Ahad, 16 Oktober 2011

Crop Circle (fenomena lingkaran tanaman)

Fenomena Lingkaran Tanaman (Crop circles) adalah suatu formasi grafik teratur yang terbentuk secara misteri di kawasan ladang tanaman, ianya muncul secara tiba-tiba dikawasan-kawasan tersebut dalam tempoh sesingkat semalaman. Fenomena ini pertama kali ditemukan di England pada akhir 1970, dengan bentuk formasi lingkaran sederhana. Setelah itu, formasi tersebut kian banyak muncul dan berbentuk bertambah rumit dan tidak terbatas hanya pada hanya bentuk lingkaran.

Mereka yang mempelajari fenomena lingkaran tanaman ini dikenali dengan istilah "cerealogis", dan kajian terhadap fenomena ini disebut Cereolog. Para Cerealogis kemudian mengembangkan istilah baru untuk fenomena ini, yaitu agriglif. Fenomena "lingkaran tanaman" juga seringkali dikait-kaitkan dengan isu UFO, atau juga makhluk luar angkasa.



Formasi-formasi yang muncul secara tiba-tiba di tengah-tengah kawasan ladang terutamanya ladang jagung ini amat teratur, menarik dan misteri.

Persoalannya, Siapakah yang telah melakarkan formasi ini?, atas tujuan apa? dan mengapa?

Mengikut kajian para pengkaji, untuk membuat formasi sesempurna yang sering dijumpai ini, adalah mustahil jika manusia melakukannya dalam tempoh yang sangat singkat, memandangkan ukuran-ukuran geometri dan formula yang amat tepat (acurate) melainkan jika manusia itu mempunyai alatan dan teknologi yang sangat canggih dan maju. Para petani yang ladang-ladang mereka terbabit dengan fenomena ini mendakwa bahawa tiada apa pun yang berlaku diladang mereka sehari sebelum formasi ini muncul. Mereka menyedari kewujudan formasi-formasi ini menjelang keesokkan pagi ketika sampai ke ladang untuk melakukan pekerjaan seperti biasa.

Diantara formasi-formasi yang telah direkodkan penemuan:





Betapa unik dan telitinya formasi-formasi yang ditemui (Gambar diambil dari atas):











Siapakah yang bertanggungjawab membuat formasi-formasi yang begitu acurate dan melibatkan kawasan yang sangat luas dalam masa semalaman ini, dan apakah tujuannya?

Setelah anda melihat gambar-gambar yang dipaparkan ini, apakah anda merasakan manusia mampu melakukannya dalam masa satu malam?

~bersambung~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]