Sabtu, 17 April 2010

TEKNIK VISUALISASI



Saya pernah menyediakan sebuah artikel khusus untuk kaedah visualisasi, akan tetapi masih belum saya terbitkan kerana saya merasakan artikel tersebut masih belum lengkap dan mungkin tidak berapa memberikan kefahaman yang jelas kepada pembaca. Dengan menggunakan kaedah visualisasi juga, saya membuat permintaan supaya saya dapat berjumpa dengan artikel yang lengkap berkenaan kaedah visualisasi ini. Syukur Alhamdulillah, dengan izin Allah, akhirnya saya ketemu juga dengan artikel yang benar-benar seperti yang saya harapkan. Sila ambil masa untuk mempelajari dengan tepat kaedah visualisasi ini, insyaAllah, berbaloi membacanya:





Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Syukur Alhamdulillah kita dapat berjumpa lagi kali ini

VISUALISASI ( CREATIVE VISUALIZATION)

By: Dr Mohamed Farook
Apakah itu visualisasi?

Ini adalah satu teknik yang hebat yang anda boleh amalkan setiap hari untuk mencapai matlamat kita. Seorang pakar motivasi yag terkenal di Malaysia mengenakan bayaran RM300 hanya untuk mengajar teknik visualisasi. Setiap kali beliau menganjurkan seminar, lebih dari 100 orang akan mengikut seminar beliau. Jadi saya harap anda tidak akan mensia – siakan ilmu teknik visualisasi ini hanya kerana anda memperolehinya secara percuma.

Amalkannya setiap hari. Luangkan masa setiap hari selama 5 minit ( sekurang – kurangnya ) untuk melakukan teknik visualisasi. Anda juga boleh melakukannya semasa menunggu di bank, pejabat pos, menunggu bas atau menjadi penumpang dalam kereta atau pengangkutan awam dan sebagainya. Jika anda hendak mengubah hidup anda, anda mestilah lakukan dua teknik ini iaitu meditasi dan visualisasi setiap hari. Saya akan berkongsi lebih banyak teknik dalam blog matlamat (insya Allah) Visualisasi merupakan teknik yang seboleh bolehnya mesti diamalkan setiap hari. Lebih bagus jika anda dapat bermeditasi setiap hari.

Baiklah . Marilah kita lihat bagaimana kita hendak melakukan teknik visualisasi.

TEKNIK VISUALISASI

1.Pilih satu matlamat. Saya akan menerangkan bagaimana hendak memilih matlamat dalam blog mengenai matlamat.

2. Dapatkan seberapa banyak maklumat yang boleh tentang matlamat anda .

3.Katakan anda memilih untuk membeli sebuah kereta. Maka anda mestilah memilih dan mendapatkan seberapa banyak maklumat yang boleh tentang kereta idaman anda
a) Model kereta BMW / Mercedes Benz/ Volvo / Toyota Camry / Perdana dan sebagainya
b) Warna kereta idaman anda
c) Model yang anda kehendaki contohnya BMW 7 series
d) Dapatkan lebih banyak maklumat seberapa banyak yang anda boleh seperti warna tempat duduk , rupa dalaman kereta dan sebagainya
e) Jika boleh lawatlah tempat menjual kereta idaman anda. Ambillah katalog kereta idaman anda ( yang mempunyai gambar kereta idaman anda) atau ambil gambar anda disamping kereta idaman anda.Ini akan memudahkan teknik visualisasi anda . Gambar ini akan diperlukan juga dalam teknik lain yang akan saya terangkan dalam blog matlamat. ( insya Allah)
f) Ujipandu kereta idaman anda jika boleh



Katakan anda hendak memilih untuk memiliki sebuah rumah .
Pilihlah segala maklumat mengenai rumah idaman anda
a) Jenis rumah banglo/ semi d/ teres / kondominium atau pangsapuri
b) Kemudian bayangkan anda berjalan menuju kerumah idaman anda.
c) Apakah warna dan bentuk pintu luar ( gate ) anda?
d) Masuk kedalam halaman rumah idaman anda. Jika anda ada taman diluar rumah anda, maka bagaimanakah bentuk taman anda? Apakah tanaman dan hiasan yang ada ditaman anda
e) Sekarang masuklah kedalam rumah idaman anda.
f) Bagaimana rupa ruang tamu anda?
i) Apakah perabut dan alatan elektrik diruang tamu anda?
ii) Bagaimana susunan perabut dan alatan elektrikdiruang tamu anda?
iii) Apakah warna dinding ?
Anda boleh fikirkan seberapa banyak maklumat tentang matlamat anda Lebih banyak maklumat anda fikirkan , lebih bagus.
g) Seterusnya pergilah keruang dapur , bilik tidur dan sebagainya
Ulangi langkah i) hingga iii)

3.SEKARANG BAYANGKAN SAHAJA MATLAMAT ANDA TADI SETIAP HARI.
Itu sahaja. Mudahkan?
Jika anda mempunyai lebih dari satu matlamat, bayangkan matlamat anda satu demi satu.

