pada tahap ketahanan diri dan hak pilihan masing-masing. Sekiranya penderita memerlukan rawatan pakar psikiatri maka teruskan. Tiada halangan. Ingat, ini bukan penyakit gila. Berunding dengan pakar psikiatri bukan bermaksud kita sedang gila atau akan gila. Kita hanya memerlukan bantuan pakar untuk mengimbangi emosi kita yang bercelaru. Dan individu yang mempunyai pengetahuan dan keadah saintifik untuk mengimbangi emosi tersebut adalah individu yang mempunyai kemahiran dalam berurusan dengan mental manusia iaitu Pakar Psikiatri atau Pakar Kauseling atau Pakar Psikologi.


Jadi, wahai masyarakat di luar sana….sekiranya anda berhadapan dengan kenalan yang sering mengadu mengalami simtom-simtom yang disenaraikan pada
Part 2


mohon untuk memahami keadaan mereka dan memberi sokongan pada mereka untuk sembuh. Sekiranya sokongan yang baik dan berterusan diterima daripada
individu sekeliling, tidak mustahil penderita Anxiety Disorder ini dapat keluar dari Cycle of Anxiety. WALAU BAGAIMANAPUN, sekiranya ada antara penderita Anxiety Disorder yang ingin meneruskan rawatan alternatif tanpa ubat-ubatan HAKIKATNYA ada cara dan peringkat-peringkat yang perlu difahami dan dipelajari.

Kaedah rawatan alternatif ini lazimnya dipanggil NATURAL TREATMENT; dalam bahasa lidah mak ayah kita dipanggil RAWATAN SEMULAJADI yang mana ia hanya memerlukan tekad dan semangat penderita Anxiety Disorder itu sendiri yang memilih untuk sembuh tanpa ubat-ubatan.

Dalam memilih kaedah rawatan, setiap dari kita samada yang menderita Anxiety Disorder ataupun yang tidak menderitainya harus berlapang dada dan memberi peluang kepada si penderita itu untuk memilih kaedah rawatan yang mereka rasakan sesuai untuk diri mereka. Dalam keadaan begitu, lazimnya penderita bercelaru dan tidak dapat membuat keputusan dengan baik tentang kaedah rawatan yang wajar untuk dirinya. Maka kita sebagai tempat biro pengaduan awam apa yang boleh kita bantu adalah pulangkan semula soalan pada si penderita tersebut:

“ko rasa badan ko macamane? Ko nak refer psikiatri, bole beb….jgn risau ko tak
giler, doc bole bantu ko”
(sebabtu aku kata pentingnya pendidikan psikologi ni pada sesiapa sahaja supaya apabila korang berhadapan dengan situasi begini korang bole bagi nasihat yang betul. Ia mereka tak akan gila.) ATAU;

“ko nak buat rawatan alternatif? Mana la tahu berkesan. Cubalah rawatan Islam” ( sebabtu aku kata pentingnya pengetahuan tentang bidang psikologi ni supaya korang sendiri boleh beri peluang pada si penderita untuk analisis sendiri keadaan tubuh badan mereka kerana hanya si penderita saja yang tahu apa yang wajar untuk badan yang sedang dihantui simtom-simtom tersebut.)

Tetapi kenapa aku kata pulangkan semula soalan pada si penderita? Ini adalah kerana supaya si penderita tahu yang mereka sebenarnya masih waras untuk menentukan kaedah rawatan mana yang sesuai untuk tubuh mereka. Kalau orang gila, dah tentu-tentu tak bole buat keputusan. Cara ini digalakkan sekurangkurangnya even korang tak boleh sembuhkan penderita tapi korang masih boleh beri pilihan pada penderita untuk fikir. Beri peluang pada mereka, jangan didesak.


