Khamis, 19 Disember 2013

Ingat kau dah pengsan ke dah lemas


Assalamualaikum,

Tak lama dulu, sempat saya menyertai reunion rakan-rakan sekerja di Call Centre Streamyx bertempat di Port Dickson.

Seronoknya berjumpa rakan-rakan lama, ada majlis barbeque ditepi pantai, pertandingan bola tampar dan yang paling seronok sekali, tentulah mandi laut. Memang hobi saya suka berenang dan pernah mengikuti kelas renang beberapa ketika dulu.


Dalam keriuhan itu, salah seorang AJK reunion menganjurkan 'lumba menyelam'. Iaitu mengukur siapakah yang paling lama dapat bertahan menyelam didalam air.

Jam 'stop watch' telah bersedia ditangan AJK, dan seramai lebih 20 orang terjun menyelam ke dalam air laut pantai Port Dickson pada petang itu termasuklah saya.

Agak lama saya tak menyelam, saya menahan nafas dan bertenang. Dari dalam air itu dapat juga saya dengar bunyi deburan rakan-rakan yang mana satu persatu timbul ke permukaan setelah 'kehabisan nafas'.


Sesuatu yang agak pelik kali ini, saya merasakan nafas saya sangat banyak,tenang, hening dan seolah-olah saya sedang bernafas dalam air!

Saya tidak tahu berapa lamakah masa yang saya ambil, yang saya sedar, tangan rakan-rakan memaut badan saya dan mengangkat saya ke permukaan.


Saya bertanya, mengapa? apabila melihat wajah 'suspen' pada riak muka mereka.

"Kita orang ingat kau ni dah pengsan ke atau dah lemas, lama sangat kau menyelam tak timbul-timbul....semua orang dah timbul, kau aje yang belum..."

Berapa lama rekod aku? tanya saya

".....5 minit...."

Wow! satu tempoh yang agak lama bagi seorang amatur. Saya sendiri tidak pernah menyangka begitu.


Nak tahu apa rahsia saya, (segalanya hanya dengan izin Allah) klik LINK

Rabu, 11 Disember 2013

11.12.13




"I accept my uniqueness. There is no competition and no comparison, for we are all different and meant to be that way. I am special and wonderful. I love myself." - Louise L. Hay





Sabtu, 30 November 2013

Sampah dalam kepala

Assalamualaikum, Mengapakah, terdapat beberapa KES, semakin kuat seseorang menggunakan teknik2 Hukum Daya Tarik (LOA) seperti affirmasi atau visualisasi tetapi semakin kuat mereka ditekan ke belakang atau semakin teruk kondisi yang di alami oleh mereka. Hingga terdapat beberapa dari mereka yang mula hilang kepercayaan tentang penggunaan kekuatan minda untuk mendapatkan apa yang mereka inginkan. Ini adalah kerana....

Bayangkan minda anda sebagai sebuah bilik yang mempunyai pelbagai barangan yang langsung tidak berguna kepada anda seperti perabut yang telah rosak, barang-barang yang telah buruk dan sampah sarap yang berbau busuk. (negatif) Dan sekarang ini anda ingin mempunyai sebuah bilik (minda) yang sangat bersih dan berbau harum. Apakah yang akan anda lakukan?

Anda tentu perlu membeli atau menukar barangan atau perabut lama tersebut dengan yang baru, menarik dan lebih bersih bukan? Adakah anda akan terus memasukkan perabut2 dan peralatan yang baru terus ke dalam bilik anda?

Sudah tentu tidak, kerana anda perlu membuang atau membersihkan terlebih dahulu bilik tersebut dari semua barangan atau perabot yang tidak berguna itu betul ?

Seperti juga di dalam minda anda, anda perlu membersihkan , membuang atau menghapuskan segala kekotoran, kepercayaan2 yang tidak berguna lagi dn sebagainya terlebih dahulu. Tetapi, ramai dari kita yang terus memasukkan perabot2 baru (affirmasi @ visualisasi) tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan perabot2 yang lama tersebut di dalam bilik kita…maka, apa yang berlaku?

Jawapannya, anda tidak akan ke mana2 malahan semakin hari anda akan keliru dengan situasi diri anda kerana pemikiran negatif, persepsi salah atau kepercayaan yang tidak berguna itu masih dominan dalam minda anda. Teori Law of Attraction mengatakan anda akan menarik apa yang anda fokus atau dominan dalam pemikiran anda.

EFT (emotional freedoms technique) adalah antara teknik atau kaedah yang berkesan bagi MEMBUANG segala kotoran dan emosi negatif dari dalam minda kita.

Jumaat, 22 November 2013

Rendah Diri Melampau (Inferiority Complex)

Assalamualaikum


Ayu sering rasa curiga pada perasaan Borhan padanya. Walaupun Borhan memang benar2 jujur dan sayang padanya dan telah berjanji akan menikahinya dalam tempoh setahun itu. Seringkali Ayu meluahkan rasa curiga, bimbang ditinggalkan atau diduakan oleh Borhan, sedangkan Borhan tak pernah terniat begitu. Kadangkala mereka berselisih faham hanya kerana perasangka dan curiga dari Ayu yg dirasakannya Borhan mula mengabaikan perhubungan atau cuba menjauhkan diri, sedangkan sebenarnya Borhan (seorang freelancer) sangat-sangat sibuk dalam seminggu dua itu atas urusan pekerjaan dan hal ini telah pun dimaklumkan oleh Borhan dari awal lagi. Lama kelamaan Borhan menjadi bosan atas sikap Ayu yang seringkali membuatkan dia terpaksa memujuk, menjelaskan dengan panjang lebar agar Ayu kembali ceria dan akhirnya segala apa yang sering 'diimpikan' oleh Ayu (diberi perhatian yg mendalam / fokus), menjadi kenyataan, iaitu ditinggalkan oleh Borhan. Tetapi bukan kerana ada masalah orang ketiga, tetapi kerana masalah sikap.

Apakah sebenarnya masalah yang dihadapi oleh Ayu?

Blog ini sering membicarakan tentang Hukum Tarikan/ Law of Attraction (LOA). Jika dilihat dari sudut LOA, tentunya kita sedia memahami bahawa tanpa disedari oleh Ayu, (secara autopilot) dia sendiri yang menarik masuk kedalam kehidupannya tentang permasalahan dirinya ditinggalkan oleh lelaki yang telah berjanji untuk menikahinya itu. Ini adalah hasil dari segala fokus yang sering diberi perhatian yang mendalam oleh Ayu terhadap perkara itu. Hal seperti ini pernah diakui sendiri dalam sebuah kes yang pernah saya bincangkan dalam blog ini lama dulu bertajuk Memang Salah Saya.(klik pada tajuk untuk membacanya) Kita tidak pasti kemungkinan secara tanpa disedari olehnya, Ayu juga ada membuat teknik 'visualisasi' tentang 'sangkaan curang'nya terhadap Borhan.

Prinsip Asas Hukum Tarikan :

Anda menarik masuk kedalam hidup anda segala apa yang anda berikan fokus, tumpuan dan perhatian yang mendalam tidak kira samada perkara itu perkara positif (yang baik) atau pun negatif (perkara buruk)


Tetapi persoalannya sekarang, mengapakah sesetengah individu yang kita kenali, mempunyai sikap yang berbentuk sedemikian, iaitu sama seperti kes Ayu diatas?

Apakah Ayu seorang yang negatif? Adakah dia tergolong dalam golongan yang cemburu buta? atau adakah dia seorang Queen Control? Siapakah yang sebenarnya diragui oleh Ayu? Borhankah atau sebenarnya dia MERAGUI DIRINYA SENDIRI?

Bagi menghuraikan persoalan ini secara ringkas, saya ingin mengajak anda berbincang tentang salah satu penyakit yang terdapat dalam masyarakat kita hari ini iaitu Inferiority Complex atau pun Rasa Rendah Diri Melampau (RRDM)


Terdapat banyak maklumat yang boleh kita dapatkan pada masa sekarang ini tentang RRDM ini, secara ringkasnya saya ia boleh difahami sebagai seseorang yang merasakan :

1. Dirinya memiliki terlalu banyak kekurangan

2. Dirinya teruk, buruk, banyak kelemahan

3. Kurangnya mempelajari kepentingan Bersyukur Atas Penciptaan Allah pada dirinya.

Perkara diatas ini membuatkan (tanpa disedari) hilangnya hormat pada diri sendiri, memandang rendah kepada diri sendiri, hilang keyakinan pada diri dan sering membandingkan dirinya dengan Kehebatan dan Kejayaan orang lain dalam konteks yang negatif dan sering mengutuk dirinya sendiri.

Hal ini kemungkinan boleh berlaku akibat dari latar belakang keluarga, tidak mendapat perhatian dan kasih-sayang yang TEPAT, sering disisihkan, diperlekehkan, dibanding-bandingkan dgn adik beradik lain/anak-anak jiran, trauma terhadap peristiwa lampau, kurangnya kesedaran beragama dan lain-lain.

Hasil daripada RRDM ini, (merujuk pada kes Ayu) Ayu memiliki sebuah persepsi unik terhadap dirinya iaitu,

1. Betul ke ada orang akan sayang pada aku ?

2. Betul ke ada orang akan jujur apada aku?

3. Siapalah aku ini untuk orang sayang?

4. Apalah yang ada pada diriku ini untuk membuatkan orang menghargai diriku?

5. Aku ini sentiasa bernasib malang, mana ada orang yang benar-benar ikhlas denganku.


Maka dari persepsi inilah yang membuatkan Ayu terus tenggelam dalam dunia imaginasinya sendiri sehingga dia SANGAT SUKAR untuk meletakkan kepercayaan kepada orang lain TERUTAMA dalam hal yang membabitkan perhubungan. Akibat inilah maka dia sering merasa CURIGA kepada Borhan, yang mana hakikat yang sebenarnya ialah:

Dia CURIGA kepada dirinya sendiri.

Bukan hanya kepada Borhan, tetapi kemungkinan dia akan tetap bersikap begitu kepada sesiapa sahaja akibat dari RRDM yang dihidapinya yang juga memungkinkan dia menyimpan dendam terhadap lelaki, walaupun tanpa disedarinya : Dia tidak mengakui dia seorang pendendam. Saya sering mengungkapkan dalam banyak nota-nota saya bahawa:

"Maafkan semua perkara yang menyakitimu. Bebaskan hatimu dari dendam. Apabila kamu masih menyimpan kemarahan, tak kira atas alasan apa pun, sebenarnya, kamu hanya menyakiti dirimu, bukan menyakiti orang yang kamu marahi. Dendam dan marah hanyalah membuatkan kita sentiasa hidup pada hari semalam, dimana hari kita telah disakiti, ini hanya akan menyulitkan kita untuk maju ke hadapan dan memiliki masa depan yang baik"

Ayu hanyalah secebis dari kisah Rasa Rendah Diri Melampau, ianya juga adalah sejenis penyakit psikiatrik dan orang seperti Ayu juga perlukan rawatan, sokongan dan motivasi. Sekiranya perawatan dan bantuan tidak diberikan, RRDM boleh merebak lebih jauh sehingga membawa kepada OCD (Obsessive Compulsive Disorder) dan juga Kemurungan.

Mempelajari Hukum Tarikan adalah salah satu cara/ikhtiar untuk memulihkan semula dirinya.

Seingkali kita dengar bahawa Islam mengajar umatnya supaya MERENDAH DIRI (Tawaduk). Akan tetapi, Perkataan yang sebenarnya TEPAT untuk tawaduk ialah MERENDAH HATI dan bukan Merendah Diri. Ini adalah kerana RRDM akan membawa kepada kekufuran kepada Allah, apabila individu RRDM mula mengutuk dirinya dan menyalahkan takdir serta sering bertanya:

Mengapalah Tuhan ciptakan diri aku macam ni? kenapa tak macam si anu tu...


Firman ALLAH s.w.t:

لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٍ

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya)
(QS At-Tin: 4)


AFFIRMASI: I AM GRATEFUL TO BE ME


Insyaallah akan bersambung.

Rabu, 23 Oktober 2013

Salamatus-sadr (berlapang dada)



Isteri kepada sorang lelaki yang paling baik hati pada zamannya berkata kepada suaminya:-

Aku tidak pernah melihat manusia yang paling keji akhlaknya selain daripada saudara maramu dan sahabat-sahabatmu.