4 Pastikan matlamat yang anda bayangkan tadi adalah sama setiap hari. Janganlah bayangkan kereta BMW hari ini dan kereta Mercedes pada esok hari. Bayangkan kereta yang sama setiap hari.
Jika anda hendak menukar matlamat tadi contohnya dari kereta BMW ke Mercedes maka kita boleh berbuat demikian . Tetapi ini akan mengelirukan Minda Bawah Sedar dan akan melambatkan kita mencapai matlamat tadi. Lebih baik kita memilih satu matlamat kita dan mengekalkan setiap matlamat kita sehingga tercapai. Saya akan menerangkan dengan lebih lanjut tentang cara memilih matlamat dalam blog matlamat.

5. Anda mesti membayangkan seolah – olah anda SUDAH MENCAPAI MATLAMAT ANDA. Ini adalah sangat penting.
Jika matlamat anda adalah memiliki sebuah kereta , maka bayangkan anda sedangkan memandu kereta tersebut

Jika matlamat anda adalah memiliki sebuah rumah idaman anda , maka bayangkan anda berada dalam rumah idaman anda

Jika anda hendakkan pasangan hidup idaman, bayangkan anda sedang bersanding dengan pasangan tadi.

Begitulah seterusnya.

6. VIDEO
Bayangkan matlamat tadi seperti sebuah video iaitu seperti sebuah gambar yang BERGERAK bukannya sebuah gambar yang kaku.
.
7 EMOSI.
Seelok eloknya anda mestilah rasa gembira apabila melakukan teknik visualisasi . Buatlah apa sahaja untuk membuat rasa gembira semasa melakukan visualisasi.

Contoh
Apabila membayangkan kereta idaman anda, bayangkan anda sedang memandu kereta idaman dan pasangan anda dan anak – anak anda sedang berada dalam kereta tersebut. Atau bayangkan orang lain yang anda sayangi berada bersama anda dalam kereta anda.

Apabila anda membayangkan rumah idaman , bayangkan anak- anak anda sedang bermain dirumah , anda sedang berbual dengan pasangan anda, anda menerima kunjungan dari orang yang anda sayangi seperti ibubapa, adikberadik atau rakan.

Anda boleh menggunakan teknik visualisasi untuk semua matlamat anda seperti memilih pasangan hidup idaman anda, kesihatan yang baik dan bentuk badan idaman anda atau apa sahaja matlamat anda.

PERHATIAN : TEKNIK VISUALISASI MESTILAH DIGUNAKAN UNTUK KEBAIKAN SAHAJA. SAYA TIDAK MENGIZINKAN DAN TIDAK BERTANGGUNGJAWAB JIKA IANYA DIGUNAKAN UNTUK PERKARA YANG TIDAK BAIK.
SESIAPA YANG MENGGUNAKANNYA UNTUK PERKARA YANG TIDAK BAIK MESTILAH MENANGGUNG AKIBATNYA ( HUKUM TINDAKAN DAN TINDAKBALAS)


TIP UNTUK TEKNIK VISUALISASI

1.Luangkan masa setiap hari sekurang – kurangnya 5 minit untuk untuk teknik visualisasi.

2. Tetapkan satu masa yang tetap setiap hari untuk teknik visualisasi. Contohnya lepas sembahyang Isyak setiap hari.
3 Jika ‘tiada masa’ kurangkan masa anda menonton tv atau membaca suratkhabar atau berborak kosong dengan kawan
.
Teknik Visualisasi digunakan dengan meluas oleh ahli – ahli sukan yang terkenal dengan meluas . Contohnya Tiger Woods yang merupakan pemain golf yang terkenal. Dia selalu membayangkan apa yang dia kehendaki sebelum memukul bola golf. Tidak hairanlah dia merupakan seorang yang sangat berjaya dibidang golf. Begitu juga ramai pelakon yang yang terkenal termasuk pemenang anugerah Oscar menggunkan teknik visualisasi. Mereka akan membayangkan diri mereka memenangi anugerah ini berkali – kali. Akhirnya mereka akan betul - betul memenanginya.

Ramai pakar motivasi yang mengatakan bahawa teknik visualisasi sahaja sudah memadai untuk membawa kejayaan. Adakah ini benar?

SUDAH TENTU TIDAK. SELEPAS MELAKUKAN VISUALISASI ,KITA MESTILAH BERTINDAK UNTUK MENCAPAI MATLAMAT KITA

Jika kita masih perlu bertindak , apakah gunanya teknik visualisasi?

Dengan mengamalkan teknik visualisasi, anda akan mendapati jauh lebih mudah untuk mencapai matlamat tadi.

