Ahad, 22 Julai 2012

Elemen-elemen penting 4: To Be A Full Time Muslim

sambungan dari LINK



Maksud Firman Allah:

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (khabarkan kepada mereka):

Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka);
Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu.

Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
(Al-Baqarah :186).

Apa yang ingin saya kongsikan pada kali ini ialah, dari apa yang kita mudah untuk fahami dari ayat diatas ialah:

Allah memakbulkan semua doa dari para hambaNya setiapkali mereka bermohon padaNya.


Akan tetapi, mengapakah masih ada doa-doa kita yang kita rasakan kita memang perlu dan sangat penting bagi kita, masih belum nampak dimakbulkan?

Mungkin kita pasti berhusnuzzon dengan beranggapan perkara itu belum sesuai untuk kita perolehi pada saat ini, maka ianya belum tertunai, ATAU, kita menyedapkan hati kita mengatakan : Allah sedang mendidik aku untuk bersabar.

Dan mungkin kita akan kembali merujuk pada firman Allah yang bermaksud:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Al-Baqarah :216)

Atau mungkin jua kita masih tetap husnuzzon dan merujuk kepada hadis Nabi SAW:


”Tiada seorang pun yang berdoa kepada Allah dengan suatu doa, kecuali dikabulkan-Nya dan dia memperolehi salah satu daripada tiga keadaan, iaitu dipercepatkan penerimaan doanya di dunia, disimpan (ditunda) untuknya sampai di akhirat atau diganti dengan mencegahnya daripada musibah (bencana) yang serupa.
(HR At-Tabrani).

Maka kita ingin menganggap bahawa diakhirat kelak doa-doa kita itu akan menjadi salah satu asbab penolong diri kita. Sila (klik) untuk merujuk artikel Unmanifested Wishes


TETAPI, sedarkah kita bahawa firman Allah didalam surah Al-baqarah ayat 186 yang diatas sekali itu mempunyai sambungannya iaitu:

Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

Ayat ini dengan jelas dan terang MEMBERI PERINGATAN kepada kita bahawa Allah menyeru kita supaya mematuhi perintahNYA dan menjadi orang yang benar-benar beriman, kemusian dari itu barulah keadaan diri kita menjadi baik dan betul ~ tepat seperti apa yang sepatutnya.

Dari sini, apa yang kita mesti fahami ialah, Allah inginkan seseorang yang FULL TIME MUSLIM, bukannya PART TIME MUSLIM. Maka dari itu, barulah setiap doa dan permintaan itu dimakbulkannya.


Apakah ini sesuatu yang berat?

Ianya bergantung kepada diri kita sendiri. Apakah kita benar-benar sedar tujuan kita dicipyakan ini tidak lain tidak bukan hanyalah semata-mata untuk mengabdikan diri kepada Allah semata-mata.

Firman Allah: DAN TIDAKLAH AKU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA MELAINKAN UNTUK MENGABDIKAN DIRI (BERAMAL IBADAH) KEPADAKU...(ADZ-DZARIYAT: 56)

Sekurang-kurangnya, kita mestilah sentiasa berusaha untuk menjadi FULL TIME MUSLIM walaupun mengalami kesukaran. TETAPI perlu ada semangat mencuba dan berusaha dari masa ke semasa. Tetapi jangan terlalu perlahan dan jangan terlalu memaksa diri. Ingatlah pesan nabi SAW, ambillah jalan tengah dan bersederhana.

Rasulullah SAW pernah mengakui bahawa sederhana dalam segala aspek itu adalah bagus seperti sabda Baginda bermaksud:

“Sebaik-baik perkara adalah tengah-tengahnya (sederhana).”
(Hadis riwayat Baihaqi)

Allah SWT tidak akan memerintahkan kepada hambaNya sesuatu yang berada diluar kemampuan hambaNya. Maka dengan itu, perintah untuk menjadi FULL TIME MUSLIM ini adalah berada didalam kemampuan kita manusia sebenarnya.


Sebagai perkongsian, saya ingin kongsikan tentang saudara Rohullah Bayanzai, seorang pelajar Universiti di Amerika Syarikat, yang juga seorang al-hafiz (hafaz Al-Qur'an), sentiasa memperolehi A dalam ujian-ujian akedamiknya, juga seorang penjaring utama dalam kumpulan Basketball - Cougar yang diwakilinya, yang mana rata-rata pemain dan jurulatihnya adalah bukan islam, tetapi beliau tidak pernah meninggalkan solat dan tetap berpuasa walaupun ketika mengadakan latihan intensif basketball.

Jurulatihnya mengatakan:

Dia sangat komited dengan apa yang dipercayainya, dia tidak pernah memberi alasa bahawa sekarang ini bulan Ramadhan, saya tidak boleh berlari kerana berpuasa dan sebagainya. Dan dia adalah pemain terbaik saya.