Lelaki itu bertanya isterinya tentang alasan kenapa dia berkata begitu. Maka isterinya menjelaskan:

- Sebab aku lihat, ketika engkau kaya mereka selalu mendampingimu. Dan ketika engkau papa mereka tinggalkanmu

Dengan tenang si suami berkata kepada isterinya:

- Demi Allah, itulah tanda kemuliaan akhlak mereka. Mereka datang kepada kita di kala kita mampu memuliakan mereka. Dan mereka tinggalkan kita di kala kita tidak mampu menunaikan hak-hak mereka.


Kata seorang hukamak (orang bijak pandai) ketika mengulas kisah ini:

“Lihatlah betapa tinggi pekertinya! Dengan ketinggian pekertinya itu dia mentakwilkan perbuatan yang buruk menjadi baik, tindakan yang zahirnya mungkir menjadi setia. Inilah yang dikatakan salamatus-sadr.


Salamatus-sadr adalah kerehatan di dunia, keberuntungan di akhirat. Ia juga merupakan antara sebab seseorang itu masuk syurga.”


Sumber: facebook

Sabtu, 12 Oktober 2013

Memahami Penderitaan Pesakit OCD = The Host

Filem The Host ini tiada kena mengena dengan OCD, tetapi apa yang dialami oleh watak utamanya iaitu Wanda dan Melanie (lakonan Soirse Ronan) adalah satu contoh yang sangat tepat bagi mereka yang ingin memahami atau mengetahui apakah yang dihadapi oleh penderita OCD.

Di dalam filem fiksyen sains ini, Melanie adalah seorang manusia yang telah dijadikan sebagai 'host' oleh sejenis makhluk asing (alien race) yang bernama Wanda. Normalnya, setiap manusia yang telah dijadikan host akan mati dan tubuh badan mereka akan digunakan oleh bangsa alien ini dan mengambil alih bumi. Tetapi ini tidak berlaku kepada Melanie yang mempunyai semangat dan jiwa yang kuat, dia tetap hidup dan sering berlaku pertengkaran dalaman antara Wanda (alien) dan Melanie.

Setiap tindakan dan pemikiran yang ingin dilakukan oleh Wanda akan ditentang atau dikritik oleh Melanie melalui suara-suara Melanie yang hanya dapat didengari oleh Wanda didalam otaknya. Mereka sering bertelagah sesama sendiri termasuk hal-hal berkenaan cinta dan kehidupan.

Menonton filem ini hanya mengingatkan saya kepada penderitaan pesakit OCD yang mana itulah yang berlaku kepada penderita yang sering bertengkar dengan 'alien ego' didalam jiwa mereka. Hal ini yang membuatkan penderita sentiasa cemas, tertekan dan amat terganggu dalam kehidupan apabila segala perbuatan dan keputusan yang mereka lakukan, akan ada yang sentiasa menegur dan membisik bahawa apa yang mereka lakukan itu salah, tidak sempurna dan pelbagai lagi.

Bagi mereka yang ingin memahami penderitaan pesakit OCD, saya sarankan anda menontonnya dan boleh ditonton disini:

http://viooz.co/movies/16952-the-host-2013.html

Jumaat, 27 September 2013

KESUDIAN...

Law Of Abundance - Hukum Kelimpahan. (Con't 3)- KESUDIAN

Sambungan dari LINK

Bayangkan anda seorang yang bekerja sebagai kru sebuah syarikat perfileman. Anda dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan membawa peralatan kamera ke set penggambaran. Kerjaya anda ini membuatkan anda mengenali ramai artis-artis handalan yang berlakon dibawah pengarah tersohor yang menjadi majikan anda.

Keunggulan pengarahan majikan anda membuatkan filem-filemnya sangat popular dan disukai ramai, tak kurang juga yang mencecah tahap 'box-office' dan pengarah ini telah berjaya menghasilkan ramai artis yang menjadi pujaan peminat-peminat seluruh negara.

Dalam diam anda amat mengkagumi karisma dan kewibawaan majikan anda ini walaupun pada hakikatnya, majikan anda (pengarah tersebut) amat jarang berkomunikasi dengan anda kerana anda hanyalah seorang tukang angkut kamera walaupun terlalu banyak masa yang telah anda habiskan bersama-sama pengarah tersebut. Sebenarnya diri anda amat berminat dan teringin untuk berlakon terutama dibawah pengarahan pengarah tersebut tetapi anda sendiri akur bahawa siapalah diri anda disisi pengarah tersebut, maka anda hanya memendam sahaja keinginan anda itu sejauh mungkin.

Tetapi, pada suatu pagi, di sebuah set penggambaran, berlaku sesuatu yang amat diluar jangkaan anda!

Pagi tersebut, pengarah tersohor ini telah membuat pengumuman bahwa setelah selesai penggambaran filem ini, beliau akan mengarahkan sebuah filem baru yang mana susunan skrip dan lakonlayar filem baru tersebut adalah hasil karya pengarah itu sendiri. Tentulah ianya sesuatu hasil yang sangat hebat! Dan yang sangat mengejutkan sekali ialah:

PENGARAH TERSEBUT TELAH MEMILIH DIRI ANDA SEBAGAI WATAK UTAMA DALAM FILEM TERSEBUT!


Hal ini tentu sahaja membuatkan anda terasa bagai hendak pengsan bila memikirkan bagaimanakah dengan tiba-tiba sahaja pengarah tersebut sudi memberi perhatian kepada diri anda hingga begitu rupa! Sedangkan selama ini anda memikirkan bahawa pengarah tersebut tidak pernah langsung menghiraukan tentang diri anda. Beberapa malam berikutnya anda tidak lena tidur malam kerana terlalu gembira, apatah lagi anda telah pun diberikan sesalinan skrip sebagai tugasan anda untuk filem baru tersebut.

Betapa terharu dan berterimakasihnya anda kepada pengarah tersebut kerana kini anda telah sedar bahawa selama ini, diluar kotak pemikiran anda, diri juga anda dihargai, juga diberi perhatian yang sama oleh pengarah tersebut seperti pekerja-pekerja dan artis-artis dibawah penerbitannya.


..............................................


Jika dalam artikel yang lalu, saya bermukadimah dengan kisah ibubapa yang hebat,apakah pula yang tersirat disebalik mukadimah kru filem pada kali ini?

Samada sedar atau tidak, kita, manusia ciptaan Allah ini, pernah 'tidak wujud / tidak ada' pada suatu masa dahulu. Dan pada ketika anda sedang membaca penulisan ini, tenyata anda wujud dan hidup dikalangan segala makhluk ciptaanNya didalam dunia ini, pada hari ini. Dan anda turut sama merasakan serta menyumbangkan antara segala kisah dan cerita dalam kehidupan dunia ini.

Pada hakikat yang sebenarnya, segala yang kita alami, hadapi, rasai ini adalah penciptaan Allah yang bersifat baru, pernah tiada langsung dan kemudian diadakan olehNya. Alam semesta ini pernah 'tiada' dan sepi. (sepi itu pun tidak wujud!) Tetapi, dengan 'kesudian dan kemahuannya' maka diciptakanNya alam semesta ini maka terciptalah segala apa yang kita hadapkan sekarang ini.

Pernahkah kita terfikir betapa hebat dan baiknya Allah SWT yang berkesudian ingin menciptakan sebuah kehidupan untuk makhluk yang bergelar manusia di sebuah planet yang kita panggil bumi ini? Dan penciptaan inilah yang merangkumi segala kisah suka duka kehidupan manusia termasuk diri kita.

Dengan adanya KESUDIAN ALLAH, maka ada kisah kita pergi ke sekolah, kita bercinta, kita putus cinta, kita masuk ke IPT, kita bekerja, bertukar kerja, menikmati muzik, menonton filem, ada pula yang berlakon dalam filem yang menjadi tontonan kita, ada pula pencipta lagu, kemudian kita berusaha memiliki kenderaan, dan terdapat pelbagai pula pilihan kenderaan, ada yang kita teringin tapi dirasakan tak mampu, kemudian pada suatu ketika kita dimampukan pula.

Kemudian berdepan dengan cabaran dan permasalah hidup dan ekonomi, kenaikan harga minyak, gula, cabaran-cabaran politik, pertelagahan dalam pemahaman kebenaran agama, masalah sosial dan beribu macam pelbagai lagi.

Kemudian kita merasai alam perkahwinan, ada yang kekal, ada yang separuh jalan, dan pada hari ini kita sedang sibuk pula membuat persiapan untuk majlis perkahwinan anak-anak kita dan kita sangat seronok dan adakalanya sedih dan sesak dalam melalui kepelbagaian rentak dan tuntutan kehidupan ini.

Terfikirkan bahawa adanya segala macam' pelbagai' ini hanyalah dengan adanya 'KESUDIAN' Allah untuk menciptakannya?

Terfikirkah kita dalam keseronokkan kita menyiapkan majlis perkahwinan anak kita, dalam kesibukan membuat jemputan, menguruskan dewan dan katering, segalanya ini adalah atas KESUDIAN Allah untuk menciptakan dan memasukkan senario berbentuk begini dalam kehidupan manusia diplanet bumi?

Dan terfikirkah kita bahawa dari awal penciptaan manusia iaitu Nabi Adam AS hingga keakhir zaman kelak, yang mana kehidupan ini penuh dengan 'pelbagai macam' ini, salah seorang dari makhluk manusia yang mendapat KESUDIAN untuk turut sama merasakan 'pelbagai macam' ini adalah ANDA?

Maha Suci Allah, sesungguhnya setiap sesuatu yang diciptakanNya walaupun seekor semut tidak pernah sesaat pun lari dan luput dari PERHATIAN dan KASIH-SAYANGNYA, setiap penciptaanNya adalah istimewa disisiNya.

Firman Allah:

‘Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi, melainkan Allah-lah yang
memberi rezekinya, dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat
penyimpanannya. Semuanya tertulis dalam Kitab yang nyata (Luh Mahfuz).’

(Surah Hud, Ayat 6)


Dan untuk kesekian kalinya, pernahkah kita merasa teruja, gembira atas KESUDIANNYA ini, dan menghargai KESUDIAN tersebut dengan bersyukur dan berterimakasih padaNYA? Merasakan dengan takjubnya bahawa KETIKA Dia sedang membuat penciptaan-penciptaanNya, Dia sudi memilih kita, diantara entah berapa juta billion manusia yang akan diciptakannya untuk merasai 'pelbagai macam' kehidupan ini......


Firman Allah:

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.."
(Surah Al-Hadid: 22-23)


Isnin, 9 September 2013

AKU TAHU




AKU TAHU TAPI BUAT-BUAT TAK TAHU



AKU TAHU hidup dunia cuma sementara
tapi seolah-olah kuhidup untuk selamanya

AKU TAHU segala amalan bakal dihisab,
tapi masih kulupakan alam akhirat

AKU TAHU Raqib 'Atid setia di sisi mencatat amalan
tapi maksiat masih berterusan

AKU TAHU solat itu penting
tapi selalu memandangnya enteng

AKU TAHU aurat itu aib diri,
tapi masih tak pandai menjaga diri

AKU TAHU cinta itu fitrah,
tapi aku jadikannya fitnah

AKU TAHU apa itu dosa apa itu pahala,
tapi aku seolah tak endahkannya

AKU TAHU Allah sentiasa memerhati
tapi sering kulakukan maksiat secara sembunyi

AKU TAHU ujian Allah pasti ada hikmahnya,
tapi aku sering berputus asa

AKU TAHU aku ini hambaNYA
tapi masih hanyut dengan dunia

AKU TAHU azabnya api neraka,
tapi masih kulakukan maksiat padaNYA

AKU TAHU betapa nikmat kehidupan di syurga
tapi tak berusaha untuk medapatkannya

....................

Ya Allah, banyaknya benda yang telah AKU TAHU, tapi buat seolah- olah tidak tahu..



