Sabtu, 16 Jun 2012

Tukar Password Email Anda Jika

Pernahkah anda menerima email dari diri anda sendiri? Maksudnya menerima email dari alamat email anda sendiri dan didalam email tersebut mempunyai link yang mengarut seperti perjudian, pornografi dan sebagainya?

Atau pernahkahkah rakan contact dalam email anda menerima email dari anda, sedangkan anda tidak menghantar apa-apa kepada mereka. Lebih-lebih lagi jika didalam email tersebut terkandung link yang memautkan pautan ke website lucah dan sebagainya. Sehingga ada rakan yang menuduh saya sengaja menyebarkan website lucah kepada dirinya!

Saya juga sering menerima email-email dari rakan-rakan contact saya yang mana didalamnya terdapat link-link yang mengarut, yang mana saya pasti, email ini bukan dari rakan saya, melainkan email mereka telah di akses oleh individu yang tidak bertanggung jawab.

Jika ini berlaku, antaranya, bermakna anda menggunakan password yang 'weak' (lemah) atau terlalu ringkas sehingga dapat di 'hack' oleh para hackers yang bertaburan dalam dunia maya ini. Sila tukar password anda dengan yang lebih rumit (strong) seperti mengandungi kombinasi nombor dan huruf yang hanya anda mengetahui maksudnya.

Bagi pengguna Yahoo Mail, untuk memastikan samada benar atau tidak email anda sedang digunakan oleh individu lain bagi kepentingan mereka, sila KLIK pada LINK INI

Saya telah mengalami perkara sebegini dan apabila saya membuat pemeriksaan melalui link yang diatas, ini lah hasil yang saya dapati:


Berdasarkan Negara (klik untuk memperbesarkan gambar)

Terdapat beberapa kali akaun email saya dibuka dari negara yang tidak pernah saya sampai seperti Greece, Hungary dan Poland


Berdasarkan I.P Address (klik untuk memperbesarkan gambar)

Terdapat IP adress yang ternyata dari luar negara yang mengekses email saya dan menghantarkan email-email spam kepada rakan-rakan saya.

Setelah saya menukar password saya dengan katalaluan yang lebih rumit, Alhamdulillah, saya tidak lagi menerima email dari alamat email saya sendiri, dan dari pemantauan yang saya lakukan, tiada lagi kelihatan email saya diakses oleh individu lain, melainkan hanya dari IP Address saya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]