.......bersambung ke SINI

Jumaat, 15 Mei 2015

Apakah Anxiety Disorder (Bahagian Kedua)



Anxiety Disorder PART 2

AMARAN KERAS DARI VIRGIN ROSE (PENULIS ARTIKEL):
DILARANG MEMBUAT DIAGNOSIS SENDIRI BAHAWA ANDA MENGHIDAP ANXIETY DISORDER SELAGI ANDA TIDAK MENDAPATKAN PENGESAHAN TAHAP KESIHATAN MENTAL DAN FIZIKAL DARI DOKTOR 


Oleh : Virgin Rose VR
Untuk sebarang pertanyaan tentang Anxiety Disorder, sila emailkan soalan terus kepada penulis di alamat email beliau, virginrosevr@gmail.com

Dalam part 1 telah dijelaskan secara umum punca/faktor kpd terjadinya Anxiety Disorder/ Panic Attack. Tetapi bukanlah penting pun utk kita ketahui apa puncanya (kalau tahu punca lagi baik sbb dari punca kita boleh fix punca tersebut) sebab ada antara kita yang masih bingung dan tak tahu apa punca kepada terjadinya keadaan ini.

Makanya, dari kita menambah beban pd minda kita lg dgn dok pikir apa sebab jadi begini dan bila perkara ini akan berakhir maka sebagai asasnya adalah lebih baik kita TERIMA saja keadaan kita yang telah masuk dlm cycle of anxiety tersebut. Bagaimana utk kita TERIMA? - Topik ini akan ijelaskan pada bahagian yang lain Kerana utk bahagian ini kita nak jelaskan tentang SIMTOM2 yang dialami oleh penderita Anxiety Disorder secara terperinci.

APAKAH SIMTOM2 YANG TERLIBAT?

Kita bahagikan ia kepada simtom Fizikal & Emosi.

SIMTOM FIZIKAL.

-sakit kepala, kepala berdenyut2, rasa ada bnda bergerak2/berjalan dlm kepala, kepala rasa panas, kepala rasa sejuk, kepala rasa mencucuk2, kepala rasa berat, kepala rasa ringan, kepala rasa kebas, rasa ada benda ikat sekeliling kepala; -dahi rasa berkerut tp tgk cermin tk berkerut, dahi rasa tegang, dahi rasa ketat, dahi rasa ditempek koyok, dahi berdenyut2, dahi seperti kena ikat dgn getah, dahi kebas, kening erdenyut2/bergerak2;

-hidung rasa tersumbat di bahagian rongga, hidung rasa seperti keluar cecair, hidung sensetif dgn bau, nafas dari hidung terasa bahang/panas;
-mulut rasa kering, bibir kering, bibir berdenyut2, mulut kebas, lidah kebas, susah nak menelan, rasa ada cecair/kahak di tekak, percakapan jadi tak teratur, kerap kena ulser mulut, rasa seperti sesuatu menyekat di tekak, rasa ada ketulan di leher, rasa tercekik;

-muka rasa kebas sebelah, muka rasa kebas keseluruhan, muka rasa panas, muka rasa sejuk, muka berdenyut2; -telinga kebas, telinga berdesing, telinga berdengung, telinga tersumbat, dengar bunyi loceng dlm telinga, telinga panas, telinga sejuk, telinga rasa bergerak2, sakit dlm telinga;

-mata kabur, mata berkelip2/berdenyut2, mata sensetif dgn cahaya, mata menggoda
(eh, tk yg ni aku tipu je)

-leher rasa kebas, leher tegang, leher rasa tercekik (aku mcm dh ulang benda ni kan) leher rasa ada lump, leher rasa panas, leher rasa sejuk, leher rasa meremang, leher berdenyut2;

-bahu rasa tegang, bahu rasa berat, belakang bahu rasa kebas, bahu sakit, bahu lenguh, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul;

-badan belakang (tulang belikat) rasa lenguh, rasa berat, rasa kebas, rasa ditampal koyok, berdenyut2, meremang, mencucuk2, sakit tulang elakang, tulang pinggul rasa lemah, tulang belakang rasa lenguh, sakit pinggang; -dada rasa ketat, dada rasa berat, dada mencucuk2 mcm rasa sakit jantung, rasa mencucuk2 di dada kanan dan kiri juga, nafas sesak, nafas pendek, nafas laju, nafas rasa tk puas, jantung berdegup laju mcm nk terkeluar, jantung mcm rasa tk berdegup pulak, jantung berdebar2;

