Isnin, 17 Oktober 2011

Fikirkan Sejenak




وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّيْ جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيْفَةً قَالُوْا أَتَجْعَلُ فِيْهَا مَن يُفْسِدُ فِيْهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّيْ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُوْنَ

[30] Dan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat :

Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di bumi seorang khalifah.

Berkata mereka (para malaikat):

Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang membuat kerosakkan di dalamnya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ?

Dia (Allah) berfirman : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

(Al-Baqarah:30)

.......................................................

Fikirkan sejenak apa yang dikatakan oleh para malaikat iaitu:

Berkata mereka (para malaikat):

"Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang membuat kerosakkan di dalamnya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ? "

Bagaimanakah para malaikat boleh mengemukakan persoalan 'orang yang membuat kerosakkan (makhluk yang melakukan pertumpahan darah) ketika Allah baru sahaja memberitahu mereka bahwa Allah hendak menciptakan Adam?

Apakah para malaikat hanya membuat spekulasi atau sangkaan-sangkaan tentang sifat dan perbuatan makhluk baru yang ingin diciptakan ini? Sudah tentu tidak. Para malaikat tidak akan mengatakan perkara-perkara berbentuk spekulasi atau sangkaan buruk. melainkan perkara-perkara yang berada didalam pengetahuan mereka, yang telah dilihat oleh mereka.

Persoalannya, dimanakah para malaikat melihat kelakuan dan sifat manusia yang melakukan pertumpahan darah dan kerosakan, sedangkan diwaktu itu Adam a.s belum diciptakan lagi?

Apakah telah ada generasi (bani) manusia lain sebelum Adam yang telah musnah (kiamat) akibat sikap dan perbuatan mereka sesama sendiri?


~Dia (Allah) berfirman : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.



wallahuaklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]