Isnin, 5 Disember 2011

Nikmat Yang di 'terlupa' kan

Bapa mertua saya pernah bertanya saya secara serious kepada saya disuatu ketika dahulu:

Talhah, abah nak tanya, dalam banyak-banyak nikmat dunia yang kita dapat dalam hidup ini, kamu rasa, nikmat apa yang paling sedap sekali?

Saya agak terkeliru dengan soalannya, apakah ingin menduga saya atau ingin berjenaka, maka dengan tersipu-sipu saya cuba memberi jawapan.

Nikmat dunia ya?..hmmm..mungkinkah nikmat hubungan suami isteri?


Abah:

Hmmm...hampa semua ni memang tak dak benda lain nak ingat..heheh..ada lagi perkara lain yang kenikmatan dia sangat sedap..sangat nikmat, tapi kita jarang nak bersyukur, dan jarang ambil peduli tentang nikmat yang satu ni.


Nikmat apa tu abah?


"Nikmat ketika membuang air besar! Ketika sedang meneran keluar 'tuuuut' itu, bukankah kamu rasa nikmat sangat? rasa lega sangat? rasa puas? ada tak?


Saya mengangguk-nganggukkan kepala mengiyakan kata-katanya. Memang benar apa yang dikatakannya itu. Mungkin bagi mereka yang pernah mengalami sembelit (sakit sukar buang air besar) atau buasir sahaja yang dapat menghargai betapa nikmatnya jika membuang air besar dengan sihat.

Maka lantaran itulah, wajib kita bersyukur diatas nikmat yang satu ini dengan mengucapkan doa ketika keluar dari tandas (keluar dengan kaki kanan mengikut sunnah) iaitu:

Hadis dari Ibnu Umar, sabda Nabi saw:




Ertinya:

"Bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakanku kenikmatan dan mengekalkan dalam diriku kekuatan dan menjauhkan segala penyakit daripada aku."

(Riwayat Ibnu sunni dan al-Tabarani)


Wallahuaklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]