-perut rasa memulas, rasa kecut perut, perut kembung, perut rasa pedih, perut rasa mencucuk2, perut rasa berdenyut2, pedih ulu hati, kerap Sendawa; -tangan rasa kebas, tk bole tido ditindih nnt tangan jadi numb; lembik mcm tkde nyawa, tangan berdenyut2, tangan rasa kebas, tangan rasa mencucuk2, hujung jari rasa panas, hujung jari dan tapak tangan rasa mencucuk2;

-kaki rasa kebas, cepat cramp, kaki berdenyut2, hujung jari rasa mencucuk2, kaki rasa panas, kaki rasa sejuk, kaki rasa mencucuk2, kaki cepat lenguh, kaki tk bole nak berdiri lama, kaki rasa bergetar, tapak kaki rasa panas, tapak kaki rasa sejuk, tapak kaki berdenyut, tapak kaki mencucuk2;

-keperluan seks jadi menurun atau menaik;

-denyutan di seluruh badan;

-menggigil, badan rasa bergetar;

-melayang2, dizziness, tekanan darah rendah, tekanan darah tinggi;

-berat badan menurun mendadak atau berat badan menaik mendadak;

-hilang selera makan atau bertambah selera makan

-depersonalisation, rasa dlm mimpi, berkhayal, rasa bukan realiti;

-mimpi buruk, gangguan tidur, insomnia;

-cepat letih, mudah mengantok di siang hari, pattern tido berubah;

-utk wanita yg dlm tempoh menstruasi: bdn jadi lemah/lemau, cramp, kitaran haid tak teratur, kembung perut, sakit kepala, sakit pinggang, sakit tapak kaki, melayang2, rasa nak pitam, cepat letih, rasa nak tido



SIMTOM EMOSI.

-perasaan rasa nak dekat mati, takut mati;

-cepat marah, sensetif, agresif;

-perasaan rasa akan pitam dan terus pengsan bila sesak nafas;

-perasaan takut nak mandi sbb takut pengsan dlm toilet;

-rasa takut nak pergi tempat yang tiada access pd klinik/hospital;

-rasa diri ada penyakit kronik, akan ditimpa musibah;

-bimbang ahli keluarga tersayang ada penyakit kronik, ditimpah musibah atau mati;

-rasa takut nak mengaji/solat sbb otak fikir seolah2 buang tebiat dan nak dekat mati;

-rasa rimas/sesak bila di khalayak ramai/kesesakan lalulintas;

-takut dengar berita kematian, takut dengar berita2 musibah;

-tak bole tengok gambo2 yang menakutkan/menyeramkan;

-terlampau berfikir hal sekecil2nya dengan sedalam2nya;

-tercetus pemikiran ttg hal2 keTuhanan sehingga bimbang menjadi murtad;

-ketakutan pd perkara unik/subjektif (e.g takut bunyi gagak/takut denyut2 di badan);

-takut naik lif krn bimbang jika lif ada mslh teknikal;

-takut pada mimpi2 buruk (batu nisan, mimpi org yg dh mati, kain putih, etc.);

-takut nak buat baik sgt sbb bimbang dikatakan buang tebiat;

-selalu rasa down, bersedih, salahkan takdir, salahkan org sekeliling yang tk faham keadaan diri;

-takut keluar rumah sbb takut ditimpa musibah;

-takut utk makan certain makanan sbb bimbang trigger pada Panic Attack;

-takut nak makan apa2 pun;

-fikiran terlampau negatif pd setiap perkara;

-tak bole rasa sakit kt kepala sbb otak dok fikir ada kanser otak;

-tak bole rasa sakit kt perut sbb otak dok fikir akan kena kanser perut;

-tak bole rasa tk selesa pd bahagian peranakan (utk wanita) krn otak dok fikir kena kanser rahim;

-takut sesak nafas sbb otak fikir ada mslh paru2;

-takut bila jantung berdebar sbb otak fikir ada sakit jantung;