Sumber: facebook

Jumaat, 23 Ogos 2013

What A Feeling



First, when there's nothing
but a slow glowing dream
That your fear seems to hide
deep inside your mind
All alone I have cried
silent tears full of pride
In a world made of steel, made of stone

Well I hear the music, close my eyes, feel the rhythm
Wrap around, take a hold of my heart

What a feeling, beens believing
I can't have it all, but now I'm dancing for my life
Take your passion, and make it happen
Pictures come alive, you can dance right through your life

Now I hear the music, close my eyes, I am rhythm
In a flash it takes hold of my heart


Song Title: Flashdance, What a feeling
Performed by: Irene Cara

Jumaat, 9 Ogos 2013

103 Hari di 1 Syawal






Selamat Menyambut HariRaya Aidil Fitri kepada semua yang pernah singgah ke blog ini, semuga anda semua diRahmati Allah sentiasa, disini jua saya memohon ampun dan maaf atas segala kesalahan dan kesilapan yang telah saya lakukan kepada anda semua


Pada 1 Syawal ini genaplah 103 hari pemergian Almarhumah bonda tercinta, tahun ini kali pertama aku menyambut kedatangan Ramadhan dan Syawal tanpa almarhumah disisiku, segalanya sudah tidak sama seperti dulu lagi. Semuga almarhumah kini berada di Illiyin bersama ayahanda dan kekandaku didalam golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mendapat keredhaan dan keampunan Allah SWT....


رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

"Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"

Ibrahim: 41

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

Al-Israa : 24




Rabu, 31 Julai 2013

OCD, Lintasan Hati dan Ramadhan 2

Nur
Assalamualaikum…..terima kasih kerana memberikan keterangan yang terperinci..tapi saya nak kongsi masalah saya…..Bila lintasan gangguan itu ada dlm hati, saya akan jadi bimbang dan was-was samaada saya ada melafazkan atau tidak. Mula-mula saya berasa bimbang kemudian bila asyik fikir kebimbangan tersebut terus lintasan tersebut naik ke fikiran saya maksudnya lintasan fikiran memang suruh saya melafazkan…saya berusaha melawannya tapi tetap ada dalam fikiran saya…saya tak tahu mcm mana nak lakukan. Sebab kekadang saya rasa fikiran saya mcm dah dikawal oleh sesuatu. Saya dah tak boleh berfikir secara rasional. Tapi bila satu tahap saya sedar apa berlaku dalam diri saya adalah semua salah. Wallahualam.

....................................................................................


@ Nur,

Wa’alaikumussalam,

Saya faham apa yg Nur rasai itu dan saya harap sangat supaya Nur bersabar. Saya nak tanya, ada tak Nur baca perkongsian tentang Syndrome Tourette? Disini saya pautkan sedikit:

“Sindrom Tourette merupakan gangguan pada saraf otak iaitu neurological yang boleh mengakibatkan berlakunya tingkah-laku, perbuatan atau kata-kata diluar kawalan, tidak disengaja atau berulang-ulang yang dikenali sebagai TICS

Tics dapat didefinasikan sebagai PERGERAKAN TUBUH BADAN atau PERTUTURAN (DALAM HATI ATAU LAFAZ SUARA) yang berlaku secara spontan, pantas, tanpa sebab, berulang kali dan DILUAR KAWALAN seseorang yang mengalami Sindrom Tourette.

Sindrom Tourette adalah keadaan yang mempengaruhi sistem saraf utama dan menyebabkan tics. Tics merupakan sentakan atau kekejangan, pergerakan atau bunyi-bunyian yang tidak sengaja dilakukan oleh individu yang mengalami Sindrom Tourette. Terjadinya Sindrom Tourette apabila seseorang itu mempunyai dua tics iaitu yang mempengaruhi pergerakan badan dan bunyi. Selalunya, seseorang yang memiliki simptom OCD, akan juga mempunyai simptom Syndrom Tourette, dan sebaliknya (vice versa)

Jika OCD banyak mempengaruhi gangguan dari segi was-was tentang kebersihan, susunan barangan, dan membuat perlakuan kompulsif seperti membasuh tangan berulang-ulang, Syndrome Tourette pula akan mempengaruhi gangguan dari segi LINTASAN HATI dan gerakkan-gerakkan tubuh badan yang tidak dapat dikawal.

JENIS-JENIS TICS YANG DIHIDAPI OLEH PESAKIT TOURETTE SYNDROME
(Berlaku tanpa dapat dikawal)

Tics Vocal / Phonic:
Membunyikan tekak, Mendengus, Menjerit atau memekik, Mengulangi perkataan berulang-ulang, LINTASAN-LINTASAN HATI, Bercakap sendirian tanpa diinginkan, Coprolalia iaitu menyebut perkataan lucah atau perkataan yang dilarang dalam masyarakat atau kepercayaan ugama, dan lain-lain lagi”.

Sekarang Nur nampak tak simptom tu ada pada Nur, mungkin samada Nur mempunyai OCD, atau Nur mempunyai TS. Perkara ini berlaku spontan, tanpa dapat dikawal, dan ianya adalah penyakit. Bila dikaitkan sebagai penyakit, maka Nur tidak bersalah, dan Nur tidak perlu melayan hingga berfikir secara terlalu terperinci samada bersalah atau tidak, Nur yang sengaja nak cakap atau tidak, sebab ini adalah PENYAKIT. Dalam masalah penyakit, Islam telah mnetapkan RUKSAH (kelonggaran mengikut penyakit) terhadap pesakit dalam beribadah pada Allah.

Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu apa yang berlaku dalam diri Nur secara zahir dan batin. Maka apa yg Nur boleh lakukan sekarang ini ialah (saya cadangkan saja) Memandang perkara ini sebagai:

1. Kifarah dari Allah untuk menghapuskan dosa-doa. sebab bila perkara ni berlaku, Nur amat merasa tertekan, resah dan sakit, betul tak? Kita manusia tidak lari dari melakukan kesilapan dan dosa, kadangkala kita tak sedar ada perkara yg kita pandang kecil dan ringan kesalahannya, disisi Allah ianya amat besar dan berat. Kadangkala ada perkara yang kita anggap besar dan berat, tapi disisi Allah ianya hanya umpama sebelah sayap nyamuk sahaja. maka:

SabdaNabi SAW:
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kekhuatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya (Dosa) kerananya.”
(HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)

Jadi, bila lintasan ni datang, bertenang, beristighfar, JANGAN LAYAN UNTUK FIKIRKAN SEMULA, sebab ianya berlaku diluar kawalan, kemudian banyakkan bmemohon ampun dan serta berzikir mengikut kemampuan Nur.

"Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpahmu yang tidak (tak sengaja) dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Allah menghukum kamu disebabkan (sumpahmu) yang disengaja (untuk bersumpah) oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."
(QS Albaqarah : 225)

Juga perlu BERSYUKUR dan BERTERIMAKASIH kerana Allah memberikan jalan mudah bagi menghapuskan dosa dan ini bermakna Allah masih memberikan perhatian kepada Nur.

Boleh juga memohon ampun seperti ini:

“Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa yang pernah kulakukan sehingga aku dikIfarah dengan perkara ini.”

2. Cuba buat Latihan Pernafasan , buat selalu, lebih-lebih lagi bila rasa terganggu. (semua ni adalah ikhtiar dan komitmen kita sahaja)

3. Cuba buat senaman riada yg saya sharekan, Buat 2 kali sehari, pagi dan petang (Ini juga ikhtiar dan komitmen)

Wallahuaklam, semuga Nur dipermudahkan Allah dalam segala urusan dunia dan akhirat. Segala yang baik itu dari Allah, apa yang silap dan khilaf itu dari kelemahan saya , manusia yang lemah dan lalai. Assalamualaikum.

OCD, Lintasan Hati dan Ramadhan 1


Nur

Assalamualaikum…….Saya juga mengalami masalah yg sama. Ape yg saudaralalui, saya pun lalui juga. Rase sedih sgt2. Nak tidur dan bangun tidur, fikiran ni asyik kacau je dgn lintasan2 yg jahat. Kdg2 rase dah tak larat nak menanggungnya. =( tolong la saya. Saya tak tahu nak cerita dengan sape. Saya nak bertanya….adakah di bulan ramadhan kita akan terhindar dari gangguan OCD berbentuk lintasan hati??? kerana syaitan semuanya di belenggu…wallahualam…harap dpt menjawab persoalan saya

...................................................................................

@Nur:

Waalaikumussalam,

Dari Abu Hurairah ra sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ ، وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ

“Apabila bulan Ramadhan tiba, pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan dibelenggu”.

(HR Bukhari dan Muslim Bukhari, no. 1899. Muslim, no.1079)

“Apabila tiba saja malam pertama bulan Ramadhan, dibelenggulah syaitan-syaitan dan jin-jin yang ganas (yang besar). Pintu-pintu Neraka ditutup dan tiada satu pun terbuka. Pintu-pintu Syurga pula dibuka dan tiada satu pun yang tertutup.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 3/103, no. 618. Ibnu Khuzaimah, 3/188, no. 1883. Dinilai Hasan oleh al-Albani)

Imam al-Qurthubi menjelaskan:

“Apabila dikatakan, “Mengapa kita masih melihat kejahatan dan maksiat berlaku di bulan Ramadhan. Sekiranya syaitan dibelenggu, bukankah sepatutnya perkara seperti itu tidak akan berlaku?”

Maka jawabannya, “Bahawasanya gangguan syaitan hanya berkurang terhadap orang-orang berpuasa yang memelihara syarat-syarat puasa dan adab-adabnya. Atau yang dibelenggu hanya sebahagian syaitan sahaja, iaitu para penentang yang ganas dari kalangan mereka sebagaimana dinyatakan dalam sebahagian riwayat. Atau yang dimaksudkan adalah berkurangnya kejahatan dalam bulan Ramadhan, dan ini merupakan perkara yang dapat dirasakan, di mana kejahatan ketika bulan Ramadhan lebih sedikit jika dibandingkan dengan bulan-bulan selainnya. Apabila semua syaitan dibelenggu, juga tidak menjadi sebab untuk tidak akan berlakunya kejahatan dan kemaksiatan. Kerana sebab berlakunya kemaksiatan itu turut didorong oleh sejumlah faktor lainnya selain dari faktor syaitan. Boleh jadi disebabkan nafsu yang buruk, tabiat yang kotor, dan syaitan-syaitan dari kalangan manusia sendiri.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 4/114)

Apa yg dapat kita fahami dari keterangan diatas terdapat beberapa pandangan ulamak:

1. Syaitan yg dibelenggu adalah syaitan-syaitan yg ganas dan berpangkat besar, seperti mana yg dinyatakan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah:

“… (Berdasarkan pendapat yang lain) Apa yang dimaksudkan syaitan dalam hadis ini merujuk kepada sebahagiannya, iaitu mereka yang ganas lagi menentang. Sebab itulah Ibnu Khuzaimah membuat judul bab dalam kitab Shahihnya untuk hadis berkaitan, lalu beliau menyebutkan hadis diriwayatkannya sendiri dan juga diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, an-Nasaa’i, Ibnu Majah, dan al-Hakim… (sebagaimana di atas).”

2. Maksud ‘DIBELENGGU’ itu boleh juga difahami dengan , ‘mereka terbelenggu kerana umat islam BERPUASA = iaitu Menahan diri dari melakukan perkara-perkara yg membatalkan puasa @ maksiat, dosa dll, maka lantaran itu, mereka seakan terbelenggu kerana gangguan-gangguan mereka tidak dihiraukan oleh umat islam yang berpuasa.

3. Pandangan lain pula, walaupun syaitan-syaitan telah dibelenggu, tetapi manusia tetap mempunyai hawa nafsu, maka dibulan Ramadhan ini, dapatlah kita melihat sendiri siapakah kita, our true colour, adakah kita manusia bersikap jelek atau sebaliknya tanpa bisikan syaitan.

4. Seorang tentera yg telah biasa hidup berdisiplin, walau sesudah pencen, dan bekerja sebagai peladang, jiwanya tetap terikut dengan disiplin tenteranya. Seorang yg berasal dari Utara, walau telah berkahwin dengan orang Negeri Sembilan, dan tinggal di Negeri Sembilan hingga memiliki cucu, ‘Loghat Utaranya’ masih lekat dan tidak hilang. Maksud saya, sesuatu yg telah lama mendarah daging dalam jiwa seseorang, walaupun punca asalnya sudah tiada, tetapi patternnya masih kuat mempengaruhi jiwa seseorang.

