Khamis, 9 Disember 2010

Secebis nostalgia

Aku pun masih belajar dan akan terus mempelajari dan memahami...
Masih terlalu banyak lagi ruang dan selok belok yang perlu ku eksplore,

Semalam, dalam perjalanan pulang dari ibukota, aku terserempak dengan seseorang rakan lama.

"kau masih teguh memperjuangkannya, tak sekuat aku, apa yang membuatkan kau betul-betul kuat? hinggakan ke hari ini aku masih dapat merasakan betapa meluapnya semangatmu?.."

.....apa yang Buat aku Kuat?


Bila menoleh ke masa lalu, baru hanya sejauh beberapa tahun jaraknya,
aku ...

Siapa aku dulu?

Akulah manusia yang amat prejudis pada takdir

Akulah manusia yang paling sensitif dan pendendam

Akulah manusia yang sentiasa menyalahkan takdir, mempertikaikan keadilanNya

Akulah manusia yang menganggap 'aku lah contoh kegagalan takdir dalam memberi keadilan'

Seorang yang amat 'takes thing very personally'..

dan bermacam-macam pernyataan yang membawa erti: I'm equal to negative..

mengapa begitu?..kerana aku menghidap OCD (Obsessive Compulsive Disorder), suatu penyakit yang dari segi medikalnya ialah kekurangan cecair serotonim dalam otak, yang menyebabkan maklumat dan info dari saraf dan deria, sukar sampai ke otak dengan sempurna atau tersekat-sekat.




Akibatnya, pengidap akan mengalami kesukaran memberikan tumpuan atau perhatian pada apa yang sedang dihadapinya kerana terlalu mudah terganggu. Maklumat yang tiba ke otak dengan cara tersekat-sekat dan tidak menyeluruh juga menyebabkan berlakunya pengulangan-pengulangan maklumat tentang sesuatu perkara hingga maklumat ini akan muncul ketika pesakit sedang memikirkan perkara yang lain dan ini amat menyukarkan dan memeritkan kehidupan pesakit. (umpama komputer yang telah diserang virus). Hasilnya akan mengakibatkan samada was-was, depression (kemurungan), insomnia(susah tidur), anxiety neurosis (kerisauan melampau), memiliki sindrom tourett (pergerakkan anggota tubuh yang tak dapat dikawal), rasa rendah diri yang kronik (inferiority compleks) dan rata-rata penghidap bermula dengan memiliki kecenderungan sikap sebagai seorang perfectionist yang mana semua ini banyak juga bergantung kepada cara persekitaran pesakit dibesarkan, faktor genetik, trauma-trauma lain sewaktu kanak-kanak umpamanya child abuse/penderaan, sering dibuli oleh rakan-rakan, tidak mendapat perhatian dan kasih sayang yang sempurna, selain dari kekurangan cecair serotonim didalam otak.

Aku bukan mereka-reka cerita, aku telah didiagnoskan oleh pakar. Kiranya aku adalah pesakit psikiatrik atau lebih mudah dikenali dengan istilah 'pesakit jiwa'. Aku pernah dimasukkan ke 'wad pesakit jiwa' di HKL, dan mengikuti beberapa terapi psiko dengan beberapa tokoh psikiatri terkenal di Malaysia seperti Puan Dr. Fuziah Salleh dan Dr. Daud, selain daripada mendapatkan rawatan dari beberapa orang tokoh pengamal perubatan islam. Akan tetapi, kebanyakan ikhtiar-ikhtiar yang dilakukan ini tidak memberikan keputusan seperti yang kuharapkan.

Apa sahaja jenis ubat anti-depression yang tidak kukenali? Aniphranil, Ambien, Roche, Zoloft, Valium...dan bermacam-macam lagi yang menjadi makanan harianku dalam tempoh yang agak lama.

Bagiku pada masa itu, aku teraniaya kerana di'anugerahkan' dengan kecacatan ini, dakwaan ku ini adalah kerana ianya menjejaskan pembelajaranku, karierku, rumahtanggaku, perhubunganku dan berbagai-bagai lagi. Astagfirullahaladzim..Ampunkan aku Ya Mutakabbir..