-takut pada setiap ketidakselesaan pd badan sbb rasa itu adalah simtom kpd suatu
penyakit lain;

-takut nk g movie sbb bimbang kena Panic Attack n tk bole escape;
-selalu rasa diri akan jadi gila;

-selalu rasa diri akan berakhir di hospital mental dan takkan sembuh dari penyakit;

-otak selalu terbayang cara kematian diri sendiri;

-tak bole tgk keadaan orang yang menyedihkan krn jiwa rasa sgt2 tersentuh, bole buatkan sendiri menangis;

-kerap menangis, meratap;

-putus harapan pada semua org disekeliling;

-hilang rasa kebergantungan pada Pencipta;

-cenderung utk bersendiri dan hilang nikmat utk bersosial;

-cepat rasa bersalah pada diri sendiri;

-selalu rasa didampingi makhluk halus;

-mood swing;

-takut utk rasa terlalu happy sbb bimbang dikatakan buang tebiat;

-takut utk rasa mengidam pd suatu mknn sbb bimbang dikatakan buang tebiat;

-putus asa dalam hidup, keinginan utk mencederakan diri (ini dh lebih kepada kemurungan / depression);

dan seribu satu jenis simtom lain yang unik dialami oleh individu yang mengalami Anxiety Disorder.

simtom yang disenaraikan di atas ini mmg sangat details aku huraikan. walau bagaimanapun, simtom2 yang dialami di antara individu Anxiety Disorder dgn individu Anxiety Disorder yang lain TIDAK SEMESTINYA SAMA. kerana setiap pemikiran kreatif kita berbeza antra satu sm lain. dan ingin aku tegaskan juga bahawa ada antara simtom2 yang aku senaraikan itu TURUT DIALAMI OLEH ORANG NORMAL yang tidak mengalami Anxiety Disorder.
dan mereka ini tidak dikategorikan sebagai pesakit Anxiety Disorder kerana mereka TIDAK JATUH KE DALAM CYCLE OF ANXIETY.


....bersambung ke SINI


Apakah Anxiety Disorder (Bahagian Satu)

Anxiety Disorder. PART 1


oleh : Virgin Rose VR

AMARAN KERAS DARI VIRGIN ROSE (PENULIS ARTIKEL):
DILARANG MEMBUAT DIAGNOSIS SENDIRI BAHAWA ANDA MENGHIDAP ANXIETY DISORDER SELAGI ANDA TIDAK MENDAPATKAN PENGESAHAN TAHAP KESIHATAN MENTAL DAN FIZIKAL DARI DOKTOR 


Untuk sebarang pertanyaan tentang Anxiety Disorder, sila emailkan soalan terus kepada penulis di alamat email beliau, virginrosevr@gmail.com

Suatu keadaan di mana berlaku ketidakseimbangan sistem tubuh badan dari segi pernafasan, penghadaman, pemikiran, perjalanan darah, keperluan seks, emosi dan segala2 mak nenek sistem yg wujud pd badan kita. Keadaan ini boleh tercetus dari pelbagai gabungan punca (diklasifikasikan secara umum):

-trauma
(kemalangan, dirompak,dirogol, keguguran janin, pernah ditimpa penyakit, penderaan mental fizikal, pernah mengalami episod kekecewaan berkali2 dlm hidup, kesedihan melampau, tersepit eskelator, tersangkut dlm lif, pengasah pensil yg ada cermin dicuri, etc.)

-tekanan hidup
(masalah kewangan, menganggur, cinta tak berbalas, suami curang di tempat kerja, isteri habiskan duit gaji suami utk shoping, anak perangai mcm Si Tanggang, boss bagi keje byk, boss tk bagi keje, beban keje la sng ckp, kawan rampas kekasih, etc) -penyalahgunaan dadah

- corak pemikiran
(ketakutan yg dibentuk sejak kecik e.g takut pd hantu, takut dgn orang ramai. apabila melakukan sesuatu perkara sering memikirkan perkara egatif yg akan berlaku dahulu, suka buruk sangka pd segala perkara, tidak dpt menerima pndpt org lain, tidak berfikiran terbuka, ada habit suka erfikir scra dlm2 terhadap setiap perkara, etc.) dan banyak lagi punca yg tak daya nak dibincangkan.

