Rabu, 31 Julai 2013

OCD, Lintasan Hati dan Ramadhan 2

Nur
Assalamualaikum…..terima kasih kerana memberikan keterangan yang terperinci..tapi saya nak kongsi masalah saya…..Bila lintasan gangguan itu ada dlm hati, saya akan jadi bimbang dan was-was samaada saya ada melafazkan atau tidak. Mula-mula saya berasa bimbang kemudian bila asyik fikir kebimbangan tersebut terus lintasan tersebut naik ke fikiran saya maksudnya lintasan fikiran memang suruh saya melafazkan…saya berusaha melawannya tapi tetap ada dalam fikiran saya…saya tak tahu mcm mana nak lakukan. Sebab kekadang saya rasa fikiran saya mcm dah dikawal oleh sesuatu. Saya dah tak boleh berfikir secara rasional. Tapi bila satu tahap saya sedar apa berlaku dalam diri saya adalah semua salah. Wallahualam.

....................................................................................


@ Nur,

Wa’alaikumussalam,

Saya faham apa yg Nur rasai itu dan saya harap sangat supaya Nur bersabar. Saya nak tanya, ada tak Nur baca perkongsian tentang Syndrome Tourette? Disini saya pautkan sedikit:

“Sindrom Tourette merupakan gangguan pada saraf otak iaitu neurological yang boleh mengakibatkan berlakunya tingkah-laku, perbuatan atau kata-kata diluar kawalan, tidak disengaja atau berulang-ulang yang dikenali sebagai TICS

Tics dapat didefinasikan sebagai PERGERAKAN TUBUH BADAN atau PERTUTURAN (DALAM HATI ATAU LAFAZ SUARA) yang berlaku secara spontan, pantas, tanpa sebab, berulang kali dan DILUAR KAWALAN seseorang yang mengalami Sindrom Tourette.

Sindrom Tourette adalah keadaan yang mempengaruhi sistem saraf utama dan menyebabkan tics. Tics merupakan sentakan atau kekejangan, pergerakan atau bunyi-bunyian yang tidak sengaja dilakukan oleh individu yang mengalami Sindrom Tourette. Terjadinya Sindrom Tourette apabila seseorang itu mempunyai dua tics iaitu yang mempengaruhi pergerakan badan dan bunyi. Selalunya, seseorang yang memiliki simptom OCD, akan juga mempunyai simptom Syndrom Tourette, dan sebaliknya (vice versa)

Jika OCD banyak mempengaruhi gangguan dari segi was-was tentang kebersihan, susunan barangan, dan membuat perlakuan kompulsif seperti membasuh tangan berulang-ulang, Syndrome Tourette pula akan mempengaruhi gangguan dari segi LINTASAN HATI dan gerakkan-gerakkan tubuh badan yang tidak dapat dikawal.

JENIS-JENIS TICS YANG DIHIDAPI OLEH PESAKIT TOURETTE SYNDROME
(Berlaku tanpa dapat dikawal)

Tics Vocal / Phonic:
Membunyikan tekak, Mendengus, Menjerit atau memekik, Mengulangi perkataan berulang-ulang, LINTASAN-LINTASAN HATI, Bercakap sendirian tanpa diinginkan, Coprolalia iaitu menyebut perkataan lucah atau perkataan yang dilarang dalam masyarakat atau kepercayaan ugama, dan lain-lain lagi”.

Sekarang Nur nampak tak simptom tu ada pada Nur, mungkin samada Nur mempunyai OCD, atau Nur mempunyai TS. Perkara ini berlaku spontan, tanpa dapat dikawal, dan ianya adalah penyakit. Bila dikaitkan sebagai penyakit, maka Nur tidak bersalah, dan Nur tidak perlu melayan hingga berfikir secara terlalu terperinci samada bersalah atau tidak, Nur yang sengaja nak cakap atau tidak, sebab ini adalah PENYAKIT. Dalam masalah penyakit, Islam telah mnetapkan RUKSAH (kelonggaran mengikut penyakit) terhadap pesakit dalam beribadah pada Allah.

Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu apa yang berlaku dalam diri Nur secara zahir dan batin. Maka apa yg Nur boleh lakukan sekarang ini ialah (saya cadangkan saja) Memandang perkara ini sebagai:

1. Kifarah dari Allah untuk menghapuskan dosa-doa. sebab bila perkara ni berlaku, Nur amat merasa tertekan, resah dan sakit, betul tak? Kita manusia tidak lari dari melakukan kesilapan dan dosa, kadangkala kita tak sedar ada perkara yg kita pandang kecil dan ringan kesalahannya, disisi Allah ianya amat besar dan berat. Kadangkala ada perkara yang kita anggap besar dan berat, tapi disisi Allah ianya hanya umpama sebelah sayap nyamuk sahaja. maka:

SabdaNabi SAW:
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kekhuatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya (Dosa) kerananya.”
(HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)

Jadi, bila lintasan ni datang, bertenang, beristighfar, JANGAN LAYAN UNTUK FIKIRKAN SEMULA, sebab ianya berlaku diluar kawalan, kemudian banyakkan bmemohon ampun dan serta berzikir mengikut kemampuan Nur.

"Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpahmu yang tidak (tak sengaja) dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Allah menghukum kamu disebabkan (sumpahmu) yang disengaja (untuk bersumpah) oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."
(QS Albaqarah : 225)

Juga perlu BERSYUKUR dan BERTERIMAKASIH kerana Allah memberikan jalan mudah bagi menghapuskan dosa dan ini bermakna Allah masih memberikan perhatian kepada Nur.

Boleh juga memohon ampun seperti ini:

“Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa yang pernah kulakukan sehingga aku dikIfarah dengan perkara ini.”

2. Cuba buat Latihan Pernafasan , buat selalu, lebih-lebih lagi bila rasa terganggu. (semua ni adalah ikhtiar dan komitmen kita sahaja)

3. Cuba buat senaman riada yg saya sharekan, Buat 2 kali sehari, pagi dan petang (Ini juga ikhtiar dan komitmen)

Wallahuaklam, semuga Nur dipermudahkan Allah dalam segala urusan dunia dan akhirat. Segala yang baik itu dari Allah, apa yang silap dan khilaf itu dari kelemahan saya , manusia yang lemah dan lalai. Assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]