Isnin, 6 Januari 2014

Afirmasi / Affirmation 2



Sabda Rasulullah S.A.W :

"Tetapi hendaklah orang yang memohon itu bersikap mantap seolah-olah pasti termakbul doanya - dan hendaklah ia memperbesarkan keinginannya untuk dikabulkan itu, kerana sesungguhnya Allah itu tidak ada sesuatu yang dipandang besar olehNya yang dapat diberikan kepada orang yang memohonnya itu.
(HR Imam Muslim)

Assalamualaikum, saya pernah menulis tentang AFIRMASI/ PENEGASAN suatu ketika dulu, dan diawal tahun baru ini mari kita refresh kembali tentang Afirmasi ini melalui artikel yang sangat padat dan terperinci mengenainya. Semoga kita semua beroleh manfaat dengan izin Allah.



AFIRMASI

Oleh: Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed

Afirmasi merupakan teknik menyatakan sesuatu yang positif berulang kali dengan kuat sehingga Minda Bawah Sedar menerimanya sebagai sesuatu kepercayaan baru. Ia sangat berguna untuk menukar kepercayaan yang negative. Afirmasi juga sesuai untuk mempercepatkan mencapai matlamat.


Contohnya katakan seorang yang berpidato didepan orang ramai tetapi merasa gugup . Sebelum berpidato , beliau boleh berkata berulang – ulang kali

‘Saya seorang pemidato yang baik’

berulang kali sehingga dia sendiri hilang rasa keraguan nya dan boleh berpidato dengan baik. Ia sangat baik dilakukan sebelum berpidato, menghadiri temuduga , menghadiri peperiksaan dan sebagainya.

Jika seseorang ragu – ragu samada boleh mencapai matlamatnya, seperti samada mampukah dia membeli rumah seperti yang diidaminya, maka dia boleh membuat afirmasi

‘ Saya mempunyai rumah banglo yang saya idamkan’.

Di sini sebutkan jenis rumah yang menjadi idaman anda seperti rumah banglo, semi d atau kondo. Sebutkan berulangkali dan kalau boleh sebutkan dengan kuat sehingga Minda Bawah Sedar mula mempercayainya. Tidak lama kemudian anda akan rasa anda seolah sudah mempunyai rumah tersebut dan seterusnya akan dapat membeli rumah idaman anda.

Terdapat dua perkataan yang sangat penting yang MESTI DIELAKKAN semasa membuat afirmasi IAITU

a) Perkataan – TIDAK
b) Perkataan - AKAN

Ini adalah kerana Minda Bawah Sedar tidak mengenali dua perkataan ini. Ingat blog mengenai menumpukan perhatian kepada apa yang kita hendak. Dua perkataan ini telah saya terangkan dahulu tetapi saya akan mengulanginya untuk kebaikan kita.

Lihat Afirmasi ini

‘SAYA TIDAK MAHU GAGAL DALAM PEPERIKSAAN’

Oleh kerana Minda Bawah Sedar tidak mengenali perkataan ‘TIDAK’ maka Minda Bawah Sedar akan menerima Afirmasi tersebut sebagai :

‘SAYA MAHU GAGAL DALAM PEPERIKSAAN’ .

Maka orang itu pun akan gagal dalam peperiksaan. Mungkin orang itu sudahpun belajar dan bersedia untuk mengambil peperiksaan, tetapi afirmasi ini membuat Minda Bawah Sedar menganggap orang itu mahu gagal dalam peperiksaan. Maka dia tidak akan dapat mengingat apa yang dipelajarinya sehinggalah dia gagal , sesuai dengan afirmasinya yang silap tadi.

Satu contoh kesilapan besar seperti ini adalah kempen berhenti merokok oleh Kementerian Kesihatan. Hari ini , selepas beberapa tahun dilaksanakan ,Kementerian Kesihatan mengakui kempen ini tidak berkesan . Saya sudah pun mengetahui kempen ini akan gagal pada masa ianya dilancarkan. Sila lihat afirmasi yang digunakan dalam kempen berhenti merokok 'SAYA TAK NAK MEROKOK'. Afirmasi ini menggunakan perkataan 'TAK NAK' (iaitu TIDAK hendak merokok). Oleh kerana perkataan TIDAK digunakan ,maka Minda Bawah Sedar akan memahaminya sebagai ' Saya NAK merokok '. Maka tidak hairanlah orang yang selalu menyebut afirmasi ini akan merokok dengan LEBIH BANYAK.Maka kempen ini pun tidak berjaya. Jika ada pegawai yang terlibat dengan kempen anti merokok sedang membaca blog ini, tolong sampaikan pesanan ini kepada pegawai yang menjalankan program ini supaya ianya boleh diubah dan kempen ini akan berjaya. Afirmasi yang lebih sesuai adalah 'Saya benci rokok'

Maka ingat perkataan ‘TIDAK’ sekali – kali tidak boleh digunakan dalam Afirmasi .
Perkataan kedua yang perlu dielakkan adalah perkataan AKAN. Minda Bawah Sedar tidak memahami konsep masa. Satu - satunya masa yang ada didalam Minda Bawah Sedar adalah MASA SEKARANG . Saya telah terangkan dengan lebih mendalam dalam blog ‘ Menumpukan Perhatian Pada Masa Sekarang’. Maka elakkan perkataan ‘AKAN’ dalam Afirmasi anda.