Namun, begitulah..umpama artikelku , 'Tuhan Masih Sayangkan Saya'..aku sendiri pun pernah berkata begitu beberapa tahun lalu setelah aku didedahkan oleh sahabatku, AA tentang pengaplikasian Hukum Tarikan, yang mana dari situlah bermulanya titik tolak perubahan dalam hidupku.

Setelah mendalami dan cuba memahami dengan serious, Alhamdulillah, aku pulih dari OCD, aku boleh mengambil wudhu beberapa minit sahaja seperti orang lain, tanpa mengulangi berkali-kali, tiada lagi mengulang kembali memeriksa pintu sudah berkuncikah belum walau sebenarnya telah kukuncikan, dan tiada lagi kegilaanku untuk menyusun barang mengikut susunan geometri (contoh: buku yang tinggi diikuti dengan bersaiz lebih kecil) dan lain-lain sikap dan perlakuan yang tidak normal pada pandangan orang lain. OCD masih ada, ianya bukan hilang 100 peratus, aku tak nafikan bahawa kadang-kala terdapat juga lagi gangguan yang boleh membuatkan aku down, akan tetapi dengan Alhamdulillah, ianya tidak mengambil masa yang lama untuk aku menanganinya. Dengan izin Allah, aku telah berjaya memanipulasikannya untuk menjadi kebaikan pada diriku. Aku tak perlukan lagi pil-pil penenang yang dipreskripsikan untukku.




Affirmasi pertama yang aku praktikkan: 'Aku Semakin Sembuh' kemudianku tukarkan kepada Aku Sihat, Aku Normal, Aku Waras dan kini setiap hari aku menggunakan : Aku Sihat / InsyaAllah, Diriku Sentiasa Sihat Roh dan Jasad.

Sesuatu yang membuat aku sangat terkesan adalah, penyakit kencing tiris (tak lawas) yang juga kuhidapi yang membuatkan aku tertekan setiap kali bersujud dalam solat juga turut pergi begitu sahaja. Ah..betapa besarnya hikmat dan Kasih Sayang Allah dalam memberikan pengajaran dan tarbiyah pada hamba-hambaNya, walaupun hambaNya itu sering mendurhakaiNya.

Bermula dengan melakukan perubahan pada corak pemikiran, ke arah yang tepat dan benar padaNya, iaitu bersangkabaik, husnuzzon, satu persatu Kasih SayangNya dipertunjukkan. Satu persatu jalan keluar, ketenangan, ilmu dan pemahaman akan diberikan beserta kesabaran. Terimakasih Ya Allah..

..Maka oleh itu, buat rakanku yang bertanya : "kau masih teguh memperjuangkannya, tak sekuat aku, apa yang membuatkan kau betul-betul kuat, hinggakan ke hari ini aku masih dapat merasakan betapa meluapnya semangatmu?.."

Tentu kau tahu kini, mengapa.

Aku merasakan andai ianya berguna kepada diriku, dan aku merasakan ianya juga pasti berguna kepada insan lain, dengan izin Allah.

Ya Allah, terimalah Sembah Syukur dan Sembah Terimaksih dariku, hambaMu yang terlalu banyak melakukan kemurkaanMu.


wassalam,

p/s: AA, still remember your words: 'pass forward' a few years ago

5 ulasan:

  1. Assalamualaikum..

    Alhamdulillah, banyak yg dpt saya pelajari di sini, syukur alhamdulillah dipertemukan dgn blog akhi, saya mohon izin dgn akhi untuk berkongsi sesuatu yg berharga disini sbg rujukan..

    p/s: saya tak pasti samada akhi ade terima atau tak email dari saya beberapa minggu yg lps..

    BalasPadam
  2. alhamdulillah, silakan berkongsi, ianya sangat dialu-alukan

    BalasPadam
  3. salam,

    en talhah senyum sokmo deh :)

    BalasPadam
  4. assalamualaikum,
    ALHAMDULILLAH..bersyukur kepada ALLAH..dah lama ana mencari info berkaitan ocd nie..namun tak di sangka ini lah yang paling menarik masyaALLAH..mohon keizinan untuk berkongsi kesemua blog ini..terima kasih..

    BalasPadam
  5. waalaikummusalam, silakan berkongsi jika ianya bermanfaat, segala yang baik itu dari Allah swt semata-mata

    BalasPadam

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]