Saksikan video dibawah, semoga memberikan semangat juang kepada kita untuk berusaha menjadi FULL TIME MUSLIM walau dimana kita berada, situasi apa pun yang kita tempuhi.

Tips : Apa nak dimakan ketika bersahur?

Adakah anda menitikberatkan menu ketika bersahur dimana anda harus bertahan sampai ke penghujung masa berbuka masa yang memerlukan anda menahan lapar lebih kurang 12 jam sehari.

Ketika bersahur anda disarankan mengambil makanan yang berasaskan tumbuhan hijau seperti sayur-sayuran dan juga makanan yang berasaskan serat yang terdiri daripada roti dan juga air mineral dengan kuantiti yang banyak.

Terdapat beberapa menu makanan yang disenaraikan di bawah baik untuk anda ketika bulan puasa

Sayuran-sayuran dari serat hijau (Fibregreen)
Pengambilan sayuran hijau mampu melambatkan proses penghadaman sekaligus melambatkan keinginan untuk makan. Selain baik untuk kesihatan dan juga perut, daun hijau seperti sederi dan juga lobak merah memang baik untuk proses penghadaman.

Karbohidrat

Maksud bijirin adalah seperti roti serat yang dijual mempunyai kanduagan gandum (Wheat) . Anda boleh memakan roti putih namun lebih digalakkan memakan roti yang terdiri daripada bijirin kerana rotinya lebih tebal akan membuat anda lambat lapar. Selain daripada itu juga variasikan menu anda agar tidak bosan, pilih la menu dari produk kekacang seperti kacang dal ataupun minuman barli ketika bersahur. Penuhkan dengan menu tersebut agar anda kekal cerdas untuk bekerja di siang hari.

Makanan protein

Kurangkan memakan nasi tetapi lebihkan pengambilan lauk dari menu berasaskan daging, terutama sekali dari resepi ikan. Ikan sememangnya antara menu yang harus anda hidangkan untuk seisi keluarga ketika bersahur.

Kurma
Sebelum tamat waktu bersahur, seelok-eloknya pengambilan kurma harus dititikberatkan kerana kurma adalah antara makanan yang memang penuh dengan khasiat dan vitamin, antara khasiat yang terdapat di dalam kurma adalah seperti, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium.

Sumber: LINK

Repost: SERONOKKAH BERPUASA?

Seronok berpuasa tahun ni?

Alhamdulillah, seronok rasanya, dapat buat ibadah sunat seperti tarawikh, bertadarus, banyak berzikir, seronok menunggu waktu nak berbuka, kadang kala pergi ke Bazar Ramadhan, beli jugakla beberapa juadah berbuka, tapi ala kadar je la, jangan la sampai membazir. Seronok rasanya. Sekarang ni dah masuk 10 hari terakhir ramadhan, lagi la seronok nak tunggu ketibaan Aidilfitri, adala pergi shopping haritu, beli baju raya untuk keluarga serba sikit. Memang seronok, walau pun sederhana, tapi meriah.




MEMANGLA SERONOK!


Memangla seronok, sebab memang dah sedia tahu bila azan mahgrib berbunyi je, bermacam-macam makanan ada tersedia depan mata.

Memangla seronok, sebab pukul 5 pagi ada makanan untuk sahur, siap minum susu kesihatan lagi.

Memangla seronok, sebab sebulan sahaja dilarang makan, siang sahaja yang tak boleh makan, malam makan sampai nak termuntah, lepas taraweh ada moreh lagi, kadang-kadang lepas tadarus sempat pulak pergi teh tarik.

Lapar dan dahaga pun tapi TIADA rasa risau atau bimbang tentang ada ke benda yang nak dimakan hari ini atau tidak.

Memang la seronok, duduk dalam pejabat berhawa dingin, memangla seronok dan seronok sangat-sangat.


Cuba kita fikir sejenak, apakah yang sepatutnya kita faham disebalik semua ini?

Bagaimana kalau kelaparan kita tu tiada penamat? maksudnya kita ini adalah fakir miskin, TIDAK TENTU BILAKAH lagi ada makanan untuk kita.

Bukan setakat waktu siang selama sebulan, tapi bertahun-tahun. Ada anak, nak sekolah tak mampu, apatah lagi nak beli baju sekolah.

Bekerja dengan perut kosong ditengah panas terik, dapat hanya cukup untuk makan malam anak-anak hari itu sahaja. Tiada sarapan, tiada makan tengahari, hanya teguk air paip, dan TIADA JAMINAN BAHAWA lepas maghrib ni ada makanan.....seronok?!





Seronok ke? seronok ke?!!




seronok ke macam aku berpuasa?....boleh feels tak?

Sedihnya bila tersedar selama ini dah berapa puluh tahun diajar berpuasa, tapi belum jugak faham untuk feels / menghayati dan memahami dengan jujur dan empatis tentang perasaan orang fakir miskin, sebab itu la hati ini masih lagi kedekut, bakhil, tahi hidung masin.


