Sabtu, 23 April 2011

Tak guna punya pompuan!

Di suatu ketika

abang: Hey pompuan, cepat sikitla! ingat kau sorang je ke nak guna bilik air, aku pun nak mandi jugak..berangan lah tu..tak guna betulla pompuan ni!

adik; kakak ni sibukla, orang nak tengok kartunla..beli la TV sendiri

Mak: Abang, tolong temankan adik nak cari buku dia, abang: ah..malasla mak, biarla dia pergi sendiri, bukan dia takde kaki nak berjalan

Mak: ni apa masak nasi macam ni? bubur ke nasi ni? berapa banyak air kakak letak ni?..ayah kau marahla macam ni..haii, memang tak boleh harap langsunglah ada anak dara macam ni

Ayah: Ayah sibukla kakak, takpela, kakak dah menang anugerah tu kira baguslah, ayah tak dapat datangla, ajak mak ke abang pergi tengok


Di suatu ketika


Lelaki ajnabi: Tiap kali saya bangun je dari tidur, awak la orang pertama yang muncul dalam fikiran saya

Lelak iajnabi : Siapa yang dapat awak memang lelaki yg sangat beruntung, awak cantik, lembut, sporting...

Lelak ajnabii: Eh, saya tak kisahla, awak punya pasal saya mati pun takpe, baru je 20 minit saya tunggu, saya faham jalan jem, jangan la risau ya

Lelaki ajnabi: (SMS)I miss you so much

Lelaki ajnabi: (SMS) Jaga diri bebaik taw..

Lelaki ajnabi: (SMS)awak, awak sayang saya tak?..

Lelaki ajnabi: Mengenali diri awak merupakan perkara paling indah dalam hidup saya awak tau tak

Di suatu ketika yang lain pula


Ayah: Anak tak mengenang budi! Kau conteng arang ke muka bapak kau ni..mana aku nak letak muka aku ni ha? Aku hantar sekolah ugama pun tak menjadi apa-apa langsung pada kau..Hisshhh..kalau aku ikutkan hati aku ni…!!

Mak: Kenapa la kakak buat macam ni, tak ingat Tuhan ke? Tak ingat mak ayah ke? *Selama ni apa yang kurang kami bagi pada kakak? * kakak kan solat..

Abang: Halau je dia keluar dari rumah ni..memang tak guna punya pompuan..biar jadi jalang je terus

Adik: Mengandung tu macam yang ada baby dalam perut tu ke?



*Selama ni apa yang kurang kami bagi pada kakak? *

1. Kasih sayang,
2. Rasa Hormat dan Dihargai
3. Pujian , Perangsang dan Semangat
4. Kefahaman yang tepat terhadap pendidikan ugama yang diberikan

Kesimpulan dan Peringatan:

Sayangi, hormati dan hargai saudara perempuan kamu dan anak perempuan kamu. Bersikap adil dan berperikemanusiaan pada mereka. Kepada ibubapa, pupukkan semangat ‘We are one team/ Kami adalah sebuah pasukan’ dalam jiwa anak-anak. Bajai nilai-nilai dan semangat membela dan toleransi sesame anak lelaki dan perempuan. INI BUKAN bermaksud memanjakan mereka berlebih-lebihan. Tetapi bersikap adil dan bertindaklah sebagai manusia islam yang beriman.

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Tidaklah digolongkan dalam orang muslim itu, bilamana mereka tidak mengasihi kanak-kanak dan tidak menghormati orang tua” (Hadith Riwayat Bukhari)

Kebanyakkan remaja perempuan yang datang dari latarbelakang keluarga yang harmoni, perhatian, dan kasih sayang yang terisi dengan adil, tidak akan mudah CAIR dengan pujuk rayu lelaki ajnabi kerana diri mereka tidaklah dahagakan perhatian, pujian dan penghargaan kerana segalanya itu telah pun mereka perolehi dari dalam proses pembesaran mereka didalam keluarga.

Allah s.w.t Berfirman :
Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.
(Surah Al-Baqarah – Ayat-34).

“Islam mengangkat darjat wanita setaraf dengan lelaki, Islam melebihkan lelaki pada sesuatu hak tetapi melebihkan wanita pada hak yang lain pula” (Hassan Al-Bana)

Hanya orang yang kehausan akan mencari air, dan orang yang lapar akan mencari makanan. Maka dari itu, pastikan keluarga anda 'kenyang' zahir dan batin.

Be positive, berikan kasih sayang, dan anda akan menerimanya kembali, berikan penghargaan, maka anda akan dihargai, keluarkan kata-kata yang baik, dan anda akan dihormati.

~Man becomes what he always thinks about~

P/S : Kata-kata itu adalah doa, setiap kata mengeluarkan frekuensi, kerana itulah orang-orang tua dahulu, jika marah pada anak, mereka gunakan perkataan: " Bertuah punya budak...!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]