Khamis, 5 Januari 2012

The 'Duit' 2 ~ Affirmasi

sambungan artikel lalu

Terdapat beberapa kategori manusia dalam dunia kita hari ini.

Golongan pertama:

Tiada Duit (Kurang/ cukup-cukup) dan
Tiada Masa (Kurang Masa berkualiti untuk diri dan family)

- Kebanyakkan dari golongan ini adalah golongan yang bekerja makan gaji

Golongan Kedua:

Tiada Duit tetapi Ada banyak masa terluang

- Kebanyakkan dari golongan ini adalah penganggur

Golongan Ketiga

Ada banyak duit dan Ada banyak masa berkualiti.

- Kebanyakkan dari golongan ini bergelar jutawan


Diantara ketiga-tiga kategori diatas ini, golongan yang sentiasa mempunyai Lebihan Wang ialah golongan ketiga. Mereka memiliki kebebasan Kewangan (Financial feedom) dan juga memiliki kebebasan masa (masa berkualiti untuk pengurusan diri dan juga keluarga).

Jika kita berada dalam golongan yang pertama, mempunyai wang, tetapi selalunya cukup-cukup dengan keperluan dan adakalanya memiliki sindrom GHBBH (Gaji habis, Bulan Belum Habis), biasanya kita juga tidak memiliki kebebasan masa berkualiti kerana kebanyakkan masa kita dihabiskan dengan membuat kerja-kerja 'overtime' dan juga kerja-kerja sampingan bagi menampung beban kewangan.

Apakah beza antara golongan pertama dan golongan ketiga? Apakah pula persamaan antara golongan pertama dan golongan ketiga ini?

Persamaan:

Antaranya ialah, kedua-dua golongan ini memiliki wang setiap bulan, memiliki kenderaan, ada yang memiliki rumah, keluarga dan lain-lain.

Perbezaannya:

Nilai tunai yang dimiliki tidak sama. Katakan seseorang yang makan gaji mungkin menerima RM5,000 setiap bulan hasil wang gaji dan kerja-kerja sampingan, tetapi kesemua pendapatannya itu digunakan untuk membayar keperluan saraan bulanannya, akan tetapi jika seseorang jutawan itu menerima sejumlah wang bernilai RM5,000 pada bulan yang sama, kemungkinan dia tidak menggunakan langsung wang tersebut untuk membayar apa-apa, malah boleh menyimpan sahaja atau pun membelanjakan wang tersebut dengan rasa gembira kerana dia memiliki Lebihan Wang dan tiada berhutang.

Persoalannya disini, apakah yang Golongan Ketiga ada, tetapi tidak ada pada golongan pertama? Mereka memiliki:


....KUASA BELI YANG TINGGI...
KUASA MEMBAYAR YANG BESAR...
KUASA MEMBERI YANG LUAS..


Tentu sahaja perkata Kuasa Beli ini biasa anda dengar terutama bagi mereka yang pernah mengambil jurusan ekonomi. Maka dari apa yang anda dapat lihat disini, anda boleh menggunakan ketiga-tiga ayat diatas sebagai Affirmasi harian anda sebagai langkah pertama anda untuk memiliki kebebasan kewangan.

Jadikan: "Aku memiliki Kuasa Beli Yang Tinggi' sebagai affirmasi anda.
Tetapi ingat! sebelum mengucapkan affirmasi ini, lakukan langkah yang perlu anda lakukan sebelum membuat affirmasi terlebih dahulu. Jika tidak, ianya hanya akan menjadi kata-kata yang tidak mempunyai makna sahaja. Apakah langkah tersebut? Bagi yang benar-benar mengikuti perbincangan-perbincangan dan perkongsian di dalam blog ini,tentu tahu akan jawapannya.


to be continued

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]