Khamis, 18 Julai 2013

Staying Healthy and Grow Younger

Assalamualaikum,

Salam Ramadahan dan Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada anda semua. Berpuasa adalah antara ibadah yang menguatkan ketahanan rohani kita.

pesan seorang sahabat:

" Pepatah Arab “al-’Aqlus Salim fil Jismis Salim”
Akal (dan segala aspek non-material manusia) yang SIHAT, berada pada jasad yang SIHAT juga.

Saya baru sahaja menyedari akan hakikat ini beberapa waktu dahulu..kira-kira setahun yang lalu. Ketika saya menghadiri satu sesi kursus rawatan diri (nak buang sihir, saka dan sebagainya), kami disuruh dan diajar bersenam dengan cara tertentu, diajar juga teknik pernafasan…dan rupa-rupanya dengan izin Allah,

GANGGUAN SIHIR atau GANGGUAN MAKHLUK HALUS TERSEBUT BERJAYA DISINGKIRKAN HAMPIR 50 PERATUS DENGAN HANYA MELAKUKAN RIADAH FIZIKAL YANG BETUL.

Apabila aliran darah berlari dengan baik dan lancar, jasad kita sudah tidak lagi menjadi habitat yang selesa buat makhluk jin ini.

Dari Safiyah Binti Huyay bahawa Rasulullah bersabda :

‘ Sesunggguhnya syaitan itu berjalan dalam tubuh anak Adam melalui pembuluh darah (sistem nerve)’.
(HR Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Saya ingin memberi fokus bahawa dalam membina kesihatan rohani, kesihatan dan kekuatan fizikal juga tidak boleh diabaikan. Perlu wujud keseimbangan.

Jika rohani kita kuat tetapi jasad lemah, ketidakseimbangan tersebut bakal mengakibatkan kemudaratan juga…dan ada sebahagiannya sehingga mengancam nyawa, apabila tubuh tidak mampu menampung tenaga dalaman yang melebihi kapasiti jasad."

Dibawah ini saya sertakan sejenis senaman yang lebih kurang sama seperti yg diajarkan oleh seorang ustaz . Disamping mengamalkan Latihan Pernafasan yang saya pernah kongsikan, lakukan lah senaman ini 2 kali sehari ; pagi dan petang. Lakukan dengan niat berikhtiar, InsyaAllah anda akan merasakan perubahan positif pada diri anda.

Ia juga baik diamalkan terutama disepanjang bulan puasa sebagai ikhtiar untuk merasa segar dan mengelakkan mengantuk terutama menjelang petang didalam pejabat berhawa dingin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]