Ahad, 30 Januari 2011

Husnuzzon

By: MAWARDAH SAUQAH


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala pujian bagi Allah S.W.T pemilik sekalian alam dan selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarganya, sahabat-sahabat dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan ikhlas hinggalah ke hari kiamat.

Berprasangka baik untuk setiap hal yang kita hadapi bukanlah sesuatu yang mudah...saya akui hal itu..tetapi...merenung dan memikirkan setiap yang brlaku pasti ada hikmah disebaliknya..setiap dugaan itu, pasti ada harganya di sisi Allah SWT...jadi, terimalah semua itu dengan berlapang dada...brsikap rasionallah!!!

Hal yang sangat menyedihkan adalah :
-Saat kau jujur pada temanmu,dia berdusta padamu.
-Saat dia berjanji padamu,dia mengingkarinya.
- saat kau memberikan perhatian, dia tidak menghargainya.

Hal yang sangat menyakitkan adalah:
-saat kau mengirimkan email kepada temanmu, dia mendelete tanpa membacanya.
-saat kau bertemu dengannya dan ingin menyapanya,dia tidak menjawab.
-saat kau mencintainya dengan tulus tapi dia tidak mencintaimu.
-saat dia yang kau sayangi tiba-tiba mengirimkan kad undangan pernikahannya.

Hal yang sangat mengecewakan pula adalah:
-kau diperlukan hanya saat dia dalam kesusahan.
-saat kau bersikap ramah,dia terkadang bersikap sinis
padamu.
-saat kau perlukan dia untuk berbahagi cerita, dia berusaha untuk menghindarimu.


Jangan pernah menyesali atas apa yang terjadi padamu.
Sebenarnya hal-hal yang kau alami sedang mengajarmu.

Saat temanmu mendelete email yang kau kirim sebelum membacanya atau saat bertemu dengannya dan ingin menyapa, dia pura-pura tidak melihatmu.
Sebenarnya dia telah mengajarmu agar tidak berprasangka buruk dan selalu berfikiran positif bahawa mungkin sebelum ini dia sudah pun membaca email yang kau forwardkan itu dari orang lain atau mungkin saja dia tidak melihatmu.

Dan saat dia tidak menjawab emailmu.
Sebenarnya dia telah mengajarmu untuk menjawab email temanmu yang lebih memerlukan jawapan walaupun kau sedang sibuk dan jika kau tidak dapat menjawabnya katakana kau belum dapat menjawabnya jangan biar emailnya tanpa jawapan kerana mungkin dia sedang menunggu jawapanmu.

Saat kau mencintainya with tulus tapi dia tidak mencintaimu atau dia yang kau sayangi tiba-tiba mengirimkan kad undangan pernikahannya. Sebenarnya dia sedang mengajarmu untuk redha menerima takdir ILAHI.

Saat kau bersikap ramah tapi dia terkadang bersikap sinis padamu, sebenarnya dia sedang mengajarmu untuk selalu bersikap ramah pada sesiapapun.

Saat kau perlukan dia untuk berbahagi cerita, dia berusaha menghindarimu. Sebenarnya dia sedang mengajarmu untuk menjadi teman yang dapat berbahagi cerita dan mendengar keluhan temanmu dan membantunya.

Saat kau diperlukan hanya pada saat dia sedang dalam kesulitan. Sebenarnya dia telah mengajarmu untuk menjadi orang yang arif dan santun,kau telah membantunya di saat dia dalam kesulitan.

Begitu banyak hal yang tidak menyenangkan yang sering kau alami..
Apatah lagi bertemu with orang-orang yang menggeramkan dengan sikapnya yang egois.
Dan betapa tidak menyenangkan apabila menjadi orang yang dikecewakan,disakiti,tidak dipedulikan,tidak dihargai atau bahkan mungkin dicaci dan dihina.

Sebenarnya orang-orang tersebut sedang mengajarmu untuk melatih membersihkan hati dan jiwa, melatih untuk menjadi orang yang sabar dan mengajarmu untuk tidak berperilaku seperti itu……………..




Mungkin takdir ALLAH SWT menginginkan kau bertemu dengan berbagai macam karaktor yang tidak menyenangkan sebelum kau bertemu dengan orang yang menyenangkan dalam kehidupanmu dan kau harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurnia itu yang telah mengajarmu sesuatu yang paling berharga dalam hidupmu.

p/s : belajarlah untuk menghargai sekecil-kecil kurniaan..itu lebih baik bukan ^^

credit to: mawardah sauqah

Artikel ini adalah pautan dari blog : Matahati Buat Ayah Bonda

3 ulasan:

  1. dlm dunia maya... bnyk mengajar erti sabar, menerima dan mesra. terpulang pada penerimaan seseorang... tambahan klu dpt si sinis. ia mengajar kita untuk tersenyum tanpa terasa hati. asal jangan mengeluarkan kata kesat yang keterlaluan dan blh menyinggungkan perasaan... jika dpt pula yg tidak mengendahkan kita ... ia mengajar kita untuk menerima x semestinya kita perhatian itu hak kita. kita sekadar memeriahkan saja ... disinilah mengajar kita .. apa itu keikhlasan....[ini sekadar perkongsian sy sendiri]..

    BalasPadam
  2. izinkan saya untuk share kepada org rmai ye?

    BalasPadam

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]