Jumaat, 31 Oktober 2014

Zikir Dari Kajian Sains


Ketahui kelebihan berzikir dari sudut sains

Otak sebenarnya ialah satu himpunan aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi secara sempurna.
Ketika otak berfungsi, berlaku perubahan kimia di dalamnya yang melibatkan pergerakan ion-ion atau atom-atom yang membawa cas. Setiap hari empat belas juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan enam belas juta saraf tubuh yang lain.

Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas. Ukuran isyarat otak yang terhasil daripada aktiviti elektrik yang dapat dikenal pasti melalui kaedah electroencephalography (EEG).

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimah-kalimah Allah S.W.T seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.

Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.

Otak mula memahami perkara baru, melihat daripada perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedangkan sebelum berzikir otak tidak sebegini. Otak yang segar dan cerdas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. Kajian dilakukan di University of Washington dengan menggunakan ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.

Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang kali, aktiviti saraf otak merebak ke kawasan-kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama.

Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Jika ia mengaitkan tentang kecerdasan otak, maka betullah sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Orang yang berzikir kepada Allah S.W.T ditengah-tengah orang yang lalai ibarat sebuah pepohonan yang hijau ditengah-tengah pepohonan yang kering.”

Wallahuaklam.

Sumber: tajdidislam.blogspot. com (Ketahui kelebihan berzikir dari sudut sains).

Rabu, 1 Oktober 2014

Maafkan.....(1)

Maafkan 1


Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) antara perbuatan baik (positive approach) dan perbuatan jahat (negative approach). Tolaklah kejahatan dengan cara yg lebih baik maka apabila engkau berbuat demikian, orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang SAHABAT KARIB.

(Al-Fussilat: 34)


“Jiran sebelah rumah emak saya dikampung tu memang dah lama tak bertegur sapa dengan keluarga saya. Selisih faham akibat perkara remeh temeh je pun sebenarnya, Tapi diam tak diam dah lebih 10 tahun. Dah macam musuh tradisi pulak.”

Semenjak saya kena penyakit OCD ni, banyak perkara saya belajar, antaranya maafkan orang lain, maafkan, maafkan. Itulah pada suatu malam tu, saya terkenang hal jiran kampung ni, sedangkan dalam Islam, hak jiran dalam lingkungan radius 40 buah rumah dari rumah kita, inikan pula sebelah rumah. Malam tu dalam solat tahajud saya mengadu pada Allah tentang gangguan OCD ni, dan disamping tu saya bertekad seikhlas mungkin memberikan kemaafan pada seluruh ahli keluarga jiran saya di kampung tu.

Selang hujung minggu itu saya pulang ke kampung nak menjengok emak dan ayah. Sampai di kampung dah lewat senja. Lepas isya, saya tertidur keletihan. Tak dapat nak berbual panjang dengan orang tua.

Esok pagi selepas sarapan, saya terniat nak bersihkan belakang rumah mak yg dah bersemak tu, dulu masa ayah masih kuat memang bersih je laman belakang tu. Sekarang ni ayah dah tak berapa larat sangat. Biasalah, sihat-sihat orang tua. Saya pula jarang sangat balik kebelakangan ni kerana urusan kerja yang mendesak. Ketika saya mengasah parang, tiba-tiba terdengar suara member salam:

“Assalamualaikum Pak Ya”

“Waalaikumussalam…..” Saya menjawab, Berderau darah saya. Pakcik Mud (jiran sebelah yg saya maksudkan itu) datang bersama anak sulongnya, Raiman.

Pak Mud, Apahal nya, masuklah.

Hanif, bila kamu balik? Ayah kamu ada?

Ayah pagi-pagi dah keluar pergi pejabat tanah, ada urusan pasal geran tanah katanya, mak adalah kat dapur. Jawab saya agak cuak dgn kedatangan mereka berdua.

Tanpa saya duga, Pak Mud memeluk saya dan mencium pipi saya. Seraya itu Raiman pun menghulurkan tangannya bersalaman dengan saya.

Pakcik datang ni nak minta maaf dengan keluarga kamu, dah lama benar kita ni tak bertegur sapa, dari kau bujang sampai dah berkeluarga ni, Raiman pun sampai dah anak dua, Hari-hari aku terfikir pasal ayah kau...........


(Kisah dari OCDian dalam Sessi Rundingcara)
Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]