Wallahuaklam





Selasa, 30 Julai 2013

KT Darul Iman ~ Penyu Menangis Siapalah Tahu


20 tahun lalu cinta pernah bersemi disini.....


Masih jelas lagi diingatanku akan pasaraya Hock Kee Seng, yang amat popular ketika itu, selain, A&W, McDota(mungkin sudah tiada) dan Pasar Payang.



Jelas, gadis itu pernah muncul memberikan harapan dan impian dalam hidup ini. Dan aku pun berhijrah kesini dalam mengisi ruang-ruang pengalaman perjalanan usiaku. Memori itu terlalu indah walau pun amat pahit jika dikenang.


Turun naik bot penambang ke Seberang Takir, senyuman pakcik tua mengayuh beca, dan manisnya kuih Nekbak (umpama bahulu yang tawar direndam air gula), segalannya masih tersimpul kemas dalam lipatan memori.


Beberapa tahun lalu KT muncul lagi dalam hidupku, dengan harapan dan impian baru, merencanakan wawasan baru dalam hidupku. Tapi begitulah, segala yang direncana, tak seindah rencanaNya....KT datang dan pergi dalam hidupku, namun aku kini cuma melihat dan tersenyum, segalanya hanyalah cebisan-cebisan pengalaman yang perlu kulalui sebagai rencanaNya dalam mengajar dan mendidik diriku untuk memahami hikmah dan ketentuanNya.


Walau apapun, KT, kau kan tetap dihatiku.


PENYU MENANGIS SIAPALAH TAHU

Anak muda berlagu sayang
Di Batu Remis melepas rindu
Adik ketawa di Rantau Abang
Penyu menangis siapalah tahu

Sesak nafasnya sesak
Tak tahu adik tak tahu
Sebak dadanya sebak
Tak tahu adik tak tahu
Bengkak jantungnya bengkak
Tak tahu adik tak tahu
Retak hatinya retak
Tak tahu adik tak tahu

Lenyap ditelan deruan ombak
Telur penawar hatinya lebur
Tumpah air matanya melimpah ruah
Agar terhibur adik terhibur

Anak muda berlagu sayang
Di Batu Remis melepas rindu
Adik ketawa di Rantau Abang
Penyu menangis siapalah tahu

Kelabu matanya kelabu
Tak tahu adik tak tahu
Sendu tangisnya sendu
Tak tahu adik tak tahu
Sayu jiwanya sayu
Tak tahu adik tak tahu
Layu langkahnya layu
Tak tahu abang tak tahu

Puisi oleh: J.M Aziz (Seberang Takir, Kuala Terengganu)

Sayangku sayang



Fatih, Sarahaida, Ikhwan dan Taufiq, Selamat menunaikan ibadah puasa, ayah sangat bangga melihat keazaman dan kekuatan kamu semua dalam menjalani ibadah puasa, Dan ayah amat berbangga dengan segala pencapaian-pencapaian akademik dan sahsiah yang ada pada kamu semua hari ini. Kiranya tak pernah tersangka bahawa anak-anak ayah tergolong dalam kumpulan pelajar-pelajar elit yang disebut bagai pelajar cemerlang, terbilang dan gemilang.

Fatih, setiap pandangan dan pendapat yang kamu utarakan pada ayah sejak kebelakangan ini, amat mengatasi umurmu yang baru meningkat 17. Sarah, kau memang sumber ketenangan jiwa ayah. Kau sahajalah yang yahu memujuk dan menenangkan hati ayah. Ikhwan, displin kamu memang tinggi, cuma ayah perlu persiapkan dirimu dengan lebih kerana kamu yang memiliki banyak ciri-ciri simptom perfectionist seperti ayah ketika remaja dulu. Tahniah Taufiq yg baru berusia 7 tahun pun kuat berpuasa.

Kehidupan kita memang tidak seperti keluarga lain, sayangku semua. Kita tak dapat hidup sebumbung untuk sama-sama menikmati tiap detik dalam kehidupan lantaran keadaan-keadaan yang telah menyebabkan kita menjadi begini.

Namun, kita tetap sentiasa berhubungan dan masih sempat menikmati saat-saat bahagia bersama walaupun dalam waktu-waktu yang terbatas. Ayah amat menghargai dan terharu dengan sikap kamu semua yang sangat-sangat mengerti dan faham serta redha dengan hakikat ini.

Setiap waktu yang bersendirian, doa ayah tak pernah putus untuk kamu semua. Ayah sedar, ayah tak dapat membuat sumbangan yang banyak dalam kehidupan kamu seperti ayah-ayah orang lain. Kebanyakan urusan dan keputusan terpaksa kamu semua lakukan sendirian tanpa bantuan seorang ayah.

Ayah pernah kecewa dan putus asa dengan keadaan ini, tertanya-tanya mengapakah aku dan anak-anakku harus menerima kenyataan hidup seperti ini.

Akan tetapi akhirnya ayah menemui jawapannnya, Sungguh, tiap sesuatu itu punya hikmah yang tersembunyi.Kamu semua tidak akan semaju dan sedemikian gemilang seperti hari ini andainya kita hidup sebumbung dari hari lahir kamu semua hingga hari ini.

Muga Allah memberikan petunjuk, hidayah, serta keselamatan pada kita semua. Amin....

Isnin, 29 Julai 2013

quotes







Most people live life on the path which set for them. Too afraid to explore any other. But once in a while, there are people like you come along who knock down all the obstacles we put in your way. People who realize free will is a gift you'll never know how to use until you fight for it. I think that's the Chairman's real plan that maybe one day we won't write the plan. You will.







Khamis, 18 Julai 2013

Staying Healthy and Grow Younger

Assalamualaikum,

Salam Ramadahan dan Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada anda semua. Berpuasa adalah antara ibadah yang menguatkan ketahanan rohani kita.

pesan seorang sahabat:

" Pepatah Arab “al-’Aqlus Salim fil Jismis Salim”
Akal (dan segala aspek non-material manusia) yang SIHAT, berada pada jasad yang SIHAT juga.

Saya baru sahaja menyedari akan hakikat ini beberapa waktu dahulu..kira-kira setahun yang lalu. Ketika saya menghadiri satu sesi kursus rawatan diri (nak buang sihir, saka dan sebagainya), kami disuruh dan diajar bersenam dengan cara tertentu, diajar juga teknik pernafasan…dan rupa-rupanya dengan izin Allah,

GANGGUAN SIHIR atau GANGGUAN MAKHLUK HALUS TERSEBUT BERJAYA DISINGKIRKAN HAMPIR 50 PERATUS DENGAN HANYA MELAKUKAN RIADAH FIZIKAL YANG BETUL.

Apabila aliran darah berlari dengan baik dan lancar, jasad kita sudah tidak lagi menjadi habitat yang selesa buat makhluk jin ini.

Dari Safiyah Binti Huyay bahawa Rasulullah bersabda :

‘ Sesunggguhnya syaitan itu berjalan dalam tubuh anak Adam melalui pembuluh darah (sistem nerve)’.
(HR Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Saya ingin memberi fokus bahawa dalam membina kesihatan rohani, kesihatan dan kekuatan fizikal juga tidak boleh diabaikan. Perlu wujud keseimbangan.

Jika rohani kita kuat tetapi jasad lemah, ketidakseimbangan tersebut bakal mengakibatkan kemudaratan juga…dan ada sebahagiannya sehingga mengancam nyawa, apabila tubuh tidak mampu menampung tenaga dalaman yang melebihi kapasiti jasad."

Dibawah ini saya sertakan sejenis senaman yang lebih kurang sama seperti yg diajarkan oleh seorang ustaz . Disamping mengamalkan Latihan Pernafasan yang saya pernah kongsikan, lakukan lah senaman ini 2 kali sehari ; pagi dan petang. Lakukan dengan niat berikhtiar, InsyaAllah anda akan merasakan perubahan positif pada diri anda.

Ia juga baik diamalkan terutama disepanjang bulan puasa sebagai ikhtiar untuk merasa segar dan mengelakkan mengantuk terutama menjelang petang didalam pejabat berhawa dingin.


Selasa, 16 Julai 2013

The Secret (Rhonda Byrne) 2006



Bagi yang ingin menonton video The Secret (Rhonda Byrne) 2006, Boleh menontonnya disini:


LINK (sila klik pada link)

Isnin, 1 Julai 2013

Sumpahan Mentari Se-galah

Bismillahirahmanirahim

Blog ini pernah saya updatekan dengan entry bertajuk Dhuha seketika dulu. Surah ini merupakan surah ke 93 dalam Alqur'an. Surah Ad-Dhuha dimulakan Allah dengan satu sumpah iaitu "Demi waktu Dhuha" iaitu satu jangkawaktu yang bermula dari naiknya matahari lebih kurang paras setinggi galah atau dengan ertikata lain, lebih kurang 2 jam selepas waktu subuh sehingga sekitar pukul 12.00 tengahari.


Perkataan "Demi" dalam Al-Qur'an menurut tafsiran bererti SUMPAH . Dalam surah ini terdapat dua waktu yang disebutkan oleh Allah iaitu:

1. Demi waktu dhuha (matahari naik kadar se-galah)

2. Dan malam apabila ia sunyi-sepi


3. Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).
(QS Ad-Dhuha: 1-3)

Mari kita perhatikan hakikat betapa pentingnya waktu Dhuha itu sehingga Allah bersumpah dengan waktu Dhuha.

Cuba fahami perkataan sumpah itu sebagai suatu sumpahan terhadap jangkawaktu Dhuha yang ditetapkan itu. Sumpahan biasanya difahami oleh masyarakat kita sebagi sesuatu yang negatif (Cursed and Spells). Seperti contohnya:

"Si Tenggang disumpah menjadi batu akibat kedurhakaannya pada ibunya."

Akan tetapi sumpahan yang diletakkan dalam jangkawaktu yang dinamakan waktu Dhuha ini adalah sumpahan yang baik, sepertimana yang kita sedia pelajari dan dengari bahawa melakukan solat sunat dalam jangkawaktu ini (Solat Sunat Dhuha) merupakan antara ikhtiar dan jalan mendatangkan kelimpahan rezeki dalam kehidupan.

Ianya lebih kurang dapat difahami bahawa, Satu sumpahan telah diletakkan dalam jangkawaktu yg tertentu dimana, sesiapa yang melakukan solat sunat dalam jangkawaktu ini akan menerima beberapa benefits yang disertakan dalam pakage Dhuha ini.

Sabda Nabi SAW:

Daripada Buraidah katanya telah bersabda Rasullah SAW:

" Pada diri manusia ada 360 ruas tulang, dituntut ke atasnya untuk memberi sedekah bagi setiap satu daripada ruas-ruas tersebut.

Para sahabat bertanya, 'Siapakah yang terdaya melakukan yang demikian ya Rasulullah ? ' Lalu baginda bersabda, ' Boleh juga dilakukan dengan menanam kahak (membersihkan kotoran) di lantai masjid atau menghilangkan halangan di jalan, jika tidak dapat dilakukan,

maka cukup baginya dengan melakukan dua rakaat solat Dhuha ."

(HR Ahmad dan Abu Daud dan dengan lafaz lain oleh muslim )

Oleh yang demikian, dapat kita fahami disini, bahawa antara fadhilat/ benefits
dari melakukan solat sunat dalam jangkawaktu Dhuha ini, dapat kita lihat dari ayat 4 hingga 8 surah Ad-Dhuha iaitu:

Terjemahan Surah:

4. Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

5. Dan kelak Tuhanmu pasti akan memberikan kurniaNya kepadamu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda dan hatimu menjadi puas.

6. Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia melindungimu

7. Dan didapatiNya engkau kebingungan mencari-cari, lalu Dia memberikan petunjuk

8. Dan didapatiNya engkau miskin (kekurangan) , lalu Dia memberikan kekayaan (mencukupkan keperluan)
(QS Ad-Dhuha: 4-8)

Huraiannya:

a. Mendapat kesudahan kehidupan yang baik, WALAUPUN keadaan kehidupan pada awalnya buruk.

b. Mendapat KEJAYAAN DAN KEBAHAGIAAN didunia dan akhirat yang maksima iaitu sehingga HATI MENJADI REDHA DAN PUAS dengan kejayaan dan kebahagiaan itu.

c. Menerima perlindungan dan pemeliharaan walaupun ketika bersendirian atau sebatang kara.

d. Mendapat petunjuk jalan yang benar (hidayah/jalan keluar/idea) apabila menemui sesuatu permasalahan dan musibah kehidupan.

e. Dari segi ekonomi dan kerohanian, akan diberikan harta kekayaan dan dicukupkan keperluan dirinya.


