Selasa, 30 Julai 2013

Sayangku sayang



Fatih, Sarahaida, Ikhwan dan Taufiq, Selamat menunaikan ibadah puasa, ayah sangat bangga melihat keazaman dan kekuatan kamu semua dalam menjalani ibadah puasa, Dan ayah amat berbangga dengan segala pencapaian-pencapaian akademik dan sahsiah yang ada pada kamu semua hari ini. Kiranya tak pernah tersangka bahawa anak-anak ayah tergolong dalam kumpulan pelajar-pelajar elit yang disebut bagai pelajar cemerlang, terbilang dan gemilang.

Fatih, setiap pandangan dan pendapat yang kamu utarakan pada ayah sejak kebelakangan ini, amat mengatasi umurmu yang baru meningkat 17. Sarah, kau memang sumber ketenangan jiwa ayah. Kau sahajalah yang yahu memujuk dan menenangkan hati ayah. Ikhwan, displin kamu memang tinggi, cuma ayah perlu persiapkan dirimu dengan lebih kerana kamu yang memiliki banyak ciri-ciri simptom perfectionist seperti ayah ketika remaja dulu. Tahniah Taufiq yg baru berusia 7 tahun pun kuat berpuasa.

Kehidupan kita memang tidak seperti keluarga lain, sayangku semua. Kita tak dapat hidup sebumbung untuk sama-sama menikmati tiap detik dalam kehidupan lantaran keadaan-keadaan yang telah menyebabkan kita menjadi begini.

Namun, kita tetap sentiasa berhubungan dan masih sempat menikmati saat-saat bahagia bersama walaupun dalam waktu-waktu yang terbatas. Ayah amat menghargai dan terharu dengan sikap kamu semua yang sangat-sangat mengerti dan faham serta redha dengan hakikat ini.

Setiap waktu yang bersendirian, doa ayah tak pernah putus untuk kamu semua. Ayah sedar, ayah tak dapat membuat sumbangan yang banyak dalam kehidupan kamu seperti ayah-ayah orang lain. Kebanyakan urusan dan keputusan terpaksa kamu semua lakukan sendirian tanpa bantuan seorang ayah.

Ayah pernah kecewa dan putus asa dengan keadaan ini, tertanya-tanya mengapakah aku dan anak-anakku harus menerima kenyataan hidup seperti ini.

Akan tetapi akhirnya ayah menemui jawapannnya, Sungguh, tiap sesuatu itu punya hikmah yang tersembunyi.Kamu semua tidak akan semaju dan sedemikian gemilang seperti hari ini andainya kita hidup sebumbung dari hari lahir kamu semua hingga hari ini.

Muga Allah memberikan petunjuk, hidayah, serta keselamatan pada kita semua. Amin....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]