Selasa, 11 Oktober 2011

Diet Pemakanan Yang Tepat

MENU DAN DIET IKUT CARA RASULULLAH SAW

Tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit.

Terdapat Hadis Rasulullah SAW yang menerangkan dan memberi saranan dan juga tunjuk ajar, tentang cara pemakanan dan diet yang tepat dan seimbang bagi tujuan menjaga kesihatan tubuh badan manusia antaranya:

JENIS MAKANAN




Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU Contoh :- KOKTEL

CARA MAKAN

ELAKKAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI. TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.

TIDAK DIGALAKKAN MAKAN LEWAT MALAM HARI, KERANA DIKHUATITI AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
(maksudnya, jangan makan malam setelah habis waktu Maghrib )

Kurangi makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion POSITIF(+) sedangkan dalam ikan mengandung ion NEGATIF(-), jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Sadaqarasulullah

SUMBER: LINK

1 ulasan:

  1. kaloi pun ade gak list nie
    tp kekadang uh langgar jerk pntang uh hehehe

    BalasPadam

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]