Lihat Afirmasi ini

‘SAYA AKAN MEMBELI SEBUAH RUMAH BANGLO’

Bilakan masa akan itu? Setahun, dua tahun , 10 tahun? Buat Afirmasi yang lebih spesifik seperti yang saya terangkan dalam blog Matlamat. JANGAN gunakan perkataan AKAN dalam afirmasi masa

Juga Afirmasi juga sangat sesuai dibuat seolah perkara itu SUDAH TERCAPAI

Contohnya

SAYA KAYA DAN SEMAKIN KAYA SETIAP HARI

Sebutkan Afirmasi ini berulangkali setiap hari. Perlu juga ada matlamat yang lebih spesifik yang menyatakan apa yang dimaksudkan KAYA ,contohnya memiliki rumah banglo
(yang spesifik), wang yang ditentukan jumlahnya dan sebagainya. Afirmasi ini berguna bagi membuat Minda Bawah Sedar kita percaya yang kita boleh dan akan mencapai matlamat kita tadi.

Afirmasi yang baik adalah afirmasi yang disebutkan seolah – olah sudah pun tercapai.
Jika semasa menyebut afirmasi ini terdapat

1) rasa ragu – ragu samada matlamat yang disebut dalam afirmasi boleh dicapai atau

2) terasa satu perasaan negative seperti takut , risau jantung berdebar , perut kurang selesa dan sebagainya TERUSKAN afirmasi tersebut. Rasa ragu – ragu atau perasaan negative tadi menunjukkan terdapat satu kepercayaan negative yang menghalang matlamat yang disebut dalam afirmasi tadi dari tercapai. Contohnya, jika seorang menyebut afirmasi ‘ Saya seorang pemidato yang baik’ tetapi merasa ragu – ragu atau sebarang perasaan negative seperti jantung berdebar semasa menyebutnya, maka mungkin dia sendiri percaya dia bukanlah seorang pemidato yang baik. Maka dia perlulah meneruskan afirmasinya sehingga rasa ragu – ragu dan perasaan negatifnya hilang . Seterusnya dia akan PERCAYA bahawa dirinya adalah seorang pemidato yang baik dan seterusnya dia akan menjadi seorang pemidato yang baik.

Teknik visualisasi ( yang saya telah terangkan dalam blog visualisasi) juga berfungsi dengan cara yang sama seperti afirmasi. Visualisasi juga boleh dilakukan sehIngga rasa ragu – ragu dan perasaan negative hilang dan seterusnya matlamat tercapai.

Jadi ,amalkan teknik afirmasi selalu dan gunakannya selalu untuk mengubah sikap dan kepercayaan negative dan mencapai matlamat anda

Contoh:

Sikap negative...............................Afirmasi

1) Berhenti Merokok ......................... Saya benci rokok.Saya benci bau rokok
2) Berpidato .................................Saya seorang pemidato yang baik
3) Kesihatan .................................Saya sihat dan semakin sihat setiap hari
4) Gemuk .................................Saya suka bersenam setiap hari/
.................................Saya semakin slim
.................................Saya memilih makanan yang berkhasiat
5)Matlamat .................................Saya mempunyai RM 10000 dibank

Anda boleh membuat afirmasi untuk apa sahaja yang anda perlukan . Cuma jaga supaya perkataan TIDAK dan AKAN tidak digunakan dalam afirmasi anda. Juga sebutkan afirmasi seolah - olah ia SUDAH TERCAPAI.

Contohnya JANGAN sebut ‘Saya boleh menjadi seorang pemidato yang baik’ atau ‘Saya akan menjadi seorang pemidato yang baik’ . Sebaliknya sebutkan ‘ Saya seorang pemidato yang baik’ seolah – olah anda sudah pun menjadi seorang pemidato yang baik .

Teknik afirmasi ini boleh digunakan untuk mengubah sebarang sikap negative atau mencapai matlamat dengan lebih cepat. Afirmasi lebih berkesan jika digunakan serentak dengan teknik visualisasi. Semasa menyebut ‘Saya seorang pemidato yang baik’, bayangkan anda sedang berpidato dengan baik didepan orangramai. Jika anda tidak dapat melakukan teknik afirmasi dan visualisasi serentak, lakukan kedua – dua afirmasi dan visualisasi satu demi satu . Contohnya lakukan teknik visualisasi selama 5 minit di ikuti teknik afirmasi selama 5 minit. Atau pilih teknik yang sesuai dengan keadaan anda. Bila menunggu di pejabat pos, teknik visualisasi adalah lebih sesuai . Bila berseorangan dibilik , barulah amalkan teknik afirmasi.

Saya harap anda tidak akan mengabaikan teknik afirmasi dan visualisasi ini Seseorang mungkin akan menyesal kerana mengabaikannya apabila pada satu hari nanti bila dia mengamalkan teknik afirmasi dan visualisasi dann mendapati ia sangat berkesan. Saya tahu anda akan menggunakan teknik ini dan mendapat menafaatnya.


Credit to: Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed


ARTIKEL INI ADALAH HASIL PENULISAN Dr. Mohamed Farook Raj Mohamed DAN IA ADALAH DARI PAUTAN BLOG BELIAU 'MENJANA KEJAYAAN MELALUI PERUBAHAN MINDA'. SILA KLIK PADA LINK UNTUK MEMBACA HASIL PENULISAN BELIAU YANG SANGAT BERMANFAAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]