Selasa, 31 Januari 2012

The Duit 3 - Memberi dan Menerima

sambungan artikel lalu

Apabila kita berbicara mengenai membina kekayaan, kekayaan adalah cara berfikir. Ia adalah mengenai bagaimana anda berfikir. Anda harus berasa senang dengan wang (Membuang segala tanggapan negatif terhadap wang) untuk ‘menarik’ lebih banyak wang kepada anda.

Sebagaimana yang diketahui apabila manusia tidak mempunyai cukup wang , mereka merasa kesempitan wang dan mula mengeluh dan sentiasa merasakan/ menggetarkan pemikiran dan perasaan 'tidak cukup, very limited

Tetapi fikiran negatif sedemikian akan menghalang wang untuk datang kepada anda! Anda harus hentikan kitaran tidak sihat itu dengan berasa senang dengan wang dan bersyukur dengan apa yang anda miliki. Sepertimana maksud hadis dibawah:

Dari Abu Sa’id al-Khudri berkata, Rasulullah bersabda:

Sesiapa yang merasa cukup, Allah akan mencukupinya (sehingga jiwanya kaya/merasa cukup dan dibukakan untuknya pintu-pintu rezeki).

(HR. al-Bukhari no. 1469 dan Muslim no. 2421)


MEMBERI DAN MENERIMA BERLIPAT KALI GANDA

Memberi ialah satu cara yang memberi kesan yang sangat dalam kehidupan anda untuk mendapat lebih banyak penghasilan. Ini kerana apabila anda memberi , anda sedang menghantar mesej yang anda mempunyai lebihan wang. Ia tidak menghairankan apabila antara orang terkaya di dunia adalah pemberi yang baik. Mereka memberikan sejumlah wang dan ini memberikan mereka hasil berupakan sejumlah wang kepada mereka berlipat kali ganda.

Sekiranya anda berfikir

“Saya tidak mempunyai wang yang cukup untuk memberi”

Cuba amati betul-betul kata-kata tersebut, anda patut sedar mengapa anda tidak mempunyai wang secukupnya. Ya! Kerana itulah Affirmasi anda!





Ada perbezaan yang besar di antara memberi dan berkorban. Memberi merupakan satu tindakan yang sukarela manakala berkorban pula selalunya tidak akan menyenangkan hati kita.

Memberi dengan ikhlas dari hati akan membuat anda berasa gembira dan senang hati, anda akan dapat merasai perbezaannya.

Sebagaimana maksud Firman Allah:

"Perumpamaan orang-orang yang mendermakan harta benda di jalan Allah, seperti (orang yang menanam) sebutir biji dan menumbuh tujuh tangkai dan pada tiap-tiap tangkai terdapat seratus biji. Dan Allah akan menggandakan (pahala) bagi orang yang dikehendakinya, dan Allah itu Maha Luas lagi Maha Mengetahui.
(Al-Baqarah: 261)

Untuk menghuraikan ayat ini Nabi SAW telah memberikan perinciannnya dengan sabda baginda:

“Sedekah seseorang kamu yang ikhlas itu akan menutup 70 pintu kejahatan. Sedekah seseorang kamu itu akan dibalas oleh Allah s.w.t. dengan 4 jenis pembalasan iaitu :

1. Satu sedekah yang dibalas dengan 10 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada fakir miskin.

2. Satu sedekah yang dibalas dengan 70 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada kaum keluarga dan sanak saudara.

3. Satu sedekah yang dibalas dengan 700 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada sahabat handai dan teman-teman.

4. Satu sedekah yang dibalas dengan 1000 kali ganda adalah sedekah yang diberikan kepada para penuntut ilmu atau orang yang berjihad pada jalan Allah

We are the ones who make a brighter day, So lets start giving
There's a choice we're making, We're saving our own lives
Its true we'll make a better day, Just you and me..



to be continue...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]