Jumaat, 8 Ogos 2014

Pentingkah Kesempurnaan Itu?



Assalamualaikum, mungkin masih belum terlewat untuk saya mengucapkan Salam Aidilfitri kepada anda semua.

Alhamdulillah pada entry kali ini saya ingin bincangkan tentang sesuatu yg mungkin selama ini kita tidak sedari.

Kita sedia tahu jauh disudut hati bahawa jika mengikut hukum feqah dan ruksah, wudhu yg terganggu atau apa jua ibadah yg terganggu itu SAH. Tapi kita tetap nak ulang sebab kita nak yang perfect. Tapi kita tak sedar. Kita sebenarnya tertipu kononnya kita nak ulang sebab tak sah, kita keliru antara tak sah dan perfectionist. Bila kita dah faham hal ini, insyaAllah kita akan setuju untuk Tak Perlu ulang semula.

Sama juga dgn perasaan nak ulang bacaan alfatihah, sebenarnya kita nak ulang sebab kita nak jugak buat yg perfect. Bukan sebab tak sah. Kita mmg tahu bhw bacaan kita tu sah, tapi sikap perfectionist tu buat kita jadi degil nak ulang juga.

Sikap perfectionist susah nak hilang bila kita sebenarnya bangga dgn sikap tu. kita rasa kita ni bagus, rapi teratur, semua yg kita lakukan dalam hidup ni bagus, tak macam orang lain, kitalah yg smart, yg kemas, yg bersih, yg lebih bagus dari org lain, Sebab tu kita bangga, dan kita tetap mempertahankan sikap tu yg mana sebenarnya sikap ini adalah sikap paling jelek disisi Allah.

Mengapa saya kata begitu? Kerana sebenarnya sikap ini dalam ertikata lain ialah Riyak, ujub, sombong dan bangga diri. Memandang hebat pada diri sendiri dan memandang rendah pada org lain. Riyak adalah syirik kecil, syirik adalah dosa yg tidak diampunkan Allah.

Hanya Allah yg Maha Sempurna sahaja yg memiliki sifat Maha Hebat, Maha Agung.

Sedarkah, akibat sikap inilah kita sering berfikir samada org lain guna tandas itu bersih ke, cuci najis dgn sempurna ke, tangan dia baru keluar toilet ni bersih pegang barang aku ni, kerana kita hanya rasa diri kita yg bagus, yg bersuci dgn betul dan bagus, org lain tidak. Akhirnya membuahkan penyakit was2. Sebabnya, kita manusia semuanya sama sahaja, tak sempurna. Bila kita cuba nak ambil Sifat Allah, inilah jadinya. Buangkan sikap perfectionist ini.

Kita ulang2 semua urusan ibadah seperti wudhu, solat dan lain2 bukan kerana kita ikhlas nak buat amal ibadah yg terbaik pada Allah, tetapi kita ulang2 semua tu sebab kita rasa sebagai "org yg bagus2" kita ni tak mainlah atau tak layak atau tak sepatutnya ambil wudhu atau solat WALAU ADA SEDIKIT KECACATAN PUN macam org lain. Kita ni "bagus". Buat apa pun mesti yg bagus, bukan atas dasar SAH atau TAK SAH disi Allah, tapi kerana ego diri sendiri sebenarnya. Maka Allah ajar kita, sedarkan kita, didik kita supaya sedar diri dan insaf bhw semua manusia sama, tak sempurna, tak boleh anggap diri lebih bagus dari org lain, dgn cara memberikan sakit was2.

Selain dari menyebabkan was2 , perfectionist juga menyebabkan kita sukar menerima nasihat org lain, kecuali org2 yg kita benar2 akui kehebatannya. Sebabnya ialah kita rasa diri bagus, maka pandangan org lain yg kita rasa tak betul, salah, ATAU layak ke aku terima pandangan dia ni? Sebab tu ada ocdian yg inginkan supaya Allah sendiri yg beritahu bahawa Wudhunya, mandi wajibnya sah, sebab hanya Allah sahaja yg dia boleh dengar , cakap manusia dia dah tak boleh pakai.

Selain itu, perfectionist membuatkan kita terlalu Sukar memaafkan orang, menyimpan dendam yg mana semua ini akan berakhir dgn OCD. Mengapa sukar memaafkan? Kerana sebab yg sama, kita rasa kita bagus, unik dan hebat, maka org lain tak sepatutnya berbuat salah atau dosa pada "manusia sempurna" seperti kita. Maka jika ada yg membuat salah, kita akan rasa jadi kotor atau hilang kesempurnaan atau hilang keistimewaan jika kita memaafkan. Umpama sultan yg mencemar duli. Maka kerana itu memberi kemaafan menjadi sesuatu yg amat sukar. Jika memaafkan pun mungkin ambil masa yg sangat lama, pun mungkin tak berapa ikhlas dan masih ada dendam dalam hati. Mengapa sesetengah org sgt mudah memaafkan dan melupakan perbuatan org lain pada mereka? Kerana mereka tiada sikap ujub, bangga diri, perfectionist dan tak rasa diri akan kotor atau tercemar bila memaafkan, malah mereka menjadi sangat lega dan sihat bila memberikan kemaafan.

Wallahuaklam, renung2kan lah ya. Siapa yg berjaya baca keseluruhan entry ini, saya ucapkan terimakasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]