Ahad, 30 Mac 2014

Afirmasi / Affirmation 3

...sambungan dari LINK


Assalamualaikum,


Syukur alhamdulillah diberi kesempatan lagi untuk mencoretkan sesuatu.


Diantara teknik Afirmasi yang diajarkan bagi meningkatkan daya keyakinan diri, membuang rasa rendah diri, ialah membacakan afirmasi ketika mengadap cermin, dan mengeluarkan kata-kata yang baik kepada refleksi diri kita di dalam cermin itu seperti:

I Love Myself : Aku Sayang Diriku

I Am Grateful To Be Me : Aku Sangat Bersyukur dan Bangga sebagai Aku

I Am Magnificence in Human Form : Aku Manusia yg diciptakan dgn Sehebat Penciptaan



dan lain-lain lagi. Afirmasi yang diucapkan adalah berkaitan dengan doa-doa yang dibuat sebelumnya, seperti Doa minta berat badan turun, afirmasinya: Aku memiliki berat badan yang ideal, atau tubuhku semakin slim, dan sebagainya.

Tak kurang juga yang ketawa dan memandang remeh akan teknik afirmasi ini kerana merasakan ianya bagai menipu diri sendiri, (it feels fake). Biasanya orang yang sangat kurang menghargai dirinya, kurang bersyukur pada Tuhan atas Kesudian Tuhan menciptakan dirinya, akan berasa dan beranggapan begini. Mereka terlalu banyak memiliki sikap PESIMIS dan Negatif. Ini yang menyebabkan kesukaran bagi mereka untuk membuat perubahan dalam kehidupan mereka.


Sedar atau tidak, sebenarnya Teknik Afirmasi ini telah diajarkan oleh Rasulullah SAW 1500 tahun yang lalu!

Antara doa yang disukai oleh Baginda Nabi Muhammad SAW ialah, doa mengadap cermin. Mengikut satu riwayat dari isteri baginda Saidatina Aisyah RA, kadangkala ketika berjalan bersama dan melintasi lopak atau anak air, baginda akan berhenti sebentar mengadap lopak air itu untuk melihat bayangan diri baginda didalam air, untuk membaca doa:

"Ya Allah, sepertimana Engkau telah memperindahkan kejadianku (rupa paras dan tubuh badanku), maka Engkau indahkanlah akhlak dan budi pekertiku" (HR Ahmad)


dan juga doa yang kedua:




Dari apa yang kita fahami dari maksud doa ini, ianya berbentuk kata-kata yang amat positif dan baik yang menjurus kepada PENGAKUAN dan PENEGASAN bahawa 'diri aku sememangnya pun sekarang ini berada dalam keadaan (diciptakan) indah, cantik, baik'

INI ADALAH TEKNIK AFIRMASI!!

Maksudnya doa-doa diatas mengajar kita membuat Afirmasi / Penegasan pada diri bahawa kita sememangnya telah memiliki apa yg kita inginkan terhadap tubuh fizikal kita (end result- sila semak artikel Visualisasi: Matlamat dan Keputusan Terakhir) dan kemudiannya kita bermohon pula supaya akhlak kita diperindahkan oleh Allah, sepertimana Dia telah memperindahkan diri fizikal kita.


Oleh itu, jangan memandang remeh kepada teknik Afirmasi ini kerana praktikalnya telah membuktikan keberkesanannya bagi mereka yang berusaha dan yakin, dengan izin Allah SWT.


Sekian dahulu, semuga bermanfaat, insyaAllah.
Wallahuaklamubissawab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]