Ahad, 5 Januari 2014

Diary Kesyukuranku

Assalamualaikum,

Selamat menyambut tahun baru masihi 2014 kepada semua yang sudi singgah ke blog ini.

Firman Allah: Ini adalah kurniaan Tuhanku untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau sebaliknya dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya kembali kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang ingkar maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Pemurah. (An-Naml-40)

Sepanjang hari ini mungkin banyak perkara yang tidak selesa, tidak baik atau ingin kita hindari, telah kita alami, betulkan? Dan kita masih suka memperkatakan atau merungut tentang perkara-perkara tersebut.

Tetapi saya yakin, walaupun ada banyak perkara 'tidak selesa' yang berlaku, tetap ada perkara-perkara baik yang hadir dalam kehidupan seharian kita. Tetapi, adakah kita perasan dengan perkara tersebut? Jika perkara buruk kita akan berkeluh kesah dan merungut, apakah kita ada berterimakasih pada perkara yang baik walau sekecil mana pun perkara itu?

Adalah sangat mudah untuk menyebutkan perkara-perkara yang kita tidak miliki, tetapi, luangkanlah sedikit masa setiap hari untuk bersyukur sekurang-kurangnya pada 10 perkara yang kita perolehi pada hari ini.

1. Bayangkan seorang kanak-kanak kecil yang kamu kenali, yang kamu berikan hadiah atau makanan, tetapi kanak2 itu tidak menghargainya, membuangnya atau mengutuk pemberian kamu itu, adakah kebarangkalian untuk kamu membelikan lagi hadiah kepada kanak2 itu?

2. Bagaimana pula jika kanak-kanak itu menunjukkan perasan gembira dan suka pada pemberian kamu itu, mengucapkan terimakasih, menjaga dengan baik hadiah pemberian kamu, sering menunjukkan pada kamu hadiah itu setiap kali kamu berjumpa dengannya? Bagaimanakah pula kebarangkalian untuk kamu memberikan lagi hadiah kepada kanak-kanak itu?

Saya ingin mengajak pembaca tuliskan 10 perkara baik yg kita dapat hari ini, walau perkara kecil seperti ada yang masih menyapa kita, memberi salam dan senyuman pada kita, ada yang 'likes' status kita di facebook,, ada budak beri gula-gula kepada kita , masih bernafas dan lain-lain lagi. Sebaiknya setelah kita bersiap sedia hendak tidur dimalam hari, kita boleh melakukan hal ini.


Selepas menulis itu, cuba hayati setiap 1 perkara yg ditulis dan bersyukur dari hati yang ikhlas pada Allah dgn rasa terimakasih yg mencetuskan perasaan sebak didada kerana terharu dgn kesudianNya memberikan kita rezeki ke atas semua perkara tu. Saya yakin tentu ada lebih dari 10 perkara. Sebaiknya tulis di atas kertas, bukan dikomputer atau phone. Boleh juga dijadikan sebuah buku "diary kesyukuranku" . Sebenarnya,hampir 95 peratus pengamal LOA memiliki diary kesyukuran ini. Buat setiap hari dgn konsisten dan insyaallah anda akan dapat nampak sendiri beberapa perubahan positif yang tak disangka-sangka dalam hidup anda menjelang seminggu, cubalah sebagai ikhtiar, mudah dan percuma, insyaallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]