Allahuakbar! Allahuakbar, Allahuakbar, wahai yang Maha Memberi Rezki, Kurniakanlah kegembiraan dan ketabahan terhadap fakir miskin, mewahkan lah rezeki mereka, bebaskan lah mereka dari kefakiran...


Terbit untuk Portal Islam Murabbi pada 14 Sept 2011 LINK

Jumaat, 20 Julai 2012

Salam Ramadhan

Assalamualaikum,

Dikesempatan ini, saya mengucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa kepada semua pembaca blog ini. Saya doakan semoga kita semua diberikan rezeki dapat menunaikan ibadah puasa dengan sempurna dan sentiasa mendapat keampunan dan barakah dari Pencipta diri kita dan seluruh alam semesta ini, Allah SWT yang sangat kukasihi, Tuhan yang tunggal dan Amat Maha Berkuasa yang selama ini senantiasa tidak pernah berhenti dari terus memberikan didikan, harapan dan pertolongan serta sokongan kepada setiap makhluk ciptaanNya, walaupun berkali-kali hambaNya ini mendurhakaiNya.

Sabda Rasulullah SAW:

"Sungguh telah datang kepadamu bulan Ramdhan, bulan yg penuh keberkatan. Allah memfardukan atas kamu berpuasa. Di dalam bulan Ramadan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh syaitan. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Barang siapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu, maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan."
(Riwayat Ahmad)

"Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat."
(Riwayat Muslim)

"Sesiapa sempat bertemu Ramadan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh dia dengan Allah"
(Riwayat Ibn Hibban)

Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala dari Allah, maka dosanya yang lalu akan diampun oleh Allah.”
(Riwayat Imam al-Bukhari)


Selamat Menyambut Kedatangan Ramadhan Al-Mubarak!


arjunasetia

Sabtu, 7 Julai 2012

Syahadat Tebing

Seketika sewaktu masih kanak-kanak, saya pernah pulang ke kampung nenek saya, sebuah perkampungan tradisional. Rata-rata pada waktu itu, penduduk kampung menjadikan sungai sebagai tempat mandi, wudhu dan juga membasuh.

Suatu senja, saya di ajak mengambil wudhu untuk solat maghrib disungai yang hanya kira-kira seperlaungan dari rumah nenek saya. Selesai wudhu, pakcik saya bertanya

"Kau dah baca syahadat tebing ke belum?"


'Syahadat Tebing?....

"Syahadat tebing kau tak tau lagi ke? lepas ambil air sembahyang (wudhu') kena baca syahadat tebing dan beliau mengajarkan saya ayat yang disebutnya sebagai syahadat tebing itu.

Rupa-rupanya ayat yang dimaksudkannya itu adalah doa setelah wudhu. Ianya dikenali dikawasan perkampungan sebagai syahadat tebing kerana ayatnya yang hampir serupa dengan kalimah syahadat, dan ianya selalunya dibaca ketika berdiri diatas tebing sungai iaitu sejurus setelah mengambil wudhu.




Hanya sebagai perkongsian,maka disini saya sertakan Hadis Nabi SAW tentang doa tersebut:

Sabda Rasullullah SAW:


"Sesiapa yang mengambil wuduk dengan baik kemudian dia berkata,

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.
“Aku bersaksi, bahwa tiada Tuhan yang haq kecuali Allah, Yang Maha Esa dan tiada sekutu bagi-Nya. Aku bersaksi, bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya”.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ مِنَ التَّوَّابِيْنَ وَاجْعَلْنِيْ مِنَ الْمُتَطَهِّرِيْنَ.
“Ya Allah, jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang sentiasa mudah bersuci”.

Asyhadu allailaha'illallah, wahdahu la syarikalah, wa asyhadu anna Muhammadan 'Abdahu wa rasulluh, Allah hummaj 'alni minat tawwaabin, waj'alni minal mutatohhiriin


Akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana dia suka.

(Hadis Riwayat Al-Tarmizi(50);Sahih:Sahih Al-Tarmizi(55) dan Al-Nasai(148);Sahih:Sahih Al-Nasai(148))


Sebuah riwayat menerangkan bahawa antara fadilat membaca doa ini ialah

Sesiapa yang membaca doa selepas wudhu , maka akan keluar segala dosanya daripada segala anggotanya dan dicap pahala wudhunya dengan satu cap yang ia tidak akan mati dalam keadaan murtad.

BERMAKSUD
mengamalkan doa ini DAN sentiasa berusaha hidup dalam keadaan menjauhi larangan dan mengerjakan perintah Allah, maka jika dia mati dalam keadaan beriman, maka wudhunya akan diangkat ke langit dan air wudhu itu sentiasa bertasbih dan bertafakur dan dituliskn baginya pahala sehingga hari kiamat..


wallahuaklam
Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]