TETAPI: terdapat pantang larang serta komitmen yang perlu dipatuhi sekiranya ingin mendapatkan perkara-perkara yang diatas iaitu:

Terjemahan Surah:

9. Oleh itu, terhadap anak-anak yatim, janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,

10. Adapun terhadap orang-orang yang meminta-minta maka janganlah engkau tengking herdik;

11. Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dengan bersyukur)
(QS Ad-Dhuha : 9-11)

Huraiannya :

a. Dilarang berlaku kasar kepada anak-anak yatim dan perkara-perkara lainnya temasuk memakan harta anak yatim yang berada dibawah tanggungjawab kita.

b. Dilarang menengking herdik (berlaku kasar) kepada orang yang meminta sesuatu dari kita samada ingin memohon bantuan meminjam wang, meminta sedekah, derma dan apajua, JIKA KITA TIDAK MAHU memberikan bantuan atau pertolongan atau tidak berkemampuan untuk membantu, tolaklah dengan lembut dan beralasan. Jangan mengutuk,menghina dan memandang rendah pula akan kelemahan orang yang meminta-minta itu kerana kita tidak akan terfikir apakah asbab yang membawa kepada diri orang itu sehingga menjadi orang yang meminta-minta. Dan ingatlah, takdir boleh berubah menjadi terbalik, mungkin suatu hari nanti kita pula akan jadi peminta yang meminta-minta kepada orang itu tadi.

Ini termasuk juga binatang-binatang seperti kucing tak bertuan yang mengiau pada kita meminta makanan ketika kita sedang makan direstoran atau dimana jua. Jauhi sikap menghalau kucing itu apatah lagi menendang atau membaling batu padanya.

c. Zahirkan serta sebutkan nikmat-nikmat Tuhan yang telah kita terima dari Allah dengan mensyukurinya secara tepat.

Sekarang, kita dapat melihat Surah Ad-Dhuha ini sebagai sebuah pakage mudah yang sangat istimewa. Walau apapun, lakukan segalanya dengan ikhlas dan niat semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah, dan ingatlah bahawa, tidak akan bergerak atau berlaku sesuatu itu MELAINKAN dengan keizinan dan kehendak Allah SWT semata-mata.

Wallahuaklam, ini hanyalah sebuah penelitian, sila tegur sekiranya khilaf.


Assalamualaikum.

Ahad, 2 Jun 2013

Datanglah ke ofis ayah, ambil duit...


prologue

Herlina dan rakan-rakan bersiar-siar disekitar ibukota hari itu. Alang-alang tengah cuti 'study week' ni, ambillah masa sekejap untuk window shopping. Entah macamana, iphonenya tercicir. Puas rayau kesana sini, manakan nak jumpa. Entah kot tertinggal kat tandas KLCC tadi ke, jangan harapla nak jumpa balik.



Dengan rasa risau berbaur menyesal, Herlina menghubungi ayahnya yang sedang bekerja menggunakan handphone kawannya.

"Assalamualaikum ayah, Lina ni"

"Waalaikumussalam, ha..pakai no siapa ni? kat mana?"

"Ni no telefon Nani, Lina kat KLCC ni. Iphone cicir, puas cari tak jumpa...."
dengan perasaan bimbang takut dimarahi

"Laaa..macamana boleh cicir? kamu ni lalai....habis tu macamana?"

"tu la yang kol ayah ni, macamana ni, tak de fon susahla Lina. Dah puas cari balik, tak jumpa"

"Hmmm.. tak perlah kalau dah macam tu, KLCC kan dah dekat je dengan ofis ayah, datangla kejap ke ofis ayah, ambil duit, beli phone lain"

Sejurus itu juga hati Lina menjadi amat gembira tak terkata, wajahnya kemerah-merahan kerana merasa lega. Sebelum ke pejabat ayahnya, sempat juga dia mengajak rakan-rakannya membuat survey dibeberapa buah kedai telefon bimbit.


.......


Begitulah yang selalunya berlaku pada diri kita apabila kita mendapat JAMINAN, PENGESAHAN DAN JANJI YANG SANGAT BOLEH KITA PERCAYAI / CONFIRMED bahawa kita akan diberikan bantuan terhadap sesuatu kesulitan atau sesuatu keinginan kita, iaitu : MERASA AMAT GEMBIRA DAN SERONOK


Maksud Firman Allah:

Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina
(QS Al Ghafir:60)


Allah memudahkan bagi kamu dengan putaran malam dan siang. Dia memberikan kamu setiap perkara yang kamu mohon. Kiranya kamu hendak menghitung nikmat-nikmat Allah tidaklah terkira, tetapi manusia itu zalim dan ingkar tidak berterima kasih.
(QS Ibrahim, Ayat 31-34)

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku memakbulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu.
(QS Al-Baqarah: 186).

“Berdoalah kepadaKu, niscaya akan Kuperkenankan bagimu.
(QS Al-Mukmin: 60).


Didalam beberapa ayat dari firman Allah SWT yang dinyatakan diatas, adalah juga merupakan sebuah JAMINAN. PENGESAHAN DAN JANJI dari Allah SWT, Tuhan Pencipta Alam Semesta yang Maha Kaya Raya lagi Maha Benar dan Maha Tepat JanjiNya.

TETAPI,

Berapa kalikah, setelah kita berdoa kepada Allah, kita dapat merasakan MERASA AMAT GEMBIRA DAN SERONOK kerana yakin bahawa doa kita telah makbul seperti yang dijanjikan Allah didalam Al-Qur'an (Rukun Iman Yang Ketiga ialah Beriman dengan Kitab Allah) dan merasakan bahawa setelah berdoa, mengikut janji Allah, doa itu telah dimakbulkan dan

Dapat merasai atau menghayati bahawa kita kini berada didalam status dan proses "menerima permintaan / permintaan anda sedang menuju kepada anda" ?

Jika dengan janji manusia yang lemah kita boleh merasai kegembiraan dan keseronokan, bagaimanakah dengan janji dari Allah, Tuhan Yang Maha Perkasa?

Jawablah dengan jujur dari hati yang ikhlas.


..............

epilogue


Herlina dan rakan-rakannya sampai ke pejabat ayahnya agak lewat kerana agak lama membuat survey dibeberapa buah kedai telefon bimbit dan setelah itu mereka singgah makan dulu.

Sejurus setelah berjumpa dengan ayahnya,

"Ayah, sorilah, lewat sikit, pergi buat survey tadi"

"Takpe, tapi.....ayah nak minta maaflah, boleh tak tunda hujung bulan ni, sekejap tadi ayah bawak kereta ke bank, ayah terlanggar kereta oranglah, ayah dah terpakai duit yang nak bagi kamu tu..............


Hadis Nabi S.A.W
‘Berdoalah sekalian kamu kepada Allah, dengan rasa yakin diperkenankan dan ketahuilah, bahawasanya Allah Taala TIDAK MEMPERKENANKAN doa dari hati orang yang lalai lagi lupa'
(HR Tarmizi)
(berdoa sambil lewa dan tidak dapat merasakan dengan penghayatan bahawa doanya itu akan dimakbulkan)


Sabtu, 1 Jun 2013

OCDian - Terlalu sensitifkah kami ini?





SOALAN:

Betulkah pesakit OCD ini sangat sensitif seperti mudah kecil hati, terlalu perasa, walaupun terhadap perkara remeh temeh. Terima kasih


JAWAPAN DARI PERSPEKTIF SAYA (BUKAN DARI PAKAR JIWA):


Saya hanya mampu menjawab dari persepsi diri saya sebagai seorang yang pernah melalui saat2 kritikal sebagai penghidap OCD.

Bagi saya, dari kacamata orang normal, sememangnya penghidap OCD nampak seperti sangat mudah sensitif, walaupun dengan perkara remeh temeh, TETAPI

hal yang sebenarnya yang membuatkan mereka menjadi demikian sensitif bukan lah 100 peratus mencerminkan sikap diri mereka yang sebenar. Mereka menjadi terlampau sensitif KERANA menghidapi OCD. Sensitif yg keterlaluan atau marah tak menentu , mudah melenting, kerana sesuatu yang kecil bagi org normal, adalah sebuah konflik yang besar bagi penghidap OCD.

Mungkin seorang normal akan menjadi marah atau melenting apabila berlaku sesuatu yang mencabar maruah atau emosinya, cth seperti tanah milik ibubapanya ingin dirampas dengan cara yang tidak wajar dari sesebuah pihak.

Bagi penghidap OCD, perubahan yg dibuat oleh orang lain terhadap cara susunan rak bukunya yang tidak selari dengan 'etika kekemasan' yg disusunnya (sebagai contoh) adalah umpama konflik rampasan tanah diatas. Hal seperti ini boleh membuat dirinya menjadi serba tak kena selagi tidak disusun semula. Apa yang menjadi konflik dalam diri, sebenarnya penghidap juga merasa marah dengan gangguan yg dihadapinya itu, merasa rendah diri kerana sebenarnya dia sendiri tidak suka berkelakuan begitu, tetapi tidak mampu melawannya.

Perlu difahami bahawa, gangguan yg dihadapi berupa samada lintasan-lintasan dalam hati atau idea (bukan bisikan suara) yang menggesa penghidap agar melakukan perkara itu berulang-ulang dan akan muncul lagi dalam masa kurang dari setiap 5 minit, selagi keadaan yg menjadi konflik itu tidak dibetulkannya (cth: betulkan semula susunan buku). Kadangkala mereka menyusun semula buku BUKAN dengan kehendak diri mereka, tetapi melakukannya kerana tak terdaya melawan gesaan berulang-ulang yang berlaku 24 jam dalam kehidupan mereka. Lantaran itu, mereka menjadi seperti lemas, dan sentiasa tertekan, dan inilah yang membuatkan mereka menjadi sensitif, tetapi sebenarnya, jauh disudut hati mereka, penghidap OCD sangat kasihan dgn orang-orang disekeliling mereka yang sering menjadi mangsa kemarahan mereka.

Saya sendiri setelah melalui beberapa fasa dan kemudian dapatlah dikatakan agak 'bebas OCD', baru saya dapat mengenali dan mengetahui tentang kebolehan dan potensi diri saya sendiri, yang mana selama ini bagai terpendam dan tertutup dek kerana kebanyakkan masa dihabiskan dengan melayan OCD. Saya sendiri tidak menyangka saya mampu bercakap dihadapan khalayak ramai, boleh berjenaka dan membuat orang lain ketawa, malah menghasilkan ebook-ebook berkenaan motivasi dan lain-lain, yang mana selama ini, segala potensi ini hanya tersimpan tanpa saya ketahui, selagi diri saya masih dibaluti dengan ketat oleh OCD.

Saya yakin sebenarnya setiap OCDian bukanlah seperti apa yang umum nampak pada hari ini, jika ada rezeki dan Izin Allah, jika mereka pulih dan bebas OCD, mereka akan mendapati diri mereka juga berpotensi sebagai seorang yang sangat penyayang, empatik, mudah bertolak-ansur dan mempunyai pelbagai potensi lain, melebihi dari apa yang ada dalam kehidupan diri mereka sekarang.

OCD - Washer : Fobia Ke Bilik Air


Bahar antara pembaca yang paling terkini menghubungi atas sebab untuk berkongsi ikhtiar untuk meredakan gangguan was-was yang dialaminya. Beliau seorang penghidap OCD jenis WASHER, iaitu terlalu mengambil berat soal kebersihan, terutama yang berkaitan dengan ibadah. Pengulangan dan kekerapan membasuh tangan sehingga sanggup berpatah balik kerumah setelah jauh memandu hanya untuk membasuh tangannya yang dirasakan kotor. Tak kurang rakan-rakan yang mentertawakan, walau ada jua yang turut bersimpati.

Dia amat takut untuk ke tandas, kerana dia sedar, dia pasti akan mengambil masa yang lama untuk membersihkan dirinya setelah selesai membuang hajat, samada besar atau kecil. Dia merasakan jika tidak dibasuh dengan bersih, maka tentulah solatnya nanti tidak sah.

