Isnin, 1 November 2010

Memberikan Tumpuan adalah Penting

Dalam usaha kita untuk memiliki sesebuah impian atau keinginan, kadangkala kita sendiri tidak tahu bagaimana untuk melakukan usaha ataupun komitmen yang perlu kita lakukan. Ramai yang bertanya,

"Bukan kah kita mesti berusaha mendapatkannya jika kita inginkan sesuatu? Takkanlah hanya dengan memberikan fokus, menulis keinginan dan affirmasi sahaja? Bukankah ini 'berangan Mat Jenin" namanya?

Disini saya ingin menegaskan bahawa komitmen atau usaha itu amat penting, tidak sesiapa pun yang pernah mengajarkan bahawa sesuatu matlamat itu dapat dicapai hanya dengan bermimpi sahaja. Apa yang kita praktikkan melalui Hukum Tarikan ini adalah
bagaimanakah perasaan/ getaran yang sepatutnya kita ada atau lontarkan didalam kita melakukan usaha/komitmen tersebut.

Atau pun yang bertanya itu, mungkin sebenarnya tidak memahami atau mengikuti sepenuhnya semua langkah-langkah (Step 1 hingga Step 5) yang telah dibincangkan. Ingin saya ingatkan disini, bagi pembaca yang telah memiliki ebook Husnuzzon dan Hukum Tarikan, jangan membaca separuh atau secara melangkau (skip) kerana inilah yang akan berlaku jika anda tidak memahami keseluruhan topik yang ingin disampaikan.

Saya juga sering melihat, peserta seminar yang tidak memberikan penumpuan ketika topik-topik sedang dibincangkan, ada yang berbual sesama sendiri menceritakan kaitan atau bukti2 yang pernah mereka lalui apabila didedahkan dengan idea-idea dari topik2 tersebut, sesama sendiri. Sepatutnya anda kongsikan didalam seminar, bukan berbisik-bisik sesama sendiri hingga anda tidak dapat mengikuti perbincangan seterusnya.

Akibatnya, ada beberapa perkara penting yang anda telah terlepas, dan akhirnya anda keliru dan kebingungan sendirian.So, don't ask me any silly question again.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]