Jumaat, 14 Oktober 2011

Kegembiraan dan Kesedihan itu datang dari satu Pakej

Adakalanya aku berangan, kalaulah aku ni burung, boleh terbang kesana kemari dengan riang dan bebas,...

Tapi ustaz Haikal jawab balik:

"anta tanya kat ayam pun, dia jawab ada problem jugak, problem kena langgar masa lintas jalan, kena baling batu dengan budak nakal...dalam dunia ni, kat mana tempat yang tak ada problem, tak ada kesedihan, tak ada kesakitan, tak ada kegembiraan, tak ada ketenangan? Kegembiraan dan Kesedihan itu datang bersama satu pakej

Benarlah apa yang ustaz beritahu itu, sepertimana maksud ayat dalam surah Al-Inyirah (lapang):

"pada tiap kesulitan itu pasti akan disusuli dengan kemudahan,
sesungguhnya, setiap kesukaran itu pasti diiringkan dengan jalan penyelesaian'
maka apabila sesuatu permasaalahan itu telah selesai,
maka berusahalah dengan gigih dan (meneruskan kehidupan dengan optimis dan berusaha melakukan amal soleh yang lain pula)
..dan tunjukkanlah pengharapan kepada TuhanMu.."
(al Insyirah: 5-8)

Hati mana yang tak sedih bila melihat orang-orang yang disayangi, yang bersifat lemah, dizalimi oleh manusia lain?..tak kiralah apa pun, dari rakan-rakan yang jauh, yang dekat, yang hanya dikenali melalui Maya Internet, atau yang memang membesar dalam kejirananku sendiri, yang dilukai, didera samada fizikal mahupun perasaan, hinggalah kepada anak kecil berusia 5 tahun pun dibuli dan dipukul rakan sebaya hingga terpaksa menerima jahitan dikepala.

Kadangkala aku terfikir sendirian, mengapakah terlalu banyak kesedihan dan keperitan didunia ini berbanding dengan kegembiraan?

Aku hampir down lagi malam ini, maka dengan segera aku panjatkan doa bersungguh-sungguh, seikhlas mungkin padaNya, berikanlah pula giliran merasakan kegembiraan, ketenangan dan kebahagiaan kepada mereka-mereka yang kukenali ini, termasuk diriku. Gugur lagi airmata mahalku malam ini. Syukurlah akhirnya dapat mendengar suara Fiq dalam telefon yang menunjukkan dia berada dalam keadaan riang.

Aku teringat juga dosa-dosa yang telah kulakukan selama ini, berapa banyak hati-hati mereka-meraka yang pernah kulukakan, apakah semua ini pembalasan. Aku tak mahu sedih ini berpanjangan, kerana aku bimbang akan ditimpa kemurungan lagi, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...

Ustaz Haikal: wew, sifu LOA pun tak tahan tekanan macam ni? takper, itu tandanya anta manusia biasa yang normal, kalau semua anta tahan, anta bukan manusialah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]