Selain itu, dia juga RISAU tentang kebersihan tandas melainkan tandas rumahnya sendiri. RISAU tentang pengguna sebelumnya yang mungkin memercikkan najis dimana-mana sahaja yang mungkin boleh terkena pada pakaiannya atau tubuh badannya. Lantaran itu dia pernah menahan dirinya dari membuang air besar selama lebih dari 2 minggu, ketika bekerja diperantauan, dan menunggu sehingga dia pulang ketanah air untuk melepaskan hajat besarnya. Akibat terlalu kerap menahan hajat ini, dia kini juga telah menghidap buasir.

Hal ini lebih menyukarkan dirinya, kerana sebagai penghidap buasir, cara membasuhnya memakan masa yang lebih lama dan lebh rumit. Bahar semakin tertekan dengan keaadaan ini. Kerisauannya tentang najis ini semakin menjadi-jadi sehingga memaksa dia untuk mandi setiap kali selesai membuang air besar.

Kariernya terganggu, dalam usia yang masih muda iaitu pertengahan 20'an, dia juga risau memikirkan masadepannya, belum lagi memikirkan bagaimana jika berumahtangga nanti dengan keadaannya yang sedemikian.

Namun Bahar mempunyai semangat yang kental untuk segera pulih setelah mengetahui bahawa gangguan was-was yang dideritainya adalah sejenis penyakit dan boleh diubati sekiranya bertemu dengan penawar dan asbab yang tepat untuk kesembuhannya. Dia komited mencari penawar dan telah menghabiskan ribuan ringgit bagi memulihkan keadaan dirinya.

Dalam kes Bahar, saya belum dapat memberikan fokus yang sepenuhnya bagi program perawatan dirinya ini, lantaran saya mempunyai komitmen yang agak ketat semejak pemergian almarhumah ibu saya tempohari. Saya cuma dapat berkongsi beberapa pandangan dan saranan serta memautkan beberapa pautan artikel untuk dibaca dan difahami olehnya.

Dan apa yang berlaku ialah, dia penghidap OCD yang benar-benar ingin pulih, dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menanam keazaman yang kental untuk "BEBAS OCD"

Bahar belum sempat saya terangkan tentang Hukum Tarikan, tetapi dia sendiri telah membuat komitmen untuk memahami apakah yang cuba untuk disampaikan oleh saya. Dalam masa kurang dari 2 minggu setelah menghubungi saya beliau mengakui telah merasai beberapa perubahan positif dalam dirinya setelah membaca siri-siri perincian pengaplikasian berulang kali dan dapat memahaminya dengan tepat. Dia seolah memiliki kekuatan dan semangat untuk melawan gesaan mengulang-ulang dan mampu berkata: "Tak kesahlah.."

InsyaAllah, saya akan update tentang perkembangan seterusnya tentang kes Washer seperti Bahar. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat anda dan juga semua yang 'disentuh' oleh gangguan OCD ini tak kira dimana jua anda berada. Amin.

Klik untuk membesarkan

Jumaat, 31 Mei 2013

OCD- Geometri (2)

sambungan dari LINK

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit- penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah pertunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman."
~Firman Allah dalam Surah Yunus ayat ke 57~

Seperti yang selalu saya berikan penekanan kepada mana-mana individu yang menghubungi saya untuk mendapatkan bantuan SEKADAR IKHTIAR untuk mengubati OCD, antaranya ialah:

OCD adalah sejenis penyakit, cuma perbezaan diantara penyakit psikiatri dan penyakit fizikal HANYALAH yang dapat dilihat oleh mata kasar dan tidak dapat dilihat. Oleh kerana ianya sejenis penyakit, maka ianya pasti mempunyai cara untuk diikhtiarkan bagi mendapatkan rawatan. Rawatan dan penawarnya mungkin dengan pelbagai cara, tetapi ikhtiar yang mana yang menjadi SERASI dan ASBAB untuk kita sembuh, adalah tugas kita manusia untuk mencarinya. Sesuai dengan sabda Nabi SAW:

Daripada Jabir bin Abdullah dari Nabi s.a.w sabdanya:

Tiap-tiap penyakit itu(ada) ubatnya. Apabila menepati ubat terhadap penyakit tersebut, maka sembuhlah dengan izin Allah”

(Riwayat Muslim dan Ahmad)

Penyakit OCD ini dengan izin Allah, boleh sembuh dan pulih walaupun mungkin tidak 100 peratus, DENGAN SYARAT:

1. Individu yg menghidapi itu sedar dan mengakui dirinya mempunyai OCD

2. Menyedari bahawa sekiranya tidak mendapatkan rawatan, dirinya akan menyusahkan dan melukakan hati ramai orang disekelilingnya termasuk dirinya sendiri.

3. Benar-benar berazam ingin pulih dan bebas dari belenggu OCD.


Tanpa KESEDARAN dan PENGAKUAN yang ikhlas bahawa dirinya memiliki kelainan (OCD) dan diikuti dengan KEAZAMAN YG KENTAL untuk pulih dan memiliki pemikiran dan kehidupan normal seperti orang lain, amatlah sukar untuk mengatasi gangguan ini.

Ubat-ubatan yg dipreskripsikan oleh doktor pakar jiwa dan cadangan-cadangan ikhtiar perawatan hanya membantu dari beberapa aspek dan segi, akan tetapi ianya tetap bergantung kepada semangat dan azam individu terbabit.

Dalam kes Zawiyah yang diterangkan dalam artikel lalu, beliau telah ditekankan dengan 3 syarat-syarat diatas dan kemudiannya, sepertimana biasa, beliau dicadangkan supaya:

1. Bersyukur dan berterimakasih kepada Allah kerana memiliki gangguan OCD
Ini adalah kerana berapa banyaknya dosa-dosanya telah digugurkan dengan cara menghidapi penyakit ini. Dengan bersyukur ini telah menukarkan segala persepsi dan keresahan jiwa beliau yang mana sebelum ini merasakan penyakit ini sebagai suatu 'laknat' dari Tuhan yg membuatkan dia membenci dirinya, marah kepada Tuhan, merasa bersalah kerana sering membuat orang-orang sekeliling terutama suaminya menjadi susah dan serba salah. Frekuensi negatifnya ditukarkan kepada positif terhadap persepsi dan penerimaan dirinya terhadap penyakit ini.

Sesuai dengan sabda Nabi SAW:

‎"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu kelelahan, atau penyakit, atau kekhuatiran, atau kesedihan, atau gangguan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya (Dosa) kerananya.”
(HR. Al-Bukhari no. 5642 dan Muslim no. 2573)

Cuba untuk menyusuri ruang imbas balik kehidupan zawiyah, hasil dari beberapa perkongsian dan perbincangan, ternyata Zawiyah memiliki kecenderungan seorang 'perfectionist' yang melampau, hasil dari minda separa sedarnya yang terbina ketika usia 3-7 tahun melalui didikan keluarga yang amat mementingkan disiplin yang tinggi. Zawiyah membesar menjadi seorang yang sangat terikat dengan peraturan dan perintah. Bagi dirinya, setiap peraturan yang ditetapkan mesti dipatuhi dengan taat dan sempurna. Zaman kanak-kanaknya diajar dengan hebatnya bahawa setiap perlanggaran peraturan akan menerima hukuman dan hukuman ini menyakitkan dan memalukan. Inilah yang telah tertanam kemas didalam minda separa sedarnya yang akhirnya membentuk sifat perfectionist yang akhirnya menjadi melampau dan membuahkan gangguan OCD.

2. Seperti langkah-langkah yang telah dibincangkan dalam Siri OCD Perincian Pengaplikasian iaitu

a. Muhasabah diri (Meminta ampun dari Tuhan atas apa jua dosa dan perbuatan yang mungkin menyebabkan diri dikhifarahkan dengan penyakit OCD samada dosa yang disedari atau tidak)

b. Mempelajari dan memahami apakah itu Hukum Tarikan (LOA)

c. Menulis dengan terperinci senarai apakah benar-benar yang dinginkan oleh dirinya

d. Meminta dari Tuhan setiap senarai yang ditulisnya dan seterusnya MEMPERCAYAI DENGAN YAKIN bahawa permintaannya itu telah dimakbulkan dan status dirinya kini berada didalam situasi: sedang menerima permintaan (Receiving)

e. Membuat AFFIRMASI dengan bersungguh-sungguh bersandarkan senarai permintaannya itu.

f. Melakukan beberapa komitmen yang mampu dilakukannya seperti :

1. Latihan Pernafasan (bagi membentuk kekuatan tenaga dalam)

2. Senaman The 5 Tibetan Rites (bagi melancarkan aliran darah yang tersekat yang mana ini amat penting sebagai ikhtiar menutup lebih 30 peratus pintu masuk atau laluan mudah Sil Khannas golongan jin); Tubuh yg lesu memudahkan kemasukan elemen asing.

3. Teknik EFT (Sebagai ikhtiar memperbetulkan semula minda separa sedar yang terkeliru) dan lain-lain yang difikirkan relevan dengan kes ini.

Didalam kes zawiyah yang membabitkan OCD Geometri, beliau telah dicadangkan dengan sejenis terapi yang agak pelik dan kelakar, iaitu saya menyuruh suaminya MENYELERAKKAN BILIK TIDUR dan jangan dikemas sehingga beberapa waktu yang telah dibincangkan.



Zawiyah perlu memaksa dirinya tidur dalam keadaan bilik berselerak tanpa dikemas, untuk mengajar dan memberi maklumat kepada minda separa sedarnya bahawa:

i) Tiada apa keburukan akan berlaku pada dirinya jika dirinya tidur dalam keadaan bilik bersepah dan berselerak begitu.

ii) selama ini, perkara-perkara remeh yang dijadikannya perkara Terbesar dalam hidup seperti terlalu cerewet dengan kemasan cadar, susunan arah penyangkut baju dan warna itu, TIDAK MENDATANGKAN DOSA disi Allah, dan tidak membawa dirinya ke neraka.

Zawiyah juga perlu meneruskan pengambilan ubat-ubatan yang dipreskripsikan oleh doktor pakar secara berterusan dibawah pengawasan doktor.

Pasangan ini sangat komited dan masih berterusan berjuang. Saya terus berdoa semoga mereka akan menemui kebahagiaan didalam kehidupan mereka didunia dan akhirat.

Antara berita yang disampaikan oleh suaminya kini, sememangnya nampak beberapa perubahan positif dalam perlakuan kompulsif isterinya dan dari nada suara suaminya, nyata menunjukkan tanda kegembiraan.

Thank You Allah


p/s: aku sendiri pernah melakukan terapi cara begini, menyelerakkan bilik tidurku dan tidak mengemasnya semula dengan tujuan menanam 'IMPLANT' imunisasi terhadap obsesi diriku terhadap keserabutan kemasan bilik, rak buku dan cadar dan hidup dalam keselerakkan itu, bak kata arwah kakakku suatu masa dulu : "bilik dia ni kalah bilik anak dara, sebutir habuk pun tak ada" .

Sememangnya pada mulanya amat sukar dan susah untuk menghadapinya, tetapi setelah beberapa waktu, alhamdulillah, terapi ini berjaya. Yang kelakarnya, hingga hari ini aku sudah hilang bakatku untuk mengemas! Aku cuma mengemas sambil lewa tetapi aku gembira kerana ini adalah tanda aku sudah pulih dan kekuatan inilah yang akhirnya (dengan izin Allah) dapat memberi kekuatan kepadaku untuk memulihkan obsessiku terhadap perkara-perkara lain seperti Checkers dan Washer.



Sabtu, 25 Mei 2013

OCD- Geometri




Mohd Farhan dan Zawiyah.

Suami isteri, usia perkahwinan telah masuk tahun ketiga. Belum dikurniakan zuriat.

Farhan seorang eksekutif syarikat telekomunikasi, manakala Zawiyah seorang setiausaha.

"siksa tak siksa, Tuhan aje yang tahu..saya sedar dia tak berapa sihat, dan saya amat sayangkan dia, kerana itu saya masih bersabar dan berharap dia mampu pulih" Jelas Farhan.