Makanya, apabila punca2 ini wujud dlm kehidupan kita dan ia bersarang dlm otak kita utk tempoh yang terlalu lama (non-stop thinking), minda dan fizikal kita yg menanggung segala punca tu jadi penat dan sgt2 terbeban.

Perumpaannya begini:

Bayangkan satu mesin tebu (otak/badan)berputar2 memerah tebu2 (fikiran/tekanan hidup/trauma bla bla bla) tanpa henti selama 24jam berbulan2 atau bertahun2. mesin tu pulak tak diselenggara dgn baik (pegi bercuti/spa/ ubah gaya hidup sehat/jaga hbgn dgn Pencipta)agak2 tercabut tak skru nat wayar segala bagai pada mesin tu? kalau pun ia masih bole berfungsi tapi sistem putarannya konfem jadi tk teratur dah, kejap OK kejap KO(sistem tubuh badan tak seimbang).

Mcm tu jgkla yg bole berlaku pada tubuh badan kita.

Akan sampai satu tahap, bila ada punca kut atau punca tidak akut yg mengganggu otak/badan kita yg dh sekian lama letih tu maka di situlah akan trigger simtom2 seperti dlm gambar yg dilampirkan di bawah ini.


Itulah yang dikatakan Panic Attack. Salah satu simtom yg wujud dlm Anxiety Disorder. simtom2 yg wujud ni mmg beri impak yg besar pd hidup eseorang itu kerana si penderita akan merasakan dunianya akan berakhir. akan mengalami sakit yg kronik atau ditimpa musibah atau mungkin Mati. dan pemikiran2 ini akan jadi lebih kreatif dan ligat apabila dia bukan sj fikir bhwa dia mgkin ada penyakit kronik atau nak dekat mati bahkan idea filem terbarunya itu mengular kpd ketakutan bahawa ahli keluarga terdekat mereka juga mgkin akan ada sakit, dtimpa musibah atau mgkin mati.

Inilah antara gangguan2 minda yg akan berlaku apabila seseorang itu trigger kpd Anxiety atau Panic Attack.

......Bersambung ke SINI

Apakah Anxiety Disorder (Pengenalan)



Assalamualaikum kepada semua yang mengunjungi blog ini, terutama kepada pembaca yang masih setia bersama blog husnuzzonloa ini.

Mulai hari ini, saya akan kongsikan info tentang sebuah lagi penyakit atau gangguan psikiatrik yang makin dihidapi samada disedari atau tidak dikalangan masyarakat kita, iaitu Anxiety Disorder atau pun Kerisauan/kecelaruan/kekeliruan Melampau atau singkatannya AD.

Ad terbahagi kepada banyak kategori dan diantara yang telah dikategorikan sebagai salah satu dari simptom AD ialah OCD. Tetapi kini, OCD telah dikeluarkan daripada kategori AD dan OCD merupakan sebuah Disorder yang tersendiri.



Walaubagaimanapun, AD tidak jauh berbeza dgn OCD, dan hanya mereka yang mengalaminya sehaja akan tahu bagaimanakah perit dan siksanya menanggung simptom-simptom ini.

Saya sendiri telah didiagnos oleh doktor sebagai penghidap Anxiety Neurosis Disorder (salah satu kategori dibawah AD) pada tahun akhir tahun 1992, beberapa bulan sebelum saya didiagnos sebagai penghidap OCD.

Artikel yang akan saya kongsikan secara bersiri ini adalah hasil penulisan seorang sahabat yang juga penghidap AD, yang telah sembuh sepenuhnya dengan izin Allah, setelah bertarung dengan pelbagai cara, samada dari segi perubatan moden, alternatif, perubatan islam dan juga mengamalkan Hukum Daya Tarik. Beliau telah berusaha membuat penulisan khas berdasarkan pengalaman dan pengetahuan beliau sendiri bagi membantu individu yang menghidapi AD supaya dapat bangkit merawat dan memulihkan diri, serta memberikan kefahaman kepada masyarakat umum supaya memahami secara tepat apakah itu AD dan apakah yang sebenarnya dialami oleh penderita AD.

