Isnin, 16 Jun 2014

Jangan Nak Cepat Selesai

Assalamualaikum,

Antara kesilapan yg tak kita sedari ialah, kita sering melakukan amal ibadah dgn satu perasaan ingin menyelesaikannya. Jika mengaji, ingin segera selesai, jika solat kita ingin segera menyelesaikannya. Kita lakukan seolah sbb terpaksa, sebab ianya kewajipan. Kalau tak buat nanti berdosa, janji aku dah buat. Kita tak terfikir pun nak ENJOY dlm ibadah kita. Rasa seronok dan gembira melakukannya. Rasa seronok sebab bertemu Allah.

Lain halnya dgn hal-hal yg bersangkutan dgn dunia dan nafsu.

Cth: kalau keluar makan KFC, kita nak lepak lama sebab nak menikmati makanan dgn penuh perasaan, pergi karaoke, pergi majlis kawan kahwin, kita boleh rasa enjoy, nak lepak lama, kalau boleh janganla masa tu cepat beredar. Kalau bab jimak sampai sanggup pula ambil ubat nak biar tahan 'lama'.

Tapi bila mengadap Allah, kita lakukan dgn satu kebiasaan : "membuatnya untuk menyelesaikannya, "

Hingga lupa pada Allah yg berada dihadapan kita yg memerhatikan sahaja gelagat dan perangai kita ini. Sedangkan Dia yg berikan kita Hidup, Nyawa, Syahwat dan segalanya tanpa minta balasan sedikit pun, hanya sekadar 5 kali sehari menghubungiNya melalui solat sebagai tanda Terimakasih pada Nya.

Mungkin bila dah kena OCD barulah kita berdiri lama didepan Nya kerana kita sibuk mengulang2 bacaan dan mengulang2 solat atau mengulang2 niat yg membuatkan kita menjadi "ter lama" dihadapanNya.

Mungkinkah OCD ini diberikan pada kita kerana Allah mahu kita memperuntukkan sedikit masa yg lebih wajar padaNya? Tetapi kita yg tak memahami IsyaratNya?

Mungkinkah OCD ini akan hilang apabila kita mula niatkan untuk rasa enjoy dan gembira mengadapNya, TANPA ada rasa untuk segera menyudahkannya?

Wallahuaklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]