"Saya sedar apa yang saya buat tu tak normal dan menyusahkan suami saya, tapi saya tak mampu nak lawan, saya sangat tersiksa dan tertekan dengan semua ini" Jelas Zawiyah.


Zawiyah adalah penghidap OCD, dan simptom yang dihidapinya lebih cenderung kepada "geomatri" atau susunan mengikut laras.



Secara ringkasnya, dia ingin segala-gala didalam kehidupannya nampak kemas, sempurna dan bersih. Dia tidak menghadapi masalah tentang niat atau sah wudhu, dan juga perkara-perkara yang melibatkan ibadah. Akan tetapi dia amat terganggu jika melihat corak susunan yang tidak sekata, umpamanya cadar tilam yang tidak rata dan licin, pakaian yang masih ada sedikit kedutan walau setelah digosok, pemakaian tudung yang tidak sama seimbang dan lain-lain.

Ruang susunan dalam rumahnya dikemas amat rapi dan teratur, buku-buku tersusun tegak dari bersaiz tinggi hingga ke saiz rendah, dan tidak ada sedikit senget pun. Begitu juga susunan kasut, lipatan baju, susunan dan warna penyangkut baju dan sebagainya.



Farhan seakan tidak dibenarkan mengusik atau mengalih apa jua yang telah disusun, dan Zawiyah pasti tahu jika sesuatu itu telah beralih walau dalam jarak 1 cm.

"Semua itu saya tak kisah sangat, tetapi yang membuatkan saya semakin tertekan ialah dalam satu malam, hampir 5 atau 6 kali saya pasti terjaga kerana dia menyalakan lampu untuk membetulkan cadar katil. Sememangnyalah cadar yang sedang kita tidur akan berserabut, esok pagi sahajalah dikemaskan. Tapi selagi tak dikemas, dia tak akan tenagng dan tak akan tidur. Ada beberapa kali saya merajuk sampai tidur diatas sofa diruang tamu" Ujar Farhan dengan wajah sugul.

............................

Ini adalah antara beberapa kes OCD yang diajukan kepada saya,amat simpati bila mendengar luahan dari yang menghidapinya dan juga dari pihak yang mempunyai hubungan dengan penghidap.

Saya sendiri pernah merasai apa yang dirasai oleh Zawiyah. Hidup dalam perkiraan geometri bagaikan hidup didunia fantasi. Segalanya seakan 'robot' yang tiada perasaan kemanusiaan, pentingkan kesempurnaan hingga menyakitkan hati insan-insan yang sepatutnya disayangi, dihargai dan dihormati.

Bagaimanakah dan apakah langkah-langkah dan ikhtiar yang dapat kita usahakan bagi menangani simptom geometri ini?


bersambung








Rabu, 15 Mei 2013

Hakikat Hidup di Matrix Dunia

SAMBUNGAN DARI LINK


Hakikat Hidup di Matrix Dunia


Oleh: Ajaque Rahman


Kita hidup di dunia ini sementara. Tiada manusia yang hidup kekal abadi dalam dunia ini. Malah dunia ini pun akan musnah. Jika ada manusia yang hidup melebihi usia dunia ini, maka apabila bumi ini musnah, orang tadi akan jatuh melayang-layang di alam semesta kerana tiada lagi bumi yang dapat menampung tubuhnya dan segala nafsu serakahnya.

Setiap manusia di dunia telah Allah s.w.t tentukan soal rezeki,jodoh dan mautnya.Semuanya di dalam pengetahuan Allah Yang Maha Mengetahui.Setiap pergerakan makhluknya berada dalam ilmu Allah s.w.t.Apa yang makhluknya mahu dan fikirkan,semua itu telah diketahui dahulu oleh Allah Azza Wa Jalla.Walaupun makhluknya tadi tinggal di dalam batu yang diselimuti rumpai tebal di dasar laut yang kelam di waktu malam gelap yang mendung tiada berbintang,semua itu masih berada di dalam pengetahuan Allah s.w.t.Begitu juga soal rezeki,Allah telah tetapkan seluruh urusan rezeki kepada semua makhluk-makhluknya.Tiada berlebih atau berkurang sedikit pun,semuanya telah tertulis di Lauh Mahfuz.Kita masih bernafas dan bernyawa kerana masih ada lagi rezeki Allah yang kita tidak makan,jika sudah habis rezeki Allah telah diedarkan kepada kita,maka ketika itulah sampainya ajal kita.Walaupun seseorang itu sudah jatuh dari bangunan tinggi,ditembak berulang kali,ditetak dan terbakar,jika masih ada nasi atau gandum yang menjadi rezekinya masih belum dinikmatinya lagi,maka belumlah lagi saat kematian baginya dan tidak layak dia mati sebelum habis rezeki Allah yang ditentukan kepadanya dimakan olehnya.

Setiap hari Allah telah tentukan rezeki manusia,tidak kira yang Islam atau yang kafir.Jika hari ini seseorang itu rezekinya nasi dagang,mungkin besok rezekinya nasi minyak kenduri kahwin.Jika seseorang itu selalu diberi makan makanan yang mewah-mewah,di dalam hotel mewah dan ditemani rakan-rakan,mungkin besok dia hanya makan nasi dengan sedikit kuah dan dua biji telur rebus di dalam penjara yang sunyi sepi.Walaupun orang tadi mengomel-ngomel,mengutuk dan mencerca makanan tadi sebagai makanan anjing sebagai contoh,itulah rezekinya yang ditentukan padanya pada saat itu dan tidak boleh manusia selemah dia untuk menukarnya.Semuanya adalah ketentuan Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Bijaksana.Jika orang tadi tahu betapa bernilainya rezeki Allah itu maka sudah tentu dia akan memakan makanan itu dengan lahap dan berselera.Bayangkan jika Allah menetapkan dia tidak layak diberi sebarang makanan pun pada saat itu,sudah tentu perutnya akan berkeroncong kelaparan.Kemungkinan dia akan menyumpah-nyumpah makhluk lain yang membiarkan dirinya kelaparan.Kemudian setelah tiada daya dan kekuatan lagi,mungkin hatinya merintih kepada Tuhan.



"Tuhan,berikan aku sedikit makanan,aku lapar..."


Di kepalanya mungkin tiada lagi berfikir tentang makanan yang mewah-mewah seperti lamb chop,Italian Cuisine dan sebagainya tetapi sedikit makanan...ya...sedikit makanan untuk menghapuskan penderitaan kelaparan yang mencucuk-cucuk perutnya saat itu.Ketika itu jika disuakan nasi tanpa kuah dan sebiji sahaja telur rebus...sudah pasti dia akan memilih untuk memakannya tanpa segan silu lagi kerana kepedihan yang dasyat melanda dirinya akibat kebuluran.




Begitu lemahnya manusia ini.Manusia yang tiada berkuasa sedikit pun.Rezeki yang Allah tetapkan tiada kaitan dengan status pekerjaan manusia itu.Pekerjaan manusia hanya asbab untuk rezekinya.Adakah seorang peguam hanya layak makan daging,seorang pencuci lantai hospital hanya layak makan ikan masin?Fikirkan seorang ahli politik yang mewah pada suatu hari hanya layak makan sepinggan nasi berkuah berlaukkan dua biji telur rebus,namun pada masa yang sama seorang pemungut sampah layak makan ayam goreng berempah masala,kentang putar Deluxe,burger Double XL dan nugget ikan.Begitu berkuasa dan agungnya Allah menetapkan rezeki kepada semua makhluknya hatta ulat dalam batu pun masih mempunyai rezekinya sendiri.



Pekerjaan tidak boleh memberi rezeki kepada manusia.Kilang tidak boleh beri rezeki kepada manusia.Pejabat bukan punca rezeki kepada manusia.Tetapi Allah s.w.t lah yang memberi rezeki kepada manusia.Allah s.w.t lah punca rezeki manusia.Ada orang bekerja di kilang tetapi 3 bulan tidak dapat gaji kerana kemelesatan ekonomi.Ada orang bekerja di pejabat,berpendapatan besar tetapi yang sempat singgah ditekaknya tiap-tiap bulan hanyalah tidak sampai suku pun dari gajinya kerana hutang keliling pinggang.Ada orang yang kerjanya tukang kebun sahaja tetapi hari-hari makan mewah kerana bekerja di kawasan istana Sultan.Pekerjaan bukanlah tujuan kita untuk hidup.Begitu juga rezeki.Kita bukan diciptakan untuk 24 jam siang dan malam untuk mencari rezeki.Hari ini orang sudah salah sangka bahawa pekerjaanlah yang memberi dia rezeki.Hari ini orang sudah silap menyangka bahawa tanpa bekerja,maka tiada rezeki baginya.Pekerjaan bukan pemberi rezeki kepada manusia.Tetapi Allah lah yang memberi rezeki kepada manusia.Jika Allah tidak benarkan Obama,Presiden Amerika minum setitis air pun pada hari ini,maka tiadalah daya dan kekuatan pun dapat mendatangkan walau setitis air pun walaupun air longkang,air parit mahupun air kumbahan untuk diberi kepada ketua negara Amerika itu.Walaupun dikumpulkan seluruh tentera Marin,Komando,intelligen,seluruh balatentera Amerika di seluruh pengkalannya di serata dunia,ditambah pula tentera-tentera sekutunya seperti NATO,Israel,Britain,malah dipanggil pula tentera-tentera pencacainya seperti Turki dan negara-negara Arab yang bersekutu dengannya akhirnya ditolong pula dengan Zionis Timur Singapura...semua itu masih belum mampu untuk mencarikan setitis air pun untuk Barrack 'Hussein' Obama,malah jika dikumpulkan seluruh jin dan manusia serta alien-alien yang ada (jika ada) untuk membantu Obama yang kehausan tadi,itupun sangat jauh untuk layak menggerakkan kekuatan memasukkan setitis air untuk diteguk oleh Obama jika Allah tidak mengizinkannya berbuat demikian.Allahuakbar....




Manusia tidak akan mati jika tidak bekerja.Allah lah yang mematikan dan menghidupkan manusia.Nasi yang dimakan tiap-tiap hari dan air minum yang diteguk tiap-tiap hari bukanlah datang dari pekerjaan.Semua itu datang dari Allah.Hari ini manusia sudah sombong dengan pekerjaan masing-masing.Seorang ahli perniagaan bila melihat seorang buruh kasar sedang meratakan tar di jalan sudah mula mencebik dan sombong.Seorang jurutera bila melihat seorang pencuci tandas pasaraya mula bangga dengan nasib dirinya yang lebih baik dari si pencuci tandas tadi.Seorang wakil rakyat melihat rakyat marhaen yang miskin mula menuduh rakyat hanya mahu subsidi kerajaan,pemalas,dasar meminta-minta dan suka yang percuma sahaja.Dalam hatinya bangga dengan pencapaian dia hari ini yang menjadi seorang yang berkedudukan hasil usaha gigihnya belajar atas usaha sendiri,tidak seperti orang kampung miskin yang suka meminta-minta.Padahal apa yang didapatinya berpunca dari belas ihsan Allah Yang Maha Pemurah,bukan dari pelajarannya dan pekerjaannya.Sampai masa,apabila Allah s.w.t turunkan kepadanya pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis,darah tinggi dan sebagainya,sehinggakan hanya bubur sahaja yang mampu ditelannya maka hanya itulah rezeki baginya walaupun pendapatannya boleh membeli makanan yang mahal-mahal.