Umumnya, masyarakat kita tidak mengetahui atau tidak mahu ambil peduli pada golongan penderita gangguam psikiatrik ini, malah terlalu cepat mencemuh dengan mengeluarkan perkataan atau tanggapan negatif seperti:

" MENGADA-NGADA"

" IKUTKAN SANGAT PERASAAN"

"CUBALAH LAWAN"


Dan lain-lain yang sebenarnya tidak membantu langsung dari segi apa pun. Maka dengan perkongsian-perkongsian artikel ini, diharapkan masyarakat akan lebih celik dan peka dengan permasaalahan yang sebenar dan lebih bersikap profesional dan ber'peradaban' dalam menghadapi individu-individu yang menderitai gangguan psikiatrik ini.

Jutaan terimakasih saya ucapkan kepada penulis, Virgin Rose VR, atas kesudian beliau untuk menyerahkan full write-up beliau bagi tujuan perkongsian diblog ini.


ANXIETY DISORDER

BY: Virgin Rose VR

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera.

Sengaja aku letak tajuk ni dalam Bahasa Inggeris sebab kalau aku translate kan kepada Bahasa Melayu agak pelik bunyinya-Kecelaruan Kebimbangan? Kebimbangan Tercelaru?

Ntah, aku pun tak tahu mana yang sesuai maka yang lebih selamat aku gunakan je la Bahasa Inggeris tu agar lebih mudah faham.

Sahabat-sahabatku sekalian alam,
Write-up ni aku hasilkan bertujuan untuk memberi pemahaman sedikit tentang apa yang dikatakan Anxiety Disorder dan berkongsi kaedah rawatan semulajadi yang aku praktiskan dari pengalaman Paul David melalui bukunya At Last A Life dan juga blog dan website nya- anxietynomore.uk.

Write-up ini juga untuk memberi kesedaran kepada masyarakat di luar sana tentang Anxiety Disorder yang mungkin wujud dikalangan orang yang kita sayangi atau yang kita kenali supaya kalian dapat bantu mereka mengharungi kehidupan sebagai individu yang mengalami Anxiety Disorder.
Bersyukur kepada Tuhan kerana aku telah mendapat KESEMBUHAN TOTAL dan kini mengisi masa terluang untuk membantu rakan-rakan lain yang menghadapi
masalah yang sama. Maka, write-up ini juga secara tidak langsung sebenarnya terhasil dari pengalaman aku sendiri, dari pembacaan juga dari pengumpulan maklumat daripada rakan-rakan yang pernah berkomunikasi dengan aku untuk berbincang mengenai Anxiety Disorder.

Jadi, kepada sesiapa yang berniat untuk sembuh tanpa ubat..inilah antara kaedahnya. Walau bagaimanapun ia memerlukan kekuatan dan semangat yang tinggi yang mana kesemua itu hanya boleh kita dapat dari Pencipta kita. Kembali bergantung haraplah padaNya. Usah lagi sombong.

Aku harapkan semoga write-up ini dapat memberi manfaat pada rakan-rakan yang rasa sangat putus asa dan menderita menghadapi keadaan ini. Tapi berdasarkan pengalaman aku, percayalah bahawa Anxiety Disorder adalah satu ujian sebesar zarah halus yang kalian tidak perlu terlalu tertekan sehingga mengorbankan kehidupan indah kalian. Ini keadaan biasa-biasa je…ia boleh sembuh! Dengan izin Allah, semoga kalian berhasil mendapat KESEMBUHAN TOTAL.

WELCOME TO THE ROAD OF RECOVERY!!
Untuk sebarang pertanyaan tentang Anxiety Disorder, sila emailkan soalan terus kepada penulis di alamat email beliau, virginrosevr@gmail.com


-VirginRose Vr


BERSAMBUNG KE SINI
Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]