Rabu, 18 Mei 2011

Sauh Kehidupan (Bhg 3)



sambungan dari artikel yang lalu:

Akhirnya kita mengakui bahawa kita tak dapat tidak, sangat bergantung kepada kapal kita untuk meneruskan kehidupan. Kita tidak boleh meninggalkan kapal kita. Dan sauh-sauh yang memenuhi ruang kapal kita telah menjadi sebahagian dari hidup kita dan kita juga tidak mampu hidup tanpa sauh-sauh itu. Maka kita meneruskan pelayaran kehidupan kita dengan keadaan yang amat sukar, berat dan sangat menyakitkan. Bagaimana dengan mimipi-mimpi kita? Bagaimana dengan harapan dan cita-cita kita? Retak seribu? Tak siapa yang tahu?..dengan kehidupan yang sebegini, masih adakah masa depan yang baik untuk kita?

SIAPAKAH YANG MELETAKKAN SAUH KEHIDUPAN INI?
Mereka yang meletakkan sauh-sauh ini adalah dengan niat dan tujuan yang murni, iaitu bertujuan supaya kapal kita dapat membuat perjalanan yang lancar dan mampu mengharungi pahit getir pelayaran kehidupan.

Mereka merasakan ianya sesuatu yang betul kerana mereka amat memahami, mengenali dan menggunakan sauh ini untuk kapal mereka juga Oleh itu mereka merasakan satu kemestian untuk memberikannya kepada kita pula.

Fikirkan seperti ini:


Katakan, hanya ada sebuah kedai menjual sauh dipulau tempat mereka tinggal, dan kedai tersebut hanya menjual satu jenis sauh sahaja. Mungkin sahaja mereka tidak pernah mengetahui tentang sauh jenis lain.

Mungkin sahaja sauh jenis lain amat asing kepada mereka dan mereka dipulau tersebut telah menggunakan sauh yang sama berketurunan lamanya.

Mulakan sesuatu yang berbeza hari ini

Kini saya optimis bahawa anda, telah pun memahami konsep sauh ini secara umumnya, dari perbincangan kita tentang ‘sauh kehidupan’ dalam artikel-artikel yang lalu.

Tentunya kita selalu bertemu dengan seseorang yang memiliki senario yang berbeza dari kita. – Memiliki kasih sayang seperti yang diinginkan, kejayaan, dan personaliti yang jauh lebih baik dari kita. Mengapa?

Apa yang pasti disini ialah, mereka ini memiliki/dibekalkan dengan sauh yang amat berbeza dari kita. Mereka memiliki TA yang berbeza dari kita.

TA yang ditanamkan sedikit-demi sedikit didalam proses pembesaran kita ini jika TA yang salah, maka inilah antara punca kegagalan, kesedihan dan kekecewaan hidup kita.

Untuk sedikit pencerahan, ingin saya tegaskan bahawa nota ini ditulis TIDAK sama sekali bertujuan untuk Menuding Jari Mencari Siapa Yang Salah, tetapi hanyalah untuk mencari penawar dan berikhtiar memperbaiki apa yang telah rosak dan silap.

Percaya atau tidak, mereka-mereka yang kita lihat memiliki kehidupan yang kita rasakan amat jauh berbeza dan bahagia dari kita itu sebenarnya sama sahaja dengan diri kita.

- Anda bukanlah bernasib malang dan mereka bukanlah bernasib baik
- Anda juga berhak dihargai, disayangi dan bukan hanya mereka sahaja
- Anda juga kaya, layak untuk Berjaya, sama sahaja seperti mereka

Apakah yang membuatkan anda dan mereka berbeza?

Mereka memilki TA yang membawa mereka ke arah kehidupan yang berjaya, tenang, aman, damai, memiliki kasih sayang dan perhatian yang diinginkan dan berbagai lagi. Sauh yang dibekalkan kepada mereka amat jauh berbeza dari apa yang dibekalkan kepada anda.

RAWATI HIDUP ANDA

Tugas anda kini adalah hanya mengenalpasti, dan membuang apa jua TA yang salah dan menggantikan dengan yang betul, tepat dan mampu membawa perubahan didalam diri anda.
Mungkin anda telah mempelajari dan mempraktikkan Hukum Tarikan, berfikiran positif, melakukan affirmasi dan sebagainya. Akan tetapi sekiranya anda masih mempunyai TA yang salah, dengan ‘sauh’ yang salah, segala apa yang anda praktikkan dalam Hukum Tarikan amat sukar untuk anda capai dengan jayanya.

Menukarkan TA, akan memberikan impak perubahan yang amat besar didalam kehidupan anda.

Langkah yang perlu kita ambil:

Kenalpasti dengan memberi ruang masa pada diri untuk merenung jauh pada hati dan perasaan anda bila memikirkan sesuatu isu dan perkara, apakah kita ada merasakan ‘tak sedap hati’/ feeling bad / rasa sangka buruk terhadap isu tersebut.
Perlu difahami bahawa ‘rasa tak sedap hati’ itu mungkin sahaja tidak dimiliki oleh orang lain bila mereka memikirkan isu yang sama kerana TA kita dan mereka berbeza.

Tukar segala TA kita jika kita memiliki perasaan ‘SANGKA BURUK” terhadap:

1. Tuhan, takdir dan ketentuanNya

2. Cinta, jodoh dan perhubungan

3. Kewangan dan rezeki (ada yang kecut perut bila teringatkan wang, kerana dibelenggu kerisauan akibat hutang – wang dan hutang adalah 2 perkara yang berbeza)

4. Kesihatan

5. Keyakinan diri

6. Nilai diri anda dimata orang lain (jangan prejudis)

7. Lain-lain yang relevan

Langkah seterusnya (bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]