Apa jua yang kita buat,sebagai pensyarah,guru,kakitangan kerajaan,jurutera,juruteknik,wireman,menteri,raja,tukang gunting rambut,pekerja majlis bandaran,profesor dan sebagainya bukanlah kerja yang sepatutnya dibuat.Itu hanya KEPERLUAN kita sahaja.Kerja yang SEBENARNYA sepatut kita buat di dunia ini adalah BERIMAN dan mentaati Allah s.w.t serta nasihat-menasihati dengan kebenaran dan kesabaran (dakwah atau menyampaikan kebenaran).Firman Allah s.w.t:



"Demi masa
Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati dengan kebenaran dan nasihat menasihati dengan kesabaran"

(Surah Al-'Ashr ayat 1-3)


Itulah kerja sebenar kita di dunia.Hari ini orang sudah menjadikan keperluan hidupnya sebagai kerja sepanjang hayat.Hidupnya 24jam berpenat-lelah untuk memastikan perutnya sentiasa kenyang.Hidupnya semata-mata menjadi hamba perut,hamba nafsu dan hamba orang lain.Sibuk menjadi hamba dan kuli sampai tanggungjawab dia kepada Tuhan pun diabaikan.Manusia yakin bahawa jika tidak bekerja maka dia tidak dapat makan.Makanan datang dari pendapatan atau gaji yang didapatinya.Ini adalah YAKIN yang salah.Bahkan Allah lah yang mendatangkan rezeki baginya.Bukan pekerjaan,bukan gaji dan bukan pendapatan.Hari ini manusia yakin jika aku tidak dapat belajar di universiti,maka hidup aku tidak terjamin dan aku tidak dapat pekerjaan yang bagus.Ini juga YAKIN yang salah.Siti Nurhaliza misalnya,dengan keputusan SPM yang tidak berapa cemerlang,kemahiran bahasa Inggerisnya yang sederhana,tidak pernah belajar di universiti namun masih mampu hidup mewah dan bersuamikan orang kenamaan.Hari ini berapa ribu siswazah yang terpaksa menanam anggur di rumah?


PERINTAH


Jadi apa perlunya aku bekerja?Baik aku duduk goyang kaki menunggu rezeki datang dari Allah.Rezeki aku sudah ditetapkan oleh Allah.Jadi apa perlu aku risau.Baik aku duduk di masjid atau pergi berdakwah sahaja tanpa bekerja.Rezeki aku sudah tertulis di Lauh Mahfuz.Jadi kerja atau tidak tak penting.Lebih baik aku tidak payah belajar di sekolah dan hanya tanam anggur sahaja di rumah.Nanti rezeki datang dari langit atau datang ke riba aku.

INI JUGA ADALAH YAKIN YANG SALAH.

Sebenarnya kita bekerja kerana ia adalah PERINTAH DARI ALLAH S.W.T.Kita bekerja bukan kerana ia adalah sumber rezeki atau ia adalah tujuan hidup kita,tetapi ia adalah PERINTAH Allah Azza Wa Jalla.Firman Allah s.w.t:

” …bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki) Allah dan ingatlah akan Allah sebanyak-banyaknya, mudah-mudahan kamu menang.”

(Surah Al-Jumu’ah:10)

Ini adalah ayat perintah dari Allah s.w.t supaya kita tidak duduk diam mengharapkan rezeki semata tetapi bertebaran mencari rezeki Allah yang Allah telah letakkan di segenap penjuru dunia.Allah PERINTAH KITA BEKERJA TETAPI ALLAH TAK SURUH KITA YAKIN PEKERJAAN ITU BAGI REZEKI PADA KITA.

Rezeki datang dari Allah s.w.t.Rezeki bukan datang dari pekerjaan kita.Begitu juga makan.Kekenyangan datang dari Allah dan bukan datang dari apa yang kita makan.Ada orang yang makan 2-3 pinggan nasi tapi masih tidak kenyang-kenyang.Ada yang hanya makan 3 biji kurma dan seteguk air tetapi Allah beri dia kenyang.Jadi kenapa aku makan?Baik aku duduk diam sahaja dan harap Allah bagi aku kenyang.Tidaklah perlu aku bersusah-payah memasak atau pergi ke kedai mamak untuk membeli makanan.Tidak payahlah aku bersusah-payah mengunyah dan menelan untuk makan kerana Allah lah yang bagi aku kenyang bukan makan atau makanan.

INI JUGA MASIH YAKIN YANG SALAH.

Sebenarnya kita makan kerana Allah PERINTAH kita untuk makan.Kita makan bukan kerana dengan makan kita boleh kenyang tetapi kerana ia adalah PERINTAH dari Allah.Firman Allah s.w.t:

"Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah"

(AlBaqarah ayat 172)

"Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu"

(AlBaqarah ayat 168)


Kekenyangan datang dari Allah.Kekenyangan bukan datang dari apa yang kita makan.ALLAH PERINTAH KITA MAKAN TAPI ALLAH TAK SURUH KITA YAKIN BAHAWA DENGAN MAKAN KITA BOLEH KENYANG.

Begitu juga yang lain-lain.Allah perintahkan kita berusaha dan bertawakkal kepada Allah.Bila kita sakit kita akan makan ubat.Eh,Allah yang kasi aku sembuh bukan ubat.Ya,Allah yang kasi sembuh tapi Allah perintah kita makan ubat TAPI ALLAH TAK SURUH KITA YAKIN UBAT BOLEH KASI KITA SIHAT.

Firman Allah s.w.t:

"dan bertawakkallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pemelihara"

(AlAhzab ayat 33)


Jika kita memahami maksud AlQuran,kita akan dapati perintah Allah itu memang sesuai dengan fitrah manusia.Hari ini ada orang memandang AlQuran hanya sinonim dengan perintah HUdud potong tangan.Perintah jihad pergi berperang bunuh orang.Ini bukan sahaja yakin yang salah tetapi bodoh dan tidak berpelajaran sama sekali.Padahal AlQuran bukan sahaja perintah kita menjalankan undang-undang-Nya tetapi Allah perintah kita untuk makan,minum,bekerja malah tidur juga.Tetapi siapa yang bagi kita ngantuk?Allah...


ALLAH PERINTAH KITA TIDUR TETAPI ALLAH TAK SURUH KITA YAKIN BAHAWA TIDUR ITU BAGI KITA MENGANTUK.


Setiap perintah Allah s.w.t di dalam AlQuran mengandungi erti yang mendalam sekali.Allah perintah semua ini kerana ia adalah fitrah manusia.Sepertimana seseorang yang membeli satu mesin atau kenderaan,sudah pasti mesin atau kenderaan tadi dilengkapi manual cara menggunakan atau penjagaannya dari si pembuat mesin atau kenderaan tadi.Begitu juga manusia.Allah Azza Wa Jalla yang menciptakan manusia dan hanya Allah lah yang faham fitrah manusia.Jadi apakah dia manual bagi manusia tadi.

ITULAH ALQURAN.

AlQuran adalah panduan bagi manusia.Sebagaimana mesin yang mempunyai panduan menggunakannya maka AlQuran menjadi panduan atau petunjuk (guide book) bagi manusia 'menggunakan' dirinya sendiri dengan betul.Firman Allah s.w.t:

"Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa"

(AlBaqarah ayat 2)

Tetapi hari ini orang menyalahgunakan dirinya atau tidak 'menggunakan' dirinya dengan betul.Manusia yang benar-benar faham akan menggunakan AlQuran untuk menyelesaikan masalah kehidupannya.Hari ini segala jenis kaedah ciptaan manusia tidak berjaya dan gagal.Segala faham ciptaan manusia tidak sempurna.Komunisme tidak dapat menyelesaikan masalah ekonomi dan sosial,Kapitalisme juga tidak seluruhnya berjaya.Hari ini kita lihat China dan Jepun umumnya sebagai gergasi ekonomi sebelah Timur tetapi kita tidak tahu berapa ramai rakyat China yang terpaksa makan bayi sendiri kerana kelaparan.Kekayaan hanya bertumpu di zon-zon ekonomi utama sahaja daripada seluruh China yang besar itu.Di Jepun berapa ramai yang gila dan bunuh diri kerana tekanan kerja yang tinggi.

Inilah akibat kerana tidak menggunakan manual yang diberi oleh pencipta manusia itu sendiri.Kita yakin Allah perintah kita makan,minum,tidur dan bekerja tetapi kita tidak yakin dengan sistem ekonomi dan undang-undang dari-Nya?Betapa pelik sikap manusia hari ini.

Kita juga makan,minum,tidur dan bekerja tetapi kita tidak melakukan dengan cara yang betul.Apakah cara yang betul itu? IAITU DENGAN CARA NABI S.A.W.

Ada orang pada hari ini tidak sukakan nabi s.a.w.Mereka tolak hadis-hadisnya.Ada orang mempertikaikan kalimah syahadah dengan menolak lafaz 'MuhammadurrasullUllah',kerana bagi mereka kita bersyahadah dengan Allah sahaja,berguru dengan Allah sahaja.Hanya AlQuran yang patut diikuti bukan hadis-hadis.Padahal kalau mereka ikut AlQuran mereka juga kena ikut cara nabi Muhammad s.a.w.Firman Allah s.w.t:

"Katakanlah: "Ta'atilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir."

(Ali Imran ayat 32)


Lihat,di dalam AlQuran sendiri Allah PERINTAH supaya kita taat pada-Nya dan juga kepada Rasul-Nya iaitu Nabi Muhammad s.a.w.


LAILAHAILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLAH. Kita taat PERINTAH Allah,tetapi taat dengan cara bagaimana?DENGAN CARA YANG DITUNJUKKAN NABI MUHAMMAD S.A.W.Bukan cara syariat Nabi Ibrahim,Nabi Isa atau Nabi Musa.Apatah lagi syariat Komunis,Kapitalis,Zionis dan Iblis.Tetapi dengan syariat Nabi Muhammad s.a.w.

Jika kita faham rahsia di sebalik semua ini,kita akan faham bahawa semua perintah Allah jika dilakukan dengan cara Nabi s.a.w maka inilah KERJA kita yang sebenar hidup di dunia ini.

Makan cara nabi,minum cara nabi,tidur cara nabi,bekerja cara nabi...Inilah yang dinamakan sunnah nabi s.a.w.

Seterusnya jika kita lakukan apa saja dalam dunia mengikut sunnah nabi s.a.w maka apa yang kita buat adalah dikira sebagai ibadah;membuahkan pahala ganjaran di sisi Allah...

Ibadah bukan sahaja solat,puasa,zikir dan sebagainya.Hidup berpandukan sunnah Rasulullah s.a.w juga dikira ibadah.Tidur berdengkur melepek pun dikira ibadah!Bagaimana?Tidur dengan niat i'tikaf di dalam masjid.Tambah-tambah jika adab tidur dijaga,dimulakan dengan doa dan diakhiri dengan syukur sepertimana yang nabi buat.Bukan itu saja,berak bersembur najis busuk dan duduk termenung dalam tandas juga dikira ibadah!Eh,pulak...bagaimana?Membuang air besar yang disertai dengan adab-adab masuk tandas sebagaimana yang nabi ajarkan.Lihat,betapa indahnya Islam.Betapa lengkapnya Islam.Islam adalah manual kehidupan lengkap seorang manusia.Dari manual cara-cara membuang najis sehinggalah manual cara menguruskan ekonomi dan negara,semuanya termaktub dalam Islam.

Solat dan puasa adalah PERINTAH Allah sebagaimana makan,minum dan tidur.Bezanya solat,puasa dan undang-undang Islam bertentangan dengan nafsu kita tetapi makan,minum dan tidur sesuai dengan nafsu serakah kita.Jika solat,puasa serta hukum Allah akan mendatangkan dosa dan hukuman Allah jika tidak melaksanakannya,bagaimana pula dengan perintah makan,minum dan tidur jika kita tidak melaksanakannya?Ah,setahun ni aku tak nak makan dan minum.Ah,3 bulan aku tak nak tidur,aku nak bertapa, aku nak zuhud kononnya.

Juga berdosa kerana Allah s.w.t melarang kita sengaja mencampakkan diri ke dalam kebinasaan.Firman Allah s.w.t:

"Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik"

(AlBaqarah ayat 195)

Solat dan puasa misalnya sudahlah memang ibadah tetapi jika hidup kita seluruhnya berpandukan Allah dan Rasul-Nya maka,

Makan jadi ibadah,minum jadi ibadah,tidur jadi ibadah,bekerja jadi ibadah...semuanya dalam rangka mengabdikan diri pada Allah s.w.t.

Maka inilah yang menjadi sebab musababnya mengapa Allah Azza Wa Jalla menciptakan manusia malah jin juga,


"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku."

(Surah az-Zariyat ayat 56)




INILAH TUJUAN KITA DICIPTAKAN ALLAH,IAITU MENGABDIKAN DIRI KEPADA-NYA...INILAH TUJUAN HIDUP KITA,INILAH KERJA SEBENAR KITA DI DUNIA.



SUBHANALLAH

Artikel ini adalah pautan dari sumbernya RE-MATRIX Terimakasih kepada penulis atas penulisan yang sangat mengesankan.
Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]