Jumaat, 18 November 2011

Tak sabar-sabar nak jadi "Ayang"

Setahun yang lalu

Dah beberapa kali sis mengadu padaku perihal masalah percintaan dia yang sering menghadapi masalah. Iyelah, aku faham sis, anak dah dua, usia makin meningkat, kerisauan mencari pengganti yang sudi pada status dan situasi semakin bertambah tinggi.

Tapi ini tidak bermakna sis harus main terima sesiapa sahaja yang cuba ingin masuk ke dalam ruang hidup sis. Tidak kesemua mereka itu benar-benar jujur dan ikhlas. Ramai yang hanya mengambil kesempatan di atas kebaikan sis. Sesetengahnya ada yang berpandangan sempit tentang status 'janda' itu sis. Bagi mereka, seseorang janda itu sudah tentu hauskan seks dan mereka tidak memandang sis dengan nilai seorang wanita, melainkan hanya barangan seks untuk mereka.

Selain itu, sis juga terus dijadikan sebagai sumber kewangan tak rasmi mereka. Aku sedar, sis amat pemurah, dengan kedudukan yang sis ada, sis tak kedekut berbelanja apatah lagi kepada 'mereka-mereka' yang berkenaan. Tetapi lihatlah apakah akibat yang ditanggung oleh sis kini? Kerap kali diperdaya, dan akhirnya menangis sendirian mengenangkan nasib diri, dan semakin memandang negatif pada kehidupan dan takdir.

Aku pernah mendengar perbualan sis dengan seseorang yang baru sis kenali 2 hari, sis telah menggunakan gantinama diri sis sebagai "ayang" kepada lelaki tersebut. baru 2 hari sis. Aku faham, sis pernah merasai kebahagiaan rumahtangga sedikit masa dahulu, dan apa yang sis lakukan sekarang ini ialah perlakuan bawahsedar bahawa sis ingin kembali hidup seperti dahulu, menggunakan gantinama diri "ayang" terhadap seorang lelaki yang disayangi. Tetapi itu dulu, dengan suami yang sah. Bukan dengan lelaki ajnabi yang baru dikenali 2 hari! Lantaran terlalu mudah menyerahkan kasih yang sis sendiri tidak pasti apakah ianya ikhlas dari hati sis, membuatkan lelaki ini memandang sis sebagai seorang wanita berkedudukan yang terlalu mudah ditawan.

......................

Hari ini

"betul Talha, kita serahkan kasih dan cinta kita pada Allah, maka Allah akan menganugerahkan kepada kita cinta yang bahagia dan barakah. Tak perlu gopoh gapah cari pengganti, tak perlu risau tak ada orang nak, dia datang sendiri dalam keredhaan"

" Apa yang penting dalam hidup ni rupanya husnuzzon kepada Allah dulu, selepas tu, masyaAllah, macam air mencurah-curah bahagia datang"

Ceria wajah sis bercerita padaku. Syukur, hidup sis kini nampak lebih bercahaya dan bermakna.

"Abang! marilah turun minum sekali dengan Talha ni, takkan la ummi minum berdua je. Budak berdua ni pun entah kemana diorang pergi main agaknya"

Eh? ummi? tak guna ayang ke kak?..hehe

"hmmph..tak mainla ayang-ayang..itu dolu-dolu punya cerita,..eh, Talha pulak bila lagi?

hmm..ni yang den lomah ni..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]