Apabila menggunakan teknik visualisasi , maka kita akan dapat

1. MENGHANCURKAN KEPERCAYAAN MENGONGKONG yang menghalang kita dari mencapai kejayaan. ( lihat blog mengenai kepercayaan mengongkong )

2.MENDAPAT PANDUAN DAN ILHAM dari Allah untuk mencapai matlamat tadi.
Maka kita PERLU BERTINDAK berdasarkan panduan dan ilham ( intuisi) tadi.
MEDITASI akan memudahkan lagi kita mendapat panduan dan ilham tadi.

Jika kita TIDAK BERTINDAK berpandukan panduan dan ilham tadi , maka teknik visualisasi tadi tidak ubah seperti ANGAN – ANGAN MAT JENIN sahaja.

BOLEHKAN KITA BERJAYA JIKA KITA MENGAMBIL TINDAKAN SAHAJA TANPA TEKNIK VISUALISASI?

InsyaAllah,Sudah tentu boleh.

Tetapi tanpa teknik visualisasi, anda akan menghadapi banyak rintangan untuk mencapai matlamat tadi. Ini serupalah seperti berbasikal dari Kuala Lumpur ke Singapura. Sudah tentu orang tadi boleh sampai ke Singapura. Tetapi orang itu akan kepenatan apabila sampai di Singapura nanti.

Mencapai matlamat adalah jauh lebih senang jika anda menggunakan teknik visualisasi . Anda seperti seolah memandu kereta melalui lebuhraya dari Kuala Lumpur ke Singapura. Sudah tentu anda yang memandu kereta tadi akan sampai di Singapura dengan lebih cepat dan tanpa banyak masalah berbanding dengan orang yang berbasikal tadi.

Disamping melakukan teknik visualisasi , jangan lupa untuk mengamalkan apa yang saya kongsi sebelum ini seperti
1) menjaga EMOSI supaya SENTIASA POSITIF
2) sentiasa BERSYUKUR dengan apa yang anda ada SEKARANG. Contohnya jika hendakkan kereta idaman , maka bersyukurlah dengan kereta yang anda ada sekarang . Buatlah teknik visualisasi untuk kereta baru. Maka kereta baru akan diperolehi dengan senang. Jika tiada kereta. maka bersyukurlah dengan apa yang anda ada seperti motosikal atau apa sahaja. ( lihat blog kesyukuran)
3) Tumpukan perhatian pada apa yang ANDA HENDAK ( rujuk blog menumpukan perhatian pada apa yang anda hendak)
4) Tumpukan perhatian pada perkara yang positif dalam hidup anda (rujuk blog menumpu perhatian pada perkara positif)
5) Bergembiralah melihat kejayaan orang lain
6) Keluarkanlah ZAKAT DAN BANTULAH ORANG YANG SUSAH DAN ANAK YATIM ( rujuk blog Kebajikan – Hukum Tindakan dan Tindakbalas)

Maka apa yang anda visualisasikan tadi akan tercapai dengan cepat

TEKNIK VISUALISASI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

Selain mencapai untuk mencapai MATLAMAT , teknik Visualisasi juga boleh digunakan dalam kehidupan seharian kita

Contohnya
1.Jika anda hendak melakukan perjalanan jauh, sebelum memulakan perjalanan bayangkan anda akan sampai dengan selamat kedestinasi anda tanpa sebarang masalah. Maka anda akan sampai dengan selamat ( insya Allah)

2.Sebelum bertolak pergi ke kerja, bayangkan anda sampai ke tempat kerja dengan selamat tanpa masalah. Maka anda akan sampai dengan selamat ( insya Allah)

3.Bila membuat panggilan talipon , bayangkan anda dapat bercakap dengan baik dengan orang yang anda kehendaki. Maka niat anda akan tercapai. ( insya Allah)

4.Jika hendak pergi ketempat yang susah untuk mendapat tempat letak kereta,sebelum bertolak bayangkan anda mendapat tempat letak kereta dengan senang. Maka anda akan mendapat tempat letak kereta dengan senang, insyaAllah.

Begitulah teknik visualisasi boleh digunakan bila – bila masa sahaja. Maka janganlah sia – siakan teknik yang hebat ini

Dr Mohamed Farook b Raj Mohamed
M.D. (UKM ) O.H.D. ( NIOSH)

Artikel ini adalah pautan dari:

http://drfarook.blogspot.com/2010/05/teknik-visualisasi.html

Jutaan terimakasih kepada Dr. Mohamed Farook, sila lawati blog beliau untuk mendalami dengan lebih tepat tentang LOA dan juga The Science Of Getting Rich

Jika nak copy paste atau nak link ke, mintak izin dari blogger dulu atau letakkan link asal artikel yg dikongsikan. Hidup biar ada adab.

video

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalan pesanan anda

Nabi SAW bersabda: ”Barangsiapa diberi KEBAIKAN kemudian ia berkata kepada orang yang memberi kebaikan, ‘jazakallah khairan’ (semoga Allah membalasmu dengan kebaikan), maka dia sungguh telah memberikan PUJIAN yang sangat baik.”
